Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Mieke van der Weij, Jan Mom, Andrea van Pol

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Esmee Seebregts

    Kunstenares Esmee Seebregts is gefascineerd door kleur. In De Torenkamer doet ze onderzoek naar de ruimtelijkheid van kleur en de invloed van licht op kleur.

    Beluisteren

    ‘Zoals schrijven een zoektocht is naar het juiste woord, zo is schilderen een zoektocht naar de juiste kleur op de juiste plaats.’

    In 1810 deed Goethe deze uitspraak over de schilderkunst en hier herkent Esmee Seebregts zich volledig in. Al een heel aantal jaar is ze gefascineerd door kleur. Ze wil de betekenis, de werking en de ervaring van kleur doorgronden. Voor deze zoektocht gebruikt ze in de eerste plaats de schilderkunst. In al haar schilderijen houdt ze zich bezig met de verhoudingen, de plaatsing en de interactie van kleuren.

    Vanuit haar schilderkunstige achtergrond is Seebregts geneigd om de bron van kleur te zoeken in pigment; het kleurende bestanddeel van verf. Dit is dan ook de reden dat ze zelf haar eigen eitempera verf bereidt. ‘Geen enkele verfsoort heeft zo'n sterk coloriet als eitempera. Het is alsof je met pure pigmenten schildert. De kleuren van eitempera zijn helder en stralend.’

    Tijdens haar studie aan ArtEZ (Hogeschool voor de Kunsten in) Arnhem stelde Esmee Seebregts zichzelf voor het eerst de vraag hoe ze zo dicht mogelijk bij de essentie van kleur kon komen. Vooral de kleur rood had toen een enorme aantrekkingskracht op haar. Ze had honger naar rood. Ze droeg rode kleren, kleurde haar haren rood en verzamelde alles wat rood was om haar heen. De behoefte om zich te omringen met deze kleur was zo intens, dat het haar aanzette performances te maken waarin ze grote zakken rood pigment op zich neer liet dalen. Deze performance, ODE TO RED, was de eerste performance die ze ontwikkelde.

    In haar meest recente performance I AM COLOR laat ze met één duik in een zwembad een paars kleurspoor achter in het water. Naarmate de tijd verstrijkt, verspreidt de kleurstof zich langzaam door het water en kleurt het hele bad dieppaars, bijna zwart. Zowel in haar schilderingen op paneel en papier als in haar performances verricht ze een schilderkunstige handeling, namelijk het aanbrengen van pure kleur op een oppervlak. Je zou de performances die ze maakt kunnen beschouwen als een verlengstuk van haar schilderkunst.

    Toch is het opzoeken van de grenzen van het medium schilderkunst niet de diepste motivatie van Esmee Seebregts, maar wil ze het fenomeen kleur zo dicht mogelijk benaderen, en op verschillende niveaus. Wat doet kleur met mij als maker, als kunstenaar? En wat doet kleur met de toeschouwer?

    www.esmeeseebregts.nl

    Torenkamerplan
    Tijdens mijn verblijf in De Torenkamer wil ik in een serie van zes kleurencirkels beschilderd met eitempera onderzoek doen naar zowel de ruimtelijkheid van kleur, als naar de invloed van licht op kleur.

    In mijn recente schilderijen houd ik me al veel bezig met de werking van licht en kleur. Ik vind het interessant om te zien hoe een kleur het licht reflecteert dan wel absorbeert, afhankelijk van het pigment en de manier waarop ik het pigment aanbreng.
    Wanneer ik een kleur transparant, dus sterk verdunt met water, aanbreng, weerkaatst het licht door de verflaag heen op de gesso weer terug naar de beschouwer. Door dit translucente effect lijkt de kleur licht te geven.
    Een ander kleuroplichtend verschijnsel dat karakteristiek is voor eitempera en wat ik nader wil onderzoeken in mijn kleurencirkels is opalescentie. Wanneer ik een lichte bovenkleur over een donkerdere onderkleur aanbreng, gaat de lichtere bovenkleur oplichten. Een beetje zoals een groengele korstmos op kan lichten vanaf een donkerbruine boomstam.

    Naast mijn experimenten met licht en kleur, onderzoek ik ook de ruimtelijkheid van kleur en hoeveel visuele ruimte een kleur in kan nemen ten opzichte van een andere kleur.
    Een geschilderd kleurvlak kan, ondanks dat het een plat vlak is, enorm ruimtelijk zijn. Soms kan een kleur zorgen voor méér ruimte. Terwijl wij kleuren associëren met echte fysieke, tastbare dingen, is kleur in zijn essentie abstract. En het is die abstracte kwaliteit die ruimte creëert.

    • Torenkamer - Esmee Seebregts - Dag 5

      Mijn laatste dag in de Torenkamer.
      Alle cirkels heb ik vandaag zo goed als afgerond. Vier cirkels zijn goed gelukt, twee wat minder.
      Nu ik zo een overzicht zie van al mijn cirkels bij elkaar valt mij op hoe ruimtelijk de kleuren aan mij verschijnen. Sommige kleuren komen zo erg naar voren dat ze een andere kleur -die op zich ook behoorlijk op je af komt- nog naar achter drukken. Door de kleurverlopen wordt de ene cirkel hol en de andere juist bol. Het centrum van alle cirkels is opvallend; daar word je ingetrokken, of er straalt vanuit het midden juist iets naar buiten. Het was een heerlijke, productieve en intensieve week!Veel dank aan alle lieve mensen van Opium voor dit verblijf in de Torenkamer.
      Ik zou het zo weer doen!

      Esmee Dag 5.jpg

      Bekijk de video:

    • De Torenkamer: Esmee Seebregts - Dag 4

      Twee van de zes cirkels zijn af!
      Morgen de rest. Aan drie cirkels hoef ik maar een paar kleine handelingen te verrichten. Maar de laatste cirkel... daarmee ben ik aan het worstelen. Het lukt mij maar niet om er een goede kleurcompositie van te maken. Er wringt iets in het totale beeld, maar ik weet nog niet precies waardoor het komt. Ik vermoed nu dat het in de okerachtige kleurbaan zit aan de rand. In het schilderproces van deze cirkel heb ik al veel momenten gehad van twijfel, gescheld, korte ingebeelde euforie om vervolgens te denken: ‘Nee ik ga helemaal opnieuw beginnen’.
      Hopelijk lukt het mij om er morgen een goede oplossing voor te vinden.

      esmee2.JPG

    • De Torenkamer - Esmee Seebregts - Dag 3

      woensdag 26 juli 2017

      In verband met de droogtijd van elke verflaag begon ik deze ochtend met een planning. Wanneer breng ik welke kleurlaag aan op een cirkel?
      Twee cirkels zijn nu nog onooglijk en ik kan niet wachten om ze te verbeteren.Toch mag ik pas vrijdag eraan verder werken, omdat de verfhuid nu te kwetsbaar is en waarschijnlijk op gaat lossen als ik er al eerder in ga prutsen.

      Zo nu en dan komt er iemand bij mij op bezoek in de Torenkamer. Het valt me op dat bijna iedereen zegt dat de kleuren zo onmiddellijk op hen af komen dat ze nauwelijks gelegenheid hebben om zich te bedenken. Een bezoeker noemde het een´visuele overval met kleur. En dat is precies wat mij zo fascineert aan kleur. Kleuren komen via je zintuigen direct tot je. Het zijn stralingskrachten die op mij inwerken wanneer ik een schilderij maak en op de toeschouwer die mijn werk bekijkt. 


      esmee2.JPG

      Beluisteren
    • De Torenkamer: Esmee Seebregts - Dag 2

      Alle cirkels heb ik nu voorzien van de onderkleuren. De cirkel die gisteren nog onbeschilderd was, heeft nu een vibrerend rood centrum met een lichtblauwe rand. Het hele proces bestaat uit het rangschikken van de kleuren in de juiste composities op de cirkels. Het komt soms echt op de millimeters hoe breed de ene kleurbaan moet zijn naast de andere. Het is ook bepalend voor de totale kleurenharmonie of ik een kleur met de kwast aanbreng of vloei met water, transparant of dekkend, naast of óp een andere kleur, in een kleurverloop of met een harde scheiding.

      Vanmiddag kwamen er twee nieuwsgierige jongemannen in De Torenkamer kijken waar ik mee bezig was. Eén van hen zei: ‘Jouw kleurencirkels doen mij denken aan de Vrije School waar ik als kind op heb gezeten’. De andere: ‘Oja! Absoluut, ik heb ook op de Vrije School gezeten en dat gesluier met die kleuren herken ik inderdaad!’ Typisch hoe herkenbaar de antroposofische beeldtaal is. Blijkbaar heeft de Vrije School -waar ik ook op heb gezeten- wat sporen in mij achtergelaten.

      Ik loop redelijk op schema. Meestal zit er meer droogtijd tussen elke verflaag die ik aanbreng op een ondergrond. Eitempera heeft eigenlijk een paar weken nodig om volledig goed uit te kunnen harden. Hopelijk gaat de verfhuid niet protesteren wanneer ik een tweede of derde kleurlaag aanbreng.


      Esmeedag2.JPG


    • De Torenkamer: Esmee Seebregts - Dag 1

      Vanochtend betrad ik rond half 11 de Torenkamer. Het was nog kleiner dan ik had verwacht. ´Oef, passen al mijn cirkels daarin?’  

      Op vijf van de zes cirkels heb ik vandaag al wat kleurlagen aangebracht. Er is nog één maagdelijk witte cirkel waar ik nog niet aan ben begonnen. Op mijn eerste cirkel ben ik gestart met een chroomgele kleur in het centrum. Toen het geel volledig droog was, heb ik er een sterk verdund Pruisisch blauw overheen gevloeid. Ik had verwacht dat dit Pruisisch blauw over het geel een optisch groene mengkleur zou opleveren, maar dat is niet het geval. Het blauw ligt óp het geel, het lijkt erboven te zweven waardoor er zelfs wat ruimte tussen beide kleurlagen ontstaat, ze mengen niet. Omdat ik het Pruisich blauw heb gevloeid in een enorme plas water ontstaat er een korrelige verfhuid. Het water verspreidt de verf over het paneel, waardoor ik niet met mijn penseel de richting van de verf hoef te manipuleren. Het mooie van deze vloeitechniek is dat de Pruisisch blauwe pigmentkorrel hierdoor intact blijft. 

      Ondertussen wen ik aan mijn nieuwe werkplek voor deze week. De ruimte, het licht, de afzondering, de media-aandacht, het is toch anders dan mijn eigen atelier. Wat hetzelfde is, zijn mijn pigmenten, kwasten en panelen.

      Het valt me op dat ik veel blauwen en groenen heb gebruikt in mijn cirkels. Ik mis rood. Morgen begin ik met scharlaken en vermiljoen!

      esmee1.JPG

       

      esmee2.JPG