Nederlandse Premières van internationale grootheden in AVROTROS Vrijdagconcert

De populaire concertserie De Vrijdag van Vredenburg is omgedoopt tot AVROTROS Vrijdagconcert, maar dat is dan ook de enige verandering. De live op Radio 4 uitgezonden reeks van dertig concerten biedt ook dit seizoen weer een gevarieerde selectie uit geliefde klassieke meesterwerken en minder bekende pareltjes. Het hoge niveau van de ensembles en de geweldige akoestiek van de Grote Zaal van TivoliVredenburg staan garant voor een heerlijk avondje uit.

Een nieuwe Carmina Burana (vrijdag 18 september)

Meteen al in de drie eerste concerten wordt u getrakteerd op een heerlijke mix van bekend en minder bekend repertoire. Zo presenteren het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor in het openingsconcert op 18 september naast de imposante Kroningsscène uit de opera Boris Godoenov van Modest Moessorgski ook de Nederlandse première van het niet minder indrukwekkende Dixi van de Georgische componist Giya Kantsjeli (foto).

Kantsjeli beeldhouwt muzikale landschappen vol geladen stiltes en verzengende crescendi. Vorig jaar wist hij ons tot in onze haarwortels te ontroeren met Styx voor altviool, koor en orkest en Dixi is zo mogelijk nog meeslepender. Met zijn gebruik van Latijnse spreuken, zijn opzwepende mix van luid slagwerk en zacht welvende koorlijnen wordt dit wel ‘een nieuwe Carmina Burana’ genoemd. Een niet te missen belevenis, want net als vorig seizoen zal de sympathieke tachtigjarige zelf bij het concert aanwezig zijn.

Opzwepende ritmiek (zaterdag 26 september)

Op zaterdag (!) 26 september treedt ensemble Ludwig aan, met zijn speelse opstellingen en avontuurlijke programmering inmiddels uitgegroeid tot een publiekslieveling. Dit keer combineren zij het betoverende ballet L’après-midi d’un Faune van Debussy met de Nederlandse première van da capo voor cimbalom en ensemble van Peter Eötvös. Het is geïnspireerd op thema’s uit de schetsboekjes van Mozart

De Hongaar maakte twee jaar geleden diepe indruk met zijn gepassioneerde vioolconcert Do-re-mi, in een uitvoering door de Japanse violiste Midori, voor wie hij het stuk componeerde. In Da Capo paart Eötvös een fijnzinnig gevoel voor klankkleur aan wervelende loopjes op het cimbalom, het Hongaarse hakkebord. Binnen de opzwepende ritmiek fungeren de Mozart-thema’s als baken van rust en herkenbaarheid.

Intense lyriek (vrijdag 2 oktober)

Vrijdag 2 oktober plaatst het Radio Filharmonisch Orkest de suite uit het romantische ballet Doornroosje van Tsjaikovski naast de Nederlandse première van de Zevende Symfonie van Valentin Silvestrov. Anders dan zijn Georgische collega Kantsjeli bleef Silvestrov na de val van het communistische bewind in zijn geboorteland Oekraïne wonen.

Daar schaafde hij verder aan een eigen stijl, waarin hij romantische expressie en intense lyriek paart aan hevige klankerupties en verstilde weemoed. Ook de Zevende Symfonie zit boordevol prachtige melodieën en traag verglijdende harmonieën. Zo schept Silvestrov een archaïsche klankwereld die je van begin tot eind op het puntje van je stoel houdt.