Beluister ZaterdagMatinee-archief

18 januari 1997: Minkowski met Händels Ariodante

  1. Klassiekchevron right
  2. 18 januari 1997: Minkowski met Händels Ariodante

Nog geen handvol barokopera’s had de weg naar het Matineepodium gevonden, toen op 18 januari 1997 Händels opera Ariodante op het podium verscheen. Het was een semiscenische opvoering van een van Händels meest aansprekende opera’s, die kenner-liefhebbers evenzeer bekoorde als niet-kenners tot liefhebbers maakte. Les Musiciens du Louvre stonden onder leiding van de Fransman Marc Minkowski, die net een week eerder was benoemd als de nieuwe chef-dirigent van de Vlaamse Opera.

Hans Haffmans spreekt met stermezzosopraan Anne Sofie von Otter over haar legendarische optreden als Ariodante in de Matinee.

'De beste Händel sinds Joan Sutherland'

De cast was onvergetelijk, met onder anderen Lynne Dawson, Anne Sofie von Otter en Ewa Podles. In de opname is het enthousiasme van het publiek te horen: onder de indruk van de vocale prestaties begint de zaal dikwijls al te klappen voordat het orkest is uitgeklonken. Kasper Jansen schreef in het NRC: “Von Otter [in de titelrol] produceerde een uitbundige uitstraling maar vooral ook een verbluffende variëteit aan expressie. Bij een vrolijke aria snelde ze met zulk een vaart licht en puntig over de noten, dat zelfs het publiek er ademloos van raakte. En bij de andere treurige aria (Scherza infida) zong ze zó eindeloos lang langzaam pianissimo dat de tijd leek stil te staan.” En over de Poolse alt Ewa Podles: “In de rol van de booswicht Polinesso produceerde zij haar coloraturen met een zulk een suggestief vervaarlijke laagte dat zij al haar aria’s nog voor de begeleiding was beëindigd door het verder zo gedisciplineerde publiek bekroond zag met hartstochtelijk applaus.” Zelfs wie er niet bij was, wordt bij deze registratie meegezogen in de sfeer. De “beste Händel die Amsterdam beleefde sinds in 1973 Joan Sutherland bij de Nederlandse Opera optrad in Rodelinda”, meende de NRC-recensent.

Dirigent Marc Minkowski. Foto: Benjamin Chelly

Specialisten

Hoewel de Matinee op de Vrije Zaterdag niet van meet af aan een aparte oudemuziekserie had, klonk ook buiten Bach en Boccherini wel muziek van vóór Beethoven. Al vanaf de jaren zestig werden specialisten uitgenodigd als Frans Brüggen, Kees Otten, David Munrow, en later grotere gezelschappen als het Orkest van de Achttiende Eeuw en Hespèrion XX. De barokopera moest nog ontdekt worden, zeker ook in de Matinee. Het begon in 1980 met Purcells Dido and Aeneas onder Richard Hickox. In de jaren tachtig en negentig volgden Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse in patria met Alan Curtis en Händels Acis and Galetea met William Christie. Pas in de 21ste eeuw introduceerde de artistiek leider Kees Vlaardingerbroek beduidend meer grootschalige oudemuziekproducties.

Beluister het concert

Matinee op de vrije zaterdag: Georg Friedrich Händel - Ariodante

Opnamedatum

zaterdag 18 januari 1997

Omroep

NTR

Componisten

Georg Friedrich Händel

Uitvoerenden

Verónica Cangemi (Dalinda; sopraan), Lynne Dawson (Ginevra; sopraan), Denis Sedov (Koning van Schotland; bas), Anne Sofie von Otter (Ariodante; mezzosopraan), Richard Croft (Lurcanio; tenor), Ewa Podles (Polinesso; alt), Luc Coadou (Odoardo; tenor), Marc Minkowski (Dirigent), Choeur des Musiciens du Louvre

Ensembles

Les Musiciens du Louvre

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

Les Musiciens du Louvre
Marc Minkowski, dirigent

Denis Sedov, bas (Koning van Schotland)
Lynne Dawson, sopraan (Ginevra)
Anne Sofie von Otter, mezzosopraan (Ariodante)
Richard Croft, tenor (Lurcanio)
Ewa Podles, mezzosopraan (Polinesso)
Veronica Cangemi, sopraan (Dalinda)
Luc Coadou, tenor (Odoardo)

Händel - Ariodante

Omslag Benjamin Chelly

Ster advertentie
Ster advertentie