Even voorstellen
De uit Kroatië afkomstige Lana Mesic ensceneert beelden en zoekt daarmee de grenzen tussen werkelijkheid en illusie op. Ze is een onderzoeker en verhalenverteller, die haar werkproces begint met een prangende vraag en een gezonde dosis nieuwsgierigheid. De basis voor een dergelijk vertrekpunt lijkt herleidbaar tot de vraagtekens die ze had toen zij als klein kind geconfronteerd werd met het fenomeen 'vijand'. De abstractie van een beeltenis loze opponent heeft haar blijvend geaffecteerd met een diepgewortelde behoefte aan de visualisatie van het onzichtbare en de creatie van nieuwe realiteiten. Mesic is afgestudeerd met een master fotograife aan de AKV. St Joost in Breda.

Daarna volgde een groot aantal nominaties (Dutch Doc, New Talent ING, Paul Huff en Prix de Rome) en een aantal gewonnen prijzen (De Kracht van Rotterdam, Sao Paulo FAAP residency, Unseen/Grolsch residency). Mesic heeft vele malen geëxposeerd in Nederland maar ook in het buitenland  (zo als New York, Tokyo, Sao Paulo Photography Biannale, Organ Vida Photography Festival Zagreb, DongGang Photo Festival Zuid Korea). Zijn woont in Rotterdam en werkt overal. Lana’s werk is volgende week te zien bij Unseen Amsterdam op het Westergas terrein.

http://www.lanamesic.com/
 
https://unseenamsterdam.com/photographers/lana-mesic 

Torenkamerplan
Tijdens mijn Torenkamerverblijf werk ik aan een cross-stich portret van een bankier. Dit is een project dat tijdens mijn verblijf in Londen eerder dit jaar werd gestart. Ik interviewde hier bankiers van The City om deze wereld beter te leren begrijpen. Het resultaat was de unanieme conclusie dat het meest waardevolle ding dat we bezitten tijd is. Wanneer we melk kopen in de supermarkt, kopen we eigenlijk geen melk maar het feit dat we geen koe nodig hebben. Dit idee van tijd wil ik vertalen naar portretten. Iedere bankier die ik interviewde paste bij mijn beeld van de bankwereld. Ik gebruikte de tijd die ze mij tijdens het interview gaven als basis voor de tijd die ik in het portret kan steken. Met behulp van speciale software vertaal ik fotografische beelden in een borduurpatroon om het portret te kunnen steken. Een zeer moeizame poging die veel... jawel ... tijd kost! Elke steek vertegenwoordigt een teken van tijd. De Torenkamer is de perfecte plek om hieraan te werken.

Volg Lana Mesic via haar Torenkamerblog en luister maandag, woensdag- en vrijdagavond naar de live updates tijdens Opium.