Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    AVROTROS Vrijdagconcert (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Mark Brouwers

    VR

    20:00 - 22:30

    Uitzending

    Mark-Brouwers-nieuw-logo.jpg

    Uitzending

    van vrijdag 2 maart 2018

    Presentatie: Mark Brouwers

    Luister terug

    Vandaag in de uitzending

    Rechtstreekse uitzending vanuit TivoliVredenburg te Utrecht.

    Uitvoerenden:
    philharmonie zuidnederland o.l.v. Dmitri Liss
    Simone Lamsma [viool]

    Op het programma:
    Zoltán Kodály - Variaties over ‘De pauw is opgevlogen’
    George Enescu - Roemeense rhapsodie nr.1
    Erich Wolfgang Korngold - Vioolconcert
    Leonard Bernstein - Suite uit Fancy free

    Fragmenten

    • Korngolds 'Vioolconcert' door Simone Lamsma

      Niemand minder dan Jaap van Zweden steekt als het maar even kan de loftrompet over Simone Lamsma. Ze soleert in het steeds populairdere 'Vioolconcert' van Erich Korngold, een voor de nazi’s gevluchte Oostenrijks-Hongaarse componist die in Hollywood furore maakte als componist van filmmuziek. Flarden daarvan duiken op in zijn 'Vioolconcert'.

    Speellijst

    • 20:00 Elgar, Edward Virelai voor viool en piano, op.4 nr.3 Lamsma, Simone [viool] & Miura, Yurie [piano] Naxos 8.557984
    • 20:02 Korngold, Erich Wolfgang Songs of the Clown (5), op.29 - nr.2, "O Mistress Mine" Otter, Anne Sofie von [mezzosopraan] & Forsberg, Bengt [piano] Deutsche Grammophon 459 631-2
    • 20:04 Korngold, Erich Wolfgang Shakespeare songs (4), op.31 - nr. 2, "Under the Greenwood Tree" Otter, Anne Sofie von [mezzosopraan] & Forsberg, Bengt [piano] Deutsche Grammophon 459 631-2
    • 20:05 Kodaly, Zoltan Variaties over 'De pauw is opgevlogen' philharmonie zuidnederland Liss, Dmitri NVT nvt
    • 20:31 Enescu, George Roemeense rhapsodie nr.1 philharmonie zuidnederland Liss, Dmitri NVT nvt
    • 20:43 Haydn, Joseph Die Schöpfung ; Deel I - nr.14, trio met koor, "Die Himmel erzählen" McNair, Sylvia [Gabriel; sopraan] & Schade, Michael [Uriel; tenor] & Finley, Gerald [Raphael; bas] & Monteverdi Choir English Baroque Soloists Gardiner, John Eliot Archiv 449 217-2
    • 20:47 Walton, William Symfonie nr.1 in Bes gr.t. - deel II, "Presto con malizia" City of Birmingham Symphony Orchestra Rattle, Simon EMI CDC 7545722
    • 20:53 Prokofjev, Sergej Sonate voor fluit en piano, op.94 in D gr.t. - deel III, "Andante" Geerlings, Ingrid [fluit] & Post, Pauline [piano] Basta 3093572
    • 20:56 Bach, Carl Philipp Emanuel Johannes Passion ; deel II - duet, "Gottversöhner! Sanft in Schlummer" Scholl, Elisabeth [sopraan] & Kupfer, Jochen [bas] Barockorchester Capriccio Basel Daus, Joshard Capriccio 60 103
    • 21:01 Korngold, Erich Wolfgang Vioolconcert in D opus 35 Lamsma, Simone [viool] philharmonie zuidnederland Liss, Dmitri NVT nvt
    • 21:27 Bernstein, Leonard Suite uit Fancy free philharmonie zuidnederland Liss, Dmitri NVT nvt
    • 21:42 Bernstein, Leonard On the waterfront (orkestsuite) - compleet Metropole Orkest Mendoza, Vince NVT NVT

    Uitgelicht

    • vrijdag 22 juni

      Mozarts 'Grote' en Brahms 'Eerste'

      Een mis op een gloednieuw orgel
      Dankzij het nieuwe orgel in de Grote Zaal klinkt Mozarts 'Grosse Messe' zoals zij nog nooit in Utrecht heeft geklonken. Het orgel slaat als het ware een brug tussen koor en orkest, waardoor het allemaal net een tikkie spannender wordt, dynamischer, kleurrijker. Mozarts ‘Grote’ Mis was de laatste van achttien missen die Mozart schreef. Hij schreef het uit vrije wil en was niet gebonden aan allerlei kerkelijk gezever over details. Dat verklaart waarom deze mis, meer dan zijn andere kerkelijke muziek, is voorzien van drama, fantasievolle ingevingen en hier en daar theatrale effecten. Grandeur, dramatiek, lyriek, hartstocht plus achtstemmige koorpartijen, het komt allemaal voorbij in deze koninklijke mis.

      Brahms en Copland
      Copland toont in zeer beeldende, verhalende muziekstukken zijn innige banden met de joodse cultuur. 'Quiet City' ging in première tijdens de Tweede Wereldoorlog, wat iets zegt over het karakter van de werken. Brahms’ 'Eerste Symfonie' stond als een huis, met zoveel vernuft en nieuwigheden dat het vrijwel direct een klassieker werd.