Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    NTR ZaterdagMatinee (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans

    ZA

    14:00 - 16:30

    Concert

    20180421 - Severin von Eckardstein2 © Irène Zandel.jpg

    Nielsens Sinfonia semplice: niet zomaar eenvoudig

    za 21 april 2018, 14:15

    Concertgebouw

    Bestel kaarten >

    NTR ZaterdagMatinee

    Omroep: NTR

    Concertinformatie

    Radio Filharmonisch Orkest

     

    Osmo Vänskä, dirigent

     

    Severin von Eckardstein, piano

     

    Fagerlund - Water Atlas (opdrachtwerk Koninklijk Concertgebouw voor NTR ZaterdagMatinee en Radio Filharmonisch Orkest - wereldpremière)

    Beethoven - Vierde pianoconcert

    Nielsen - Zesde symfonie ‘Sinfonia semplice’

    Première van ‘huiscomponist’ Fagerlund

    Op 21 mei 2016 speelde het Radio Filharmonisch Orkest Ignite van Sebastian Fagerlund (1972) in de ZaterdagMatinee. Een partituur met de impact van een kudde op hol geslagen olifanten. Het daverende succes resulteerde in een uitnodiging van het Concertgebouw om als huiscomponist in Amsterdam te komen werken. De resulterende compositie voor het Concertgebouw, de NTR ZaterdagMatinee, het BBC Symphony Orchestra en het Finnish Radio Symphony Orchestra krijgt hier zijn wereldpremière.

     

    Carl Nielsen becommentarieert de avant-garde

    De première van Beethovens Vierde pianoconcert vond plaats op de kortste dag van 1808, in een ijskoud Theater an der Wien. Het was een mammoetconcert waar onder meer de Vijfde en Zesde symfonie voor het eerst klonken. Onvoorstelbaar maar waar: de tweede uitvoering van het pianoconcert vond pas plaats in 1836, bijna tien jaar Beethovens dood!

    Carl Nielsen gaf zijn Zesde symfonie de bijnaam ‘Semplice’. Het is naar eigen zeggen een autobiografisch werk. Hij gaf niet alleen klank aan zijn eenvoudige afkomst, maar ook liet ook horen hoe hij zich verhield tot de muziek van zijn avant-gardistische tijdgenoten. De luidruchtig gapende trombone in het tweede deel, de Humoreske, spreekt voor zich.