Even voorstellen
Su Tomesen reist veel voor haar werk en doet onderweg ontdekkingen in de openbare ruimte die zij vertaalt naar installatie, interventie, video en/of foto. Ze stelt haar werk tentoon in musea, kunstinstellingen en in (semi-)openbare ruimten in binnen- en buitenland. Vaak kenmerken haar projecten zich door sociale betrokkenheid en rauwe energie.

Ze heeft na het behalen van haar Master aan het Sandberg Instituut in Amsterdam artist-in-residencies in Amman, Belgrado, Johannesburg en Medelli­n en realiseerde daar exposities en installaties. Ook werkte zij aan videoprojecten in Buenos Aires, Port-au-Prince en Rio de Janeiro, en gaf videoworkshops aan jongeren.

Su Tomesen woont en werkt sinds 2011 afwisselend in Amsterdam en Jogjakarta en ontvangt vanaf april 2017 een structurele werkbijdrage van het Mondriaan Fonds.

Torenkamerplan
In De Torenkamer zal ik tijdens de korteresidentie van vijf dagen kleurrijke torens bouwen met goedkope industriële gebruiksvoorwerpen van plastic die ik in de afgelopen jaren tijdens mijn reizen overal ter wereld heb verzameld. De verzameling plastic objecten is met een grote emmer en een plastic zitmat in 2004 begonnen in Gambia. Een groot deel van de objecten komt echter uit Indonesië waar ik sinds 2011 een deel van het jaar woon. Het is een collectie ready mades bestaande uit emmers, bakken, mandjes, rijstlepels, borstels, gayung etc. In samenwerking met de Amsterdamse verzamelaar Frans Oomen heb ik op dit moment 82 gesigneerde en genummerde limited editions gerealiseerd onder de titel Plastic Indonesia. Deze worden allemaal overgebracht naar De Torenkamer.

Oomen richt zich in zijn verzameling op edities en pop art. Ook heb ik een aantal installaties gemaakt in de serie Plastic Indonesia: Toko (2104) en Rumah (2014). SUPER SALE (december 2017) en Warung Makan (mei 2018) zijn in ontwikkeling. Met deze werken verplaats ik voor het Nederlandse publiek vreemde of als exotisch beschouwde situaties naar een nieuwe locatie of context.

Tijdens mijn verblijf in De Torenkamer zal ik de torens niet alleen bouwen maar ook fotograferen. Inmiddels heb ik één probeersel gemaakt: Plastic World, zie bijlage, met objecten uit Indonesië (2011), Turkije (echter gekocht in Azerbaijan, 2007), China (cadeau van een vriend in 2008), Cuba (2005), Servië (2007) en Gambia (2004). Deze en andere gebruiksvoorwerpen uit Egypte (2005), Jordanië (2009), Palestina (2009), Oeganda (2010), Albanië (2016) zullen tijdens de residentie in De Torenkamer grondstoffen zijn voor nieuwe installaties.

Volg Su Tomesen via haar Torenkamerblog en luister maandag, woensdag- en vrijdagavond naar de live updates tijdens Opium.