De favoriete muziek van Wouter Pleijsier, presentator van het Avondconcert en Podium op zaterdag op NPO Radio 4.

In de online rubriek "Onvervalst" belichten we een presentator van Radio 4. Waar slaat hun hart nou écht van over, wat luisteren ze stiekem als niemand het doorheeft en voor welke muziek zouden ze al hun afspraken afzeggen... 

In deze aflevering van Onvervalst: Wouter Pleijsier. Bekijk de video en beluister zijn speellijst en leer hem beter kennen!

 

De favoriete muziek van NPO Radio 4 presentator Wouter Pleijsier

Solage - Fumeux fume

Wonderlijke, vreemde muziek uit de veertiende eeuw. Er is een theorie dat de “fumeurs de Paris” zich te goed deden aan geestverruimende middelen - vandaar die bizarre muziek.

György Ligeti – Musica Ricercata nr.7

Het perpetuum mobile effect in de muziek, maar desondanks zeer rustgevend en welluidend. Ligeti maakt wat mij betreft samen met Olivier Messiaen aanspraak op de titel  “Bach van de 20e eeuw”. 

Bach – Erbarm dich mein, O Herre Gott

Dit zeer on-Bachse stuk is oorspronkelijk voor orgel geschreven. Bijna net zo mooi als “Erbarme dich” uit de Matthäus-Passion.

Bach – Brich dem Hungrigen dein Brot

Een openingskoor van waarlijk epische omvang. Voor ons oog trekt een bonte stoet van ellendigen en hongerigen voorbij. Aarzel niet, maar deel je brood. 

Benjamin Britten – Moto perpetuo e canto quarto uit Cello suite No.1

Aangrijpend, hoe het “canto quarto” zich door de voortgaande beweging van het perpetuum mobile heen vecht en zich naar de oppervlakte worstelt. En wat een geweldenaar, deze cellist!

Beethoven – Vivace uit Strijkkwartet op.135 

Beethoven was de eerste die de muziek hardop met krachttermen durfde te doorspekken. Hier vloekt hij er ook weer lustig op los. 

Bach – Courante uit Partita No.6

“You either love it or hate it”. Pianist Glenn Gould is een fenomeen. Ik kan maar geen genoeg krijgen van het spel van deze excentrieke gek. 

Antonio Vivaldi – Cum dederit uit Psalm 126

Maak niet de vergissing Vivaldi weg te zetten als componist van steeds weer hetzelfde concertje, zoals Igor Stravinsky deed. Zonder Vivaldi geen Bach, dat zeg ik. 

Bach – Den Tod niemand zwingen kunnt uit Cantate BWV 4

Wie bij deze muziek niet wordt geraakt, moet wel van steen zijn gemaakt. En tjonge, wat mengen deze twee stemmen mooi met elkaar.

Giovanni Girolamo Kapsberger – Ciaccona

Kleurrijk en aanstekelijk, deze uitsmijter uit de vroege barok. De musici hebben er zo te horen ook zin in.