Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    NTR ZaterdagMatinee (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans

    ZA

    14:00 - 16:30

    Concert

    2017-04-08-simone-lamsma-foto-otto-van-den-toorn.jpg

    Vluchtelingen en dissidenten

    De Roo - Prokofjev - Sjostakovitsj

    za 8 april 2017, 14:15

    Concertgebouw

    Bestel kaarten >

    NTR ZaterdagMatinee

    Omroep: NTR

    Concertinformatie

    Radio Filharmonisch Orkest

     

    Alexander Vedernikov dirigent

     

    Simone Lamsma viool

    Julia Westendorp sopraan
    Olivia Vermeulen mezzosopraan

     

    De Roo - And the centuries surround me with fire... (opdrachtwerk NTR ZaterdagMatinee, met financiële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten - wereldpremière)

    Prokofjev - Eerste vioolconcert

    Sjostakovitsj - Vierde symfonie

    Vioolconcert voor Simone Lamsma

    Matijs de Roo schrijft een opdrachtcompositie voor violiste Simone Lamsma. Met partijen voor twee zangstemmen is het geen conventioneel vioolconcert. Het stuk is bovendien geïnspireerd op het boek Diary of a Teenage Girl in Iraq, dat is samengesteld uit blogs die een tienermeisje in Mosul schreef over het gewapende conflict in haar land. “Ik wil altijd wel iets zeggen met mijn composities,” zegt De Roo. “Mijn eerste concertwerk Lines Concerning the Unknown Soldier is gebaseerd op de burgeroorlog in het voormalige Joegoslavië. Het thema van het nieuwe werk is vrijheid van meningsuiting. Het meisje heeft haar blog in anonimiteit bijgehouden.”

     

    Alexander Vedernikov dirigeert de Vierde van Sjostakovitsj

    Daarmee sluit het stuk aan bij de muziek van Dmitri Sjostakovitsj, van wie Alexander Vedernikov de Vierde symfonie dirigeert, vindt De Roo: Sjostakovitsj voelde hoe hij onder het totalitaire Stalinregime monddood gemaakt werd. Uit angst hield hij deze symfonie lang verborgen. De Roo: “Ik gebruik citaten uit dat stuk, maar verberg ze in mijn muziek, precies zoals hij in die tijd ‘kritische noten’ in zijn werk verstopte. Tegenover de zangers fungeert Simone Lamsma als een spreker die de mond gesnoerd is.”