Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    AVROTROS Vrijdagconcert (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Mark Brouwers

    VR

    20:00 - 22:30

    Uitzending

    Mark-Brouwers-nieuw-logo.jpg

    Uitzending

    van vrijdag 29 september 2017

    Presentatie: Mark Brouwers

    Luister terug

    Vandaag in de uitzending

    OPENINGSCONCERT
    Rechtstreekse uitzending vanuit TivoliVredenburg te Utrecht.

    Uitvoerenden:
    Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven
    Shunske Sato [viool]
    Leo van Doeselaar [orgel]
    Maria Keohane [sopraan]

    Op het programma:
    J.S. Bach - Sinfonia uit Cantate Am Abend aber desselbigen Sabbats, BWV 42
    Vivaldi - Concert voor viool, orgel en strijkorkest in d RV 541
    Händel - Se pietà di me non senti uit Giulio Cesare
    Händel - Un leggiadro giovinetto uit Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
    Händel - Lascia la spina uit Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
    Händel - Orgelconcert in d, HWV 309
    Händel/Hiller - If God be for us uit Messiah
    Mozart - Ruhe sanft, mein holdes Leben uit Zaide
    C.P.E. Bach - Orgelconcert in G

    Fragmenten

    • Bach, Vivaldi, Händel, Mozart en het orgel!

      Ruim baan voor de koning van de instrumenten: het orgel. Met een feestelijk drieluik krijgt het nieuwe orgel zijn vuurdoop. Vivaldi sluit een hechte vriendschap tussen orgel, orkest en een soloviolist, bezegeld met sierlijke melodieën en vurige ritmes. Händel etaleert zijn afwisselend gracieuze en opzwepende componeerstijl en Carl Philipp Emanuel Bach schildert een contrastrijk verhaal volgens de kunst van Sturm (orgel) und Drang (orkest).

      Leo van Doeselaar
      Solist Leo van Doeselaar zou je met een beetje fantasie Organist des Vaderlands kunnen noemen. Als organist bij de Nederlandse Bachvereniging en als titularis van het orgel in het Amsterdamse Concertgebouw is hij thuis in elke stroming en op elke orgelbank. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het orgel en licht het bijzondere karakter van het orgel in de Grote Zaal toe. ‘Als solo-instrument is het orgel bij uitstek geschikt voor Sinfonia’s en aria’s uit Bach-cantates, met een concerterende rol voor het orgel. Vooral in Sinfonia’s biedt het orgel prachtig tegenspel aan de vaak uitgebreide orkestbezetting, soms met trompetten. En het klinkt natuurlijk ook goed in beroemde en minder bekende orgelconcerten uit de Barok en Klassieke periode, denk aan Händel, Stanley, Arne, Brixi, Carl Philipp Emanuel en Johann Christian Bach, Sammartini, Corrette, Joseph en Michael Haydn en niet te vergeten de kerksonates van Mozart. Het TivoliVredenburg-orgel is gemaakt voor de samenklank met instrumenten en vocalisten, maar overstemt die in het geheel niet. Een groot orgel kan juist mooi zacht klinken, maar altijd voller, romiger en klankbepalender dan zijn heel kleine neefje: het kistorgel. Vandaag gaan er direct enkele mooie wensen in vervulling: een orgel-vioolconcert van Vivaldi, een van mijn lievelingsorgelconcerten van Händel, in d kleine terts, met dat unieke begin met twee fagotten en twee celli én het monumentale Orgelconcert in G van Carl Philipp Emanuel Bach.’

    Speellijst

    • 20:00 Bach, Johann Sebastian Hohe Messe - et incarnatus est Koor Nederlandse Bachvereniging Orkest van de Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:03 Bach, Johann Sebastian Concert voor 2 violen en strijkorkest BWV.1043 in d kl.t. - deel 1 Sato, Shunske [viool] & Deans, Emily [viool] & Nederlandse Bachverening Sato, Shunske NVT NVT
    • 20:07 Bach, Johann Sebastian Sinfonia uit cantate 'Am Abend aber desselbigen Sabbats', BWV 42 Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:07 Vivaldi, Antonio Concert voor viool en orgel in d, RV 541 Sato, Shunske [viool] & Doeselaar, Leo van [orgel] Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:07 Handel, Georg Friedrich Recitatief en aria 'Se pieta' uit Giulio Cesare, HWV 17 Keohane, Maria [sopraan] Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:07 Handel, Georg Friedrich Sonata en aria 'Un leggiadro giovinetto' uit Il Trionfo del Tempo e del Disinganno Keohane, Maria [sopraan] Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:07 Handel, Georg Friedrich Aria 'Lascia la spina' uit Il Trionfo del Tempo e del Disinganno Keohane, Maria [sopraan] Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:07 Handel, Georg Friedrich Concert voor orgel en orkest in d opus 7 nr.4, HWV 309 Doeselaar, Leo van [orgel] Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:08 Bach, Johann Sebastian Brandenburgs concert nr.6, BWV.1051 in Bes gr.t. - deel III, "Allegro" (Arr.) Jordans, Wyneke [piano] & Doeselaar, Leo van [piano] Vanguard Classics 99158
    • 20:13 Bach, Carl Philipp Emanuel Sonata in G minor Wq 65/17 (H47) Pletnev, Mikhail [piano] Deutsche Grammophon 459 614-2
    • 20:17 Bach, Carl Philipp Emanuel Rondo in A major Wq 58/1 (H 276) Pletnev, Mikhail [piano] Deutsche Grammophon 459 614-2
    • 20:22 Handel, Georg Friedrich & Hiller, Johann Adam Aria 'If God be for us' uit Messiah Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:22 Mozart, Wolfgang Amadeus Aria 'Ruhe sanft, mein holdes Leben' uit Zaide, KV 344 Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:22 Bach, Carl Philipp Emanuel Concert voor orgel en orkest in G, Wq 34/H444 Doeselaar, Leo van [orgel] Nederlandse Bachvereniging Veldhoven, Jos van NVT nvt
    • 20:22 Dvorák, Antonín Strijkkwintet nr.3, op.97 in Es gr.t., "Amerikaans kwintet" - deel II, "Allegro vivo" Emerson String Quartet & Neubauer, Paul [altviool] Deutsche Grammophon 477 8765

    Uitgelicht

    • vrijdag 27 oktober

      Strauss, Mendelssohn en een wereldpremière van Connesson

      Don Juan en Till Eulenspiegel, gebaseerd op de avonturen van een hartendief en een middeleeuwse schelm, behoren tot de vrolijkste en opgeruimdste muziek voor symfonieorkest, denk aan een kroegbeeld van Jan Steen maar dan in muziek. Geleerde muziekwetenschappers vroegen Strauss ooit naar de diepere betekenis van deze werken. Zaten er dubbele bodems in? Het typische Strauss-antwoord: ‘Ben je gek, ik wil het publiek er alleen maar een hartstikke leuke avond mee geven.’