Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Natasja Bennink

    Beeldhouwer Natasja Bennink werkt in De Torenkamer aan de Stedemaagd van Amsterdam anno 2017.

    Beluisteren

    Even voorstellen
    Natasja Bennink (1974) volgde een opleiding aan de Academie Minerva in Groningen en de Academy of Fine Arts te Athene.
    Zij woont en werkt in het voormalig gemeentehuis van Ezinge. Haar werk is opgenomen in diverse museale en gemeentelijke collecties. Haar werk bestaat voornamelijk uit levensgrote bronzen sculpturen van mensfiguren waarin het lichaam wordt gebruikt als drager van betekenissen. Door de rauwe toets in de klei en de reductie van de anatomie tot voornaamste lijnen en vormen ontstaat er een beeld dat niet volledig is, dat roept een spanning op die de werkelijkheid overstijgt.

    Eén van de thema’s waarmee Natasja werkt is de liefde tussen mensen, de intimiteit en verbondenheid verbeeld in een monumentale kus in brons.
    Haar kussende beelden zijn een ode aan de liefde van nu, anno 2017 in al haar diversiteit, jong, oud, zwart-wit, hetero en lesbo, herkenbaar voor iedereen: de kracht en kwetsbaarheid van de liefde vastgelegd in brons.

    Natasja werkt autonoom en in opdracht, zo maakte zij voor de Statenzaal van de Provincie Drenthe: het portret van Koning Willem Alexander en voor het Bisdom Groningen te Dokkum maakte zij monument voor Titus Brandsma. Onlangs op Valentijnsdag is het beeld “Ons Dagelijks brood” onthuld bij verpleegtehuis NeiBertilla te Drachten. Een kussend beeld van haar grootouders.

    Zij wordt internationaal vertegenwoordigd door Galerie Van Campen & Rochtus te Antwerpen.

    Torenkamerplan
    De Stedemaagd van Amsterdam anno 2017
    Eén van de bekendste beelden van het Vondelpark, naast het beeld van Vondel zelf is de Stedemaagd van Amsterdam. Dit beeld siert de toegang van het Vondelpark bij de Stadhouderskade, een welkome en herkenbare begroeting voor ieder die het park ingaat. Het beeld is gemaakt in 1883 een geeft heel goed een tijdsbeeld weer van de periode waarin het beeld gemaakt is, qua kunst maar geeft ook een beeld het heersende schoonheidsideaal beeld van de vrouw anno 1883. De Stedemaagd is een verpersoonlijking van Amsterdam.
    Ik wil mij deze week laten inspireren door De Stedemaagd, de geschiedenis van het beeld, de betekenis, wat voor rol speelt het beeld nu, de technische kant van het beeld: anatomie, vormen, houding, maatvoering etc.
    Vanuit al deze input wil ik een nieuwe Stedemaagd van Amsterdam maken!
    Hoe ziet een Stedenmaagd er heden ten dage uit, qua concept en uitvoering?
    Een beeld van een vrouwenlichaam als allegorie, die staat voor de stad anno 2017? Maar ook beeld dat recht doet aan de vrouwelijke inwoners van Amsterdam!
    Ik begin met fotograferen en schetsen op papier en klei naar een vrouwelijk model op zoek naar de juiste houding, beweging, monumentaliteit, kracht, anatomie. Het beeld boetseer ik in rivierklei wat ik vervolgens giet in brons. Het formaat is ongeveer 50% levensgroot.
    Eind april heb ik een tentoonstelling bij Galerie l’Oeil de Prince te Parijs en mijn doel is om daar de nieuwe Stedemaagd van Amsterdam te laten zien!

    • Torenkamer - Natasja Bennink - Dag 5

      vrijdag 3 maart 2017

      Beluisteren
    • Torenkamer - Natasja Bennink - Dag 4

      Vandaag ben ik begonnen met het aanbrengen van de klei, de eerste kilo’s gingen goed, heel goed zelfs. Het armatuur is stevig gelast, de kruishoutjes hangen op de juiste plek en alle maten kloppen.


      Inet, mijn model voor deze week is vanmiddag weer gekomen om model te staan. Wij beginnen direct met werken, de tijd is immers kort. Vrijdagavond moet het beeld al klaar voor de radio-uitzending om 22.30. Voor een beeld van 50% ware grootte is dat ontzettend kort. 


      Het eerste uur gaat het goed, het schiet lekker op. Maar dan gaat het mis, ik voeg klei toe op plekken waar geen klei moet, ik maak het beeld veel te breed, te dik en de anatomie klopt voor geen meter meer.


      Vanavond ga ik in alle rust proberen de fouten te herstellen die ik vanmiddag heb gemaakt….


    • Torenkamer - Natasja Bennink - Dag 3

      woensdag 1 maart 2017

      Vandaag was het een technische werkdag, flink doorwerken: meten, rekenen, kruishoutjes draaien en lassen! Het is gelukt, het armatuur voor de Stedemaagd anno 2017 is klaar.

      Beluisteren
    • Torenkamer - Natasja Bennink - Dag 2

      Om 10 uur komt mijn model voor deze week. Het is wel spannend, want ik ken haar niet en wij moeten toch samenwerken in een kleine ruimte van 3 bij 3 meter. Gelukkig klinkt het tussen ons. En zij heeft een perfect lichaam voor de nieuwe Stedemaagd van Amsterdam. Wij gaan direct aan het werk, samen zoeken naar de vorm en inhoud die ik in gedachten heb voor het beeld. 

      De Stedemaagd van Amsterdam uit 1883 symboliseert de stad Amsterdam, in al haar diversiteit, los van religie en andere overtuigingen. De Stedenmaagd is een vrouw. Ze wordt afgebeeld als een statige dame, een koningin hoog op haar troon. Het is een monumentaal beeld van 2,5 meter in zandsteen. Trots en zelfbewust zit zij hoog op de sokkel tevens de ingang van het Vondelpark aan de Stadhouderskade. In haar ene hand het wapen van de stad Amsterdam en haar ander hand is open, een welkom naar de bezoekers van het park. Als beeldhouwer spreekt mij het monumentale aan in het beeld, een mooi groot beeld, maar de neoclassicistische uitwerking van dit beeld is niet helemaal mijn werkwijze, te veel draperieën en te weinig emotie in het gezicht.

      Ik begin met een ruimtelijke schets in boetseerwas, ongeveer 30 cm hoog. De Stedemaagd uit 1883 zit hoog op haar troon. Mijn Stedemaagd staat hoog op haar troon. Beide hebben hun borst vooruit. Ik zoek een symmetrie in het beeld, ritme en eenvoud. Qua inhoud zoek ik naar raw ‘nd tenderness, tolerantie en openheid van de stad anno 2017. Het wapen van Amsterdam wil ik terug laten komen in de huid van de klei, straks het brons, als een tattoo….

    • Torenkamer - Natasja Bennink - Dag 1

      maandag 27 februari 2017

      De eerste dag in de Torenkamer! Vanochtend aangekomen en alle materialen voor de nieuwe Stedemaagd naar boven getild, 60 kilo rivierklei, ijzer, hout lasapparaat, tekenmateriaal en boetseerwas.



      De Torenkamer is helemaal leeg, wit en schoon en binnen 5 minuten is met mijn eigen plekje geworden. Ik heb veel zin in deze week, het lijkt mij heerlijk om in alle rust te focussen op één beeld, een mooi afgerond project in één week. Vanmiddag wilde ik naar buiten het park in, en uitgebreid foto’s en schetsen maken van de Stedemaagd van Amsterdam ter inspiratie voor “mijn” Stedemaagd” anno 2017.



      Helaas was het een koude, grijze dag met heel veel regen… Snel om het beeld heen gelopen en foto’s gemaakt en vlug weer naar het warme Torenkamertje. En vanuit deze plek verder schetsen over de vorm en inhoud van het beeld dat deze week zal ontstaan!


      Beluisteren
    • Hoofdgast - Andreas Blühm en Natasja Bennink

      Vanavond twee gasten, Andreas Blühm en Natasja Bennink. Adreas Blühm is directeur van het Groninger museum. Blühm is geboren in Berlijn en was sinds 2005 directuer bij Wallraf-Richartz-Museum & foundation Corboud in Keulen. Natasja Bennink is een Nederlandse beeldhouwer. Haar doel is om beelden neet te zetten die communiceren, met een universeel/maatschappelijke geëngageerde inhoud. Zij zullen samen praten over de Rodin tentoonstelling die vanaf 19 november te zien is in het Groninger museum.
      Foto: Erik Vos