Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    AVROTROS Vrijdagconcert (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Mark Brouwers

    VR

    20:00 - 22:30

    Concert

    Schermafbeelding 2017-02-21 om 16.50.41.png

    Bach, Vivaldi, Händel en Mozart

    door de Nederlandse Bachvereniging

    vr 29 september 2017, 20:15

    TivoliVredenburg

    Bestel kaarten >

    AVROTROS Vrijdagconcert

    Omroep: AVROTROS

    Concertinformatie

    Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven

    Shunske Sato [viool]
    Leo van Doeselaar [orgel]
    Maria Keohane [sopraan]

    Op het programma:
    Bach - Sinfonia uit Cantate Am Abend aber desselbigen Sabbats, BWV 42
    Vivaldi - Concert voor viool, orgel en strijkorkest in d klein
    Händel - Se pietà di me non senti uit Giulio Cesare
    Händel - Un leggiadro giovinetto uit Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
    Händel - Lascia la spina uit Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
    Händel - Orgelconcert in d klein HWV 309
    Händel - If God be for us uit Messiah
    Mozart - Ruhe sanft, mein holdes Leben uit Zaide
    Bach - Orgelconcert in G groot

    Ruim baan voor de koning van de instrumenten: het orgel. Met een feestelijk drieluik krijgt het nieuwe orgel zijn vuurdoop. Vivaldi sluit een hechte vriendschap tussen orgel, orkest en een soloviolist, bezegeld met sierlijke melodieën en vurige ritmes. Händel etaleert zijn afwisselend gracieuze en opzwepende componeerstijl en Carl Philipp Emanuel Bach schildert een contrastrijk verhaal volgens de kunst van Sturm (orgel) und Drang (orkest).

    Leo van Doeselaar
    Solist Leo van Doeselaar zou je met een beetje fantasie Organist des Vaderlands kunnen noemen. Als organist bij de Nederlandse Bachvereniging en als titularis van het orgel in het Amsterdamse Concertgebouw is hij thuis in elke stroming en op elke orgelbank. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het orgel en licht het bijzondere karakter van het orgel in de Grote Zaal toe. ‘Als solo-instrument is het orgel bij uitstek geschikt voor Sinfonia’s en aria’s uit Bach-cantates, met een concerterende rol voor het orgel. Vooral in Sinfonia’s biedt het orgel prachtig tegenspel aan de vaak uitgebreide orkestbezetting, soms met trompetten. En het klinkt natuurlijk ook goed in beroemde en minder bekende orgelconcerten uit de Barok en Klassieke periode, denk aan Händel, Stanley, Arne, Brixi, Carl Philipp Emanuel en Johann Christian Bach, Sammartini, Corrette, Joseph en Michael Haydn en niet te vergeten de kerksonates van Mozart. Het TivoliVredenburg-orgel is gemaakt voor de samenklank met instrumenten en vocalisten, maar overstemt die in het geheel niet. Een groot orgel kan juist mooi zacht klinken, maar altijd voller, romiger en klankbepalender dan zijn heel kleine neefje: het kistorgel. Vandaag gaan er direct enkele mooie wensen in vervulling: een orgel-vioolconcert van Vivaldi, een van mijn lievelingsorgelconcerten van Händel, in d kleine terts, met dat unieke begin met twee fagotten en twee celli én het monumentale Orgelconcert in G van Carl Philipp Emanuel Bach.’