Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    NTR ZaterdagMatinee (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans

    ZA

    13:00 - 16:30

    Concert

    20180120 - Ed Gardner © Benjamin Ealovega staand.jpg

    Componeren met open oren

    Janáček, Bartók en Lutosławski

    za 20 januari 2018, 14:15

    Concertgebouw

    Bestel kaarten >

    NTR ZaterdagMatinee

    Omroep: NTR

    Concertinformatie

    Radio Filharmonisch Orkest

     

    Edward Gardner, dirigent

     

    Jean-Efflam Bavouzet, piano

     

    Janáček - Taras Bulba

    Bartók - Eerste pianoconcert

    Lutosławski - Derde symfonie

    Janáček en de taal van de gewone man

    In de twintigste eeuw staan componisten meer dan ooit open voor impulsen van buitenaf. Soms komen ze wat op de markt tegen, of ze ontdekken iets via de radio. Zo luisterde Leoš Janáček goed naar de spreektaal van de gewone man, om in zijn vocale muziek een sterk declamatorische stijl te bereiken. Die stijl liet zelfs in zijn instrumentale muziek zijn sporen na. De drie delen van Taras Bulba zijn door hun literaire karakter bijna instrumentale operascènes geworden.

     

    Lutosławski en de Vrijheid

    Béla Bartók was als jonge man diep onder de indruk van Richard Strauss. Hij vond zijn onmiskenbaar eigen geluid echter op het platteland van de Balkan. De ogenschijnlijk primitieve eenvoud ervan doordrenkt zijn Eerste pianoconcert. Hij speelde het in 1928 zelf in het Concertgebouw, met Mengelberg als dirigent.

    Witold Lutosławski begon daar waar Bartók ophield, maar werd overdonderd door een radio-uitzending van het Pianoconcert van John Cage. Uit die ervaring ontwikkelde hij zijn eigen variant van de toevalsmuziek; in zijn Derde symfonie heeft dat tot een indrukwekkend bouwwerk geleid. De orkestmusici krijgen enige vrijheid – een prachtig symbool in het door de Sovjet-Unie overvleugelde Polen. En is het toeval dat de eerste noten van de symfonie overeenkomen met de opening van Beethovens Vijfde?