Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Beri Shalmashi

    Beri Shalmashi is scenarist, regisseur en publicist. Ze werkt deze week vanuit De Torenkamer aan het scenario van de speelfilm ‘Welkom’.

    Beluisteren

    Even voorstellen
    Beri Shalmashi is scenarist en publicist. Tijdens haar afstuderen aan de Nederlandse Filmacademie wint ze in 2008 de Echo Award voor meest excellente biculturele student in het hoger onderwijs. Datzelfde jaar behaalt Beri haar MA aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Vervolgens maakt zij diverse films die vol lof worden ontvangen, met in 2010 samen met Sanne Vogel een nominatie voor een Gouden Kalf.

    Shalmashi woonde de afgelopen jaren in Los Angeles, Cairo, en Erbil, waar zij film doceerde aan de universiteit. Ze schreef met Willem Capteyn de verfilming van ‘Het huis van de moskee’ en heeft nieuw werk ontwikkeld met steun van het Mediafonds, zoals de miniserie ‘Circus Irak’ en de transmediale documentaire ‘Big Village’. Shalmashipubliceert regelmatig in De Volkskrant en De Filmkrant en vorige week ging haar nieuwste korte film ‘Shouted from the rooftops’ in première.

    Torenkamerplan
    De ontwikkeling van de speelfilm ‘Welkom’ werd in razendsnel tempo op poten gezet uit de behoefte om statushouders een plek te geven in de Nederlandse filmindustrie. Daarvoor werd door actrice Dewi Reijs en regisseur Dennis Overeem ‘The Buddy Project’ in het leven geroepen: Nederlandse filmprofessionals en hun gevluchte collega’s werken samen.

    Inmiddels zijn vijfenzestig gevluchte filmexperts actief binnen het project, ik schrijf het scenario voor de film ‘Welkom’. Tijdens mijn week in de Torenkamer wil ik even een tandje trager door het verhaal gaan, om tussen de reeds stevige structuur de karakters meer tot leven te wekken. De focus van de komende vijf dagen gaat liggen op het uitdiepen van de karakters.

    • Torenkamer - Beri Shalmashi - Dag 5

      vrijdag 14 april 2017

      Bekijk de video:

      Beluisteren
    • De Torenkamer - Beri Shalmashi - Dag 4

      ‘Je bent een van de weinigen die ook echt in de torenkamer blijft slapen,’ zoiets zegt de presentator woensdagavond tegen me terwijl we live in de uitzending zijn. Ik dacht dat ik een watje was als ik het niet zou doen. Zit ik daar, al half in mijn pyjama, in een ruimte waar een vrolijke producer van het pand me ooit vertelde: ‘In deze kamer zaten de nazi’s ook.’ Overdag is het prima om na te denken over de geschiedenis van zo’n historisch pand, maar zo in het donker, een half uur voor de laatste mensen het gebouw verlaten, niet zo.


      Iets na middernacht ben ik, hoop ik, helemaal alleen in het pand. Ik poets mijn tanden op het toilet tussen twee verlaten redacties in. Ik tik het licht uit. Ik klim het bed op en urenlang lig ik wakker elk geluidje dat ik hoor te analyseren. Uiteindelijk val ik in diepe slaap totdat de vogels in het Vondelpark het vroege ochtendlicht bezingen. Even later hoor ik de schoonmakers bezig in het kantoor aan de andere kant van de deur naar de torenkamer. En pas veel later hoor ik de eerste opgewekte stemmen datzelfde kantoor binnenwandelen. Het koffiezetapparaat gaat aan. Er worden telefoontjes gepleegd. Ik klim uit bed en ga gewapend met mijn tandenborstel over de redactie, inmiddels de schaamte voorbij. Zo begint mijn op één na laatste dag in de torenkamer.



      Falco Verholen

    • Torenkamer - Beri Shalmashi - Dag 3

      woensdag 12 april 2017

      Regisseur Dennis Overeem komt langs om samen te eten, dat doen we in het restaurant beneden, die hebben tegenwoordig hele gezonde keuzes. Wij nemen er friet bij ter compensatie. Het is absoluut geen straf om hier te resideren voor een week. Boven organiseren vrienden een debat over de filmindustrie. We volgen het even via een livestream en wandelen dan het donkere Vondelpark in om verder over ons scenario te praten.


      Elk project is het opnieuw bijzonder, hoe iets eerst leeft in je hoofd, maar dat er een heel teambij betrokken wordt om er leven in te blazen. Wij hadden al een stapel met acteurs voor ik ook maar een letter op papier had. Hoe schrijf je daar passen de rollen voor, zonder dat het te veel voor de hand ligt? Nazanin Taheri is eenvan de actrices op mijn lijstje met mensen die Dennis in de film wil.


      Ik heb voor haar de rolvan Farida bedacht, een sterke Afghaanse vrouw die advocaat was in Kabul en hier mag trainen voor caissière. Vandaag heb ik bedacht dat zij misschien helemaal niet vijandelijk is tegen Tessa, het personage van Kim-Lian van derMei, maar dat zij vanaf het begin al vrienden wil zijn. Dat wil Tessa niet. Misschien is dat veel spannender. Morgen ga ik opnieuw door al hun gezamenlijke scenes,en misschien kies ik er daar een van uit om vrijdag voor te lezen. Eerst slaap ik vannacht voor een keer in de torenkamer. Wie kan zeggen dat ‘ie dat gedaan heeft, slapen in het Vondelpark, behalve een handjevol kunstenaars, zwervers,en straks ook ik.



      Falco Verholen

      Beluisteren
    • De Torenkamer - Beri Shalmashi - Dag 2

      Er was regen beloofd,maar de regen blijft uit. Dagjesmensen passeren het water waarover ik uitkijk.Ik ontmoet een vriendin voor koffie in het café beneden. Ze vraagt of we dit script al deze zomer gaan verfilmen, zoals we al maanden roepen. Gelukkig hoef ik slechts het verhaal te bedenken, maar opeens lijkt de zomer heel dichtbij.‘We hebben hoog van de toren geblazen,’ grap ik.


      Even later zit ik weer inmijn torenkamer. Op mijn bureau liggen kleine roze post-its met personages, eennaam en een leeftijd hebben ze. Maar in mijn hoofd zijn het al lang mensen, gecompliceerde,gehavende mensen die ogenschijnlijk eenvoudig van a naar b proberen te komen inde film. Ik wandel met ze mee van hun denkbeeldige huis naar de denkbeeldige supermarkt in het denkbeeldige dorp waar ze wonen. Dennis, de regisseur, beltof hij langs mag komen in Vondel CS. Nu even niet. Ik zit hier niet voor nietsen voor vandaag heb ik genoeg aan al mijn denkbeeldige vrienden uit onze film.



      Falco Verholen

    • De Torenkamer - Beri Shalmashi - Dag 1

      maandag 10 april 2017

      Vroeger zat hier het Filmmuseum. Toen ik net op de Filmacademie zat mochten we hier soms hele oude films kijken. Het gebouw zag er toen van binnen heel anders uit. We zaten in een stoffige kleine filmzaal en ik vond het fantastisch. Soms zaten we nog uren na te praten over ‘cinema’ op het terras. Nooit gedacht dat ik hier een weekje mocht ‘wonen’.

      De eerste dag is voor mij een rommelige dag. Alsof er in mijn hoofd een bak vol personages, scenes en verhalen bivakkeert en ze wachten allemaal tot ik mijn hoofd leeg. Het Torenkamertje is een plek van focus. Beneden op het terras zit een jongen in een witte broek en wit shirt. Hij zou haast verdwijnen in deze witte kamer. Ik verspil een half uur aan de perfecte foto voor op Instagram, van het uitzicht en mijn laptop, klaar om aan het werk te gaan. Werken kan ook thuis of op mijn kantoortje. Maar dit is anders. Ik mag hier zitten en niemand mag erbij. Alleen de personages uit mijn hoofd. In principe staat het verhaal al vast, ik mag deze wat schuiven en meer rust door de structuur heen vlechten. Meer rust.

      Ik zet eerst ook op Facebook dat ik hier zit. En op Twitter. Iemand vraagt of bij focussen niet ook hoort dat je social media ook even uit zet. Goede vraag.

      Beluisteren