Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    NTR ZaterdagMatinee (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans

    ZA

    14:00 - 16:30

    Concert

    20171028 - Rene Jacobs © Josep Molina.jpg

    René Jacobs dirigeert Beethovens bevrijdingsopera Leonore

    za 28 oktober 2017, 13:00

    Concertgebouw

    Bestel kaarten >

    NTR ZaterdagMatinee

    Omroep: NTR

    Concertinformatie

    Freiburger Barockorchester

    Zürcher Sing-Akademie

     

    René Jacobs, dirigent

     

    Don Fernando: Tareq Nazmi, bariton

    Don Pizarro: Johannes Weisser, bariton

    Florestan: Maximilian Schmitt, tenor

    Leonore: Marlis Petersen, sopraan

    Rocco: Dimitry Ivashchenko, bas

    Marzelline: Robin Johannsen, sopraan

    Jaquino / Pförtner / Erster Gefangener Johannes Chum, tenor

     

    Beethoven - Leonore

    De oorspronkelijke versie van Fidelio

    Ze waren ongelooflijk populair in de jaren rond 1800: de bevrijdingsopera’s of ‘pièces à sauvetage’. In Napoleons Frankrijk dienden zij als metafoor voor het bevrijde vaderland: de Revolutie verslaat de tiran en brengt Vrijheid. Dat idee vormt ook de basis van Beethovens opera Leonore (1805/1806), het werk dat in zijn definitieve versie (1814) Fidelio zou gaan heten. Florestan wordt door Leonore, verkleed als man, uit de kerkers van Don Pizzaro bevrijd. Wist u dat het beroemde gevangenenkoor ‘O welche Lust’ op zijn beurt een symbool werd voor politieke bevrijding en opstand tegen nationaalsocialistische dictators?

     

    Beethovens enige opera

    René Jacobs dirigeert de eerste versie uit 1805, met de oorspronkelijke ouverture en met drie bedrijven in plaats van de latere twee. De partijen van Leonore (alias Fidelio) en Florestan – dramatisch, maar nog wortelend in de achttiende eeuw – worden gezongen door Marlis Petersen en Maximilian Schmitt. Groots is het slotkoor waarin de huwelijkstrouw van Leonore voor Florestan wordt bezongen. Dat Beethoven het bij deze ene opera liet, betreuren nog altijd velen.