Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    NTR ZaterdagMatinee (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans

    ZA

    14:00 - 16:30

    Concert

    Hodges, Nicholas - foto Philippe Gontier2.jpg

    Muzikale maskers

    Thomas Adès dirigeert eigen werk

    za 26 mei 2018, 14:15

    Concertgebouw

    Bestel kaarten >

    NTR ZaterdagMatinee

    Omroep: NTR

    Concertinformatie

    Britten Sinfonia

     

    Thomas Adès, dirigent

     

    Steven Isserlis, cello

    Nicolas Hodges, piano

     

    Prokofjev - Eerste symfonie ‘Klassieke’

    Stravinsky - Eerste suite voor klein orkest

    Stravinsky - Tweede suite voor klein orkest

    Adès - Lieux retrouvés (Nederlandse première)

    Barry - Pianoconcert (Nederlandse première)

    Adès - Three studies from Couperin (Nederlandse première)

    Thomas Adès dirigeert eigen werk

    Het thema van de ZaterdagMatinee-programmering luidt dit seizoen ‘Muziek 3.0 – muziek over muziek’. Geen componist die daar beter bij aansluit dan Thomas Adès. Zijn muzikale verbeelding is even duizelingwekkend divers als een iTunes- of Spotify-catalogus. Zo grijpt de Brit in Three Studies from Couperin terug op Franse baroknoten om die vervolgens met subtiel ongerijmde orkestraties naar zijn eigen hand te zetten. In Lieux retrouvés, vier muzikale landschapsevocaties, plukt Adès uit een breder stilistisch boeket. Van lyrisch lijnenspel en ravelesk golvende figuraties tot mank lopende can-can-verwijzingen en stravinskiaanse stotterritmiek.

     

    Muziek 3.0: muziek over muziek

    Stravinsky’s Eerste en Tweede suite voor klein orkest gelden als soundtrack bij een ontluikend neoclassicisme. Zo ook Prokofjevs Klassieke symfonie, waarvoor de Rus zijn licht opstak bij Haydn en Mozart.

    De Ierse componist Gerald Barry maakte in 2016 indruk met zijn Carroll-opera Alice’s Adventures Under Ground. Ook zijn Pianoconcert uit 2015 heeft iets uitgesproken theatraals. De solist zet steeds andere stilistische maskers op en ligt constant overhoop met het orkest.