Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    NTR ZaterdagMatinee (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans

    ZA

    14:00 - 16:30

    Concert

    2017-05-20-christoph-eschenbach-foto-luca-piva.jpg

    Christoph Eschenbach: devotie en extase

    Bruckners Zevende symfonie

    za 20 mei 2017, 14:15

    Concertgebouw

    Bestel kaarten >

    NTR ZaterdagMatinee

    Omroep: NTR

    Concertinformatie

    Radio Filharmonisch Orkest

     

    Christoph Eschenbach dirigent

     

    Tzimon Barto piano

     

    Messiaen - Les offrandes oubliées

    Rihm - Tweede pianoconcert (Nederlandse première)

    Bruckner - Zevende symfonie

    Eschenbach, Messiaen en Bruckner

    In 1930 meldde Olivier Messiaen zich als 22-jarige jongeman aan het front van het Franse componeren met een partituur die direct duidelijk maakte waar hij voor stond. In zijn latere werk zou hij nog oosterse invloeden en vogelzang toevoegen, maar hier al doordesemt Messiaen zijn muziek met sporen van het gregoriaans en het katholieke geloof, als was hij een Franse incarnatie van Anton Bruckner. Van Bruckner dirigeert Christoph Eschenbach de Zevende symfonie. Waar dit werk in het teken stond van de dood – het Adagio was volgens de componist ‘een voorgevoel van de dood van Wagner’ – staat bij Messiaen de vervoering, de loutering voorop.

     

    Zangerige lijnen in Rihms Pianoconcert

    Anders dan deze ‘katholieke’ grootheden draagt de kameleontische expressionist Wolfgang Rihm in zijn werk geen religieuze gevoelens uit. Maar als altijd steunt hij ook in het Tweede pianoconcert, dat hij in 2014 voor Tzimon Barto schreef, stevig op zijn voorgangers. Het is alsof hij, samen met de geest van Bruckner, de pianoconcerten van Mozart en Schumann bestudeerd heeft. Zulke lange, zangerige melodielijnen als hier schrijft Rihm namelijk zelden.