Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Marina Rebeka, sopraan
Sergej Skorokhodov, tenor
Andrej Bondarenko, bas
James Gaffigan, dirigent

Moessorgski/Sjostakovitsj - Kroningsscène uit Boris Godoenov
Pärt (foto)- Cantus in memoriam Benjamin Britten
Kantsjeli - Dixi (Nederlandse première)
Rachmaninov - Kolokola (De Klokken)

 


Russische klokken

In het Rusland van voor de revolutie klonk overal klokgelui. Niet het donkerbruine, plechtstatige gebeier zoals van de Utrechtse Domklokken, maar meer het bonte carillon-achtige geluid van klokken en klokjes die met een netwerk van touwtjes door één enkele speler werden bespeeld. Ook de jonge Sergej Rachmaninov hoorde overal klokken. In zijn Kolokola roept hij lang vervlogen tijden op uit het oude Rusland. ‘Klokken begeleidden iedere Rus, van zijn kindertijd tot het graf, en geen componist kon aan hun invloed ontsnappen, ook ik niet.’ In Kolokola komen ze in alle soorten en maten voorbij, van het geklingel van zilveren arrensleeklokjes en feestklokken rond het huwelijk, tot de onverbiddelijke doodsklok. Ook in de beroemde kroningsscène uit Boris Godoenov spelen klokken een hoofdrol. Boris Godoenov staat op het punt de absolute macht te krijgen, maar wel in de wetenschap dat hij daarvoor tsarevitsj ('kroonprins') Fjodor heeft moeten vermoorden. Het triomfantelijke klokgelui en de door wroeging verscheurde Boris Godoenov zorgen voor een huiveringwekkend contrast.