Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Su Tomesen

    Kunstenaar Su Tomesen bouwt in De Torenkamer aan kleurrijke torens, gemaakt van goedkope industriële gebruiksvoorwerpen van plastic die ze tijdens haar reizen heeft verzameld.

    Beluisteren

    Even voorstellen
    Su Tomesen reist veel voor haar werk en doet onderweg ontdekkingen in de openbare ruimte die zij vertaalt naar installatie, interventie, video en/of foto. Ze stelt haar werk tentoon in musea, kunstinstellingen en in (semi-)openbare ruimten in binnen- en buitenland. Vaak kenmerken haar projecten zich door sociale betrokkenheid en rauwe energie.
    Ze heeft na het behalen van haar Master aan het Sandberg Instituut in Amsterdam artist-in-residencies in Amman, Belgrado, Johannesburg en Medelli­n en realiseerde daar exposities en installaties. Ook werkte zij aan videoprojecten in Buenos Aires, Port-au-Prince en Rio de Janeiro, en gaf videoworkshops aan jongeren.
    Su Tomesen woont en werkt sinds 2011 afwisselend in Amsterdam en Jogjakarta en ontvangt vanaf april 2017 een structurele werkbijdrage van het Mondriaan Fonds.

    Torenkamerplan
    In De Torenkamer zal ik tijdens de korte residentie van vijf dagen kleurrijke torens bouwen met goedkope industriële gebruiksvoorwerpen van plastic die ik in de afgelopen jaren tijdens mijn reizen overal ter wereld heb verzameld. De verzameling plastic objecten is met een grote emmer en een plastic zitmat in 2004 begonnen in Gambia. Een groot deel van de objecten komt echter uit Indonesië waar ik sinds 2011 een deel van het jaar woon. Het is een collectie ready mades bestaande uit emmers, bakken, mandjes, rijstlepels, borstels, gayung etc. In samenwerking met de Amsterdamse verzamelaar Frans Oomen heb ik op dit moment 82 gesigneerde en genummerde limited editions gerealiseerd onder de titel Plastic Indonesia. Deze worden allemaal overgebracht naar De Torenkamer.

    Oomen richt zich in zijn verzameling op edities en pop art. Ook heb ik een aantal installaties gemaakt in de serie Plastic Indonesia: Toko (2104) en Rumah (2014). SUPER SALE (december 2017) en Warung Makan (mei 2018) zijn in ontwikkeling. Met deze werken verplaats ik voor het Nederlandse publiek vreemde of als exotisch beschouwde situaties naar een nieuwe locatie of context.

    Tijdens mijn verblijf in De Torenkamer zal ik de torens niet alleen bouwen maar ook fotograferen. Inmiddels heb ik één probeersel gemaakt: Plastic World, zie bijlage, met objecten uit Indonesië (2011), Turkije (echter gekocht in Azerbaijan, 2007), China (cadeau van een vriend in 2008), Cuba (2005), Servië (2007) en Gambia (2004). Deze en andere gebruiksvoorwerpen uit Egypte (2005), Jordanië (2009), Palestina (2009), Oeganda (2010), Albanië (2016) zullen tijdens de residentie in De Torenkamer grondstoffen zijn voor nieuwe installaties.

    • De Torenkamer: Su Tomesen - Dag 5


      Time flies when you’re having fun!

      Dit is alweer de laatste dag van de residence in De Torenkamer. Ik ben naar de apotheek geweest om de Haïtiaanse pillentoren op te meten. Indien ik namelijk een perspex box eromheen laat maken - bijvoorbeeld over twee weken in het goedkopere Tirana - mag het werk de apotheek verlaten van de apotheker. Dat is mijn streven: ik zie deze toren voor me in een kunstcontext, nadat hij twee à drie maanden daar op de toonbank heeft gestaan.Verder heb ik op deze laatste dag foto’s gemaakt van de ‘darlings’ en ben ik gefilmd door Marlies van de redactie. Zij is nu een korte video aan het monteren. Nu ben ik aangeland bij het tikken van de blog en het inpakken van de spullen. Een deel ervan zal ik a.s. maandag weer gebruiken: ik zal mijn interventie in de publieke ruimte ’Toko’ weer uitvoeren en als een Javaans koopman door Eindhoven fietsen.


      Meer informatie over ’Toko’ vind u hier: 

      http://www.sutomesen.nl/visual-arts/installations-a-3d/481-toko


      IMG_4036.jpeg


      Screen Shot 2017-09-22 at 14.05.54.png


      Screen Shot 2017-09-22 at 13.58.34.png


      P1140716.jpeg

    • De Torenkamer: Su Tomesen - Dag 4

      Gisteren geproduceerd, vandaag gerealiseerd… 

      De druk van een artist-in-residence van slechts vijf dagen is groot! Ik was gistermiddag op Dag 3 bij Klaas Koers van Staring Apotheek, ik vroeg hem of ik geretourneerde pillenstrips mocht gebruiken voor de replica van mijn idee. Dankzij hem kon ik het uitwerken.


      Ambulante apotheken zoals ik die in 2009 in Port-au-Prince op Haïti heb aangetroffen. Ik wenste destijds een origineel maaksel in zijn geheel, met pillen en al, van een straatverkoper over te kopen. Dit wilde ik om op een sokkel tentoon te stellen buiten Haïti, maar heb dat toch nagelaten omdat ik over New York terugvloog. 0% kans dat die medicijnen door de Amerikaanse douane kwamen. Foto's van deze Haïtiaanse ‘installaties’ heb ik laten zien in tentoonstellingen waarin vindingrijkheid van de kleine ondernemer in het openbare domein een rol speelde. Dit deed ik in tentoonstellingen als ‘(contra)huella’ in Medellín (2013), ‘Resources’ in Amsterdam (2015) en ‘Jejak’ in Jakarta (2016). 


      Recentelijk kwam ik foto’s van het fenomeen van de ambulante apotheek ook tegen in de National Geographic. Daarin stond een mooie quote: “Een bundel roze pillen en een bundel blauwe pillen. Als mijn presentatie niet opvalt, zal niemand iets kopen”.


      Tijdens de korte residence in De Torenkamer heb ik nu op Dag 3 en 4 de tijd genomen om een remake van zo’n ’toeter' te maken en die te fotograferen. Ik kwam op dit idee toen ik de catalogus van de tentoonstelling ‘Jejak’ naast mijn plastic voorraad in De Torenkamer hield. Het was geen plan om een replica van de ambulante apotheek te maken toen ik op Dag 1 hier aankwam. Nice surprise! Ik had voor de nieuwe versie alles in huis behalve een kleurrijke voorraad pillen in alle soorten en maten. 


      Omdat de oude medicijnen de apotheek niet mochten verlaten, heb ik alle ingrediënten daarheen gebracht en het werk op locatie geassembleerd, pillenstrips uitgezocht (wàt een hoeveelheid!) en gefotografeerd. And guess what? Nu staat mijn toren een paar maanden in de etalage bij Staring Apotheek op de Overtoom.


      P1140595 copy.jpeg


      P1140658.jpeg


      DSCF7379 copy.jpeg


      P1140674.jpeg


      P1140689.jpeg


      IMG_4023.jpeg

    • De Torenkamer: Su Tomesen - Dag 3

      woensdag 20 september 2017

      Niet gemeld in de blog van Dag 2, maar gisteren ben ik ook begonnen met het bouwen van nieuwe torens van voorwerpen met verschillende kleuren, met de witte muur als achtergrond. Het ging relatief vlot: eerst stond er één, toen nummer twee, en hop de derde ernaast. Het werd een set moderne totempalen en ik maakte er verschillende foto’s van. Prachtig en grappig tegelijk. Ik moest hard lachen om het resultaat. Teguh en Lina, mijn man en dochter waren zowel gisteren als vandaag bij me op bezoek in De Torenkamer. Lina ging bij aankomst gelijk met de plastic voorwerpen aan de slag. Ze ging ‘koken' en de vloer vegen. Door die input realiseerde ik me dat het plezier van torens bouwen net zoiets is als spelen. Ik had het idee om haar de torens te laten omduwen en dat te filmen, maar we waren te laat: twee van drie storten in omdat ik iets aan de achtergrond had veranderd. Doen we het morgen of overmorgen over?


      P1140624.jpeg


      P1140627.jpeg


      P1140628.jpeg


      P1140623.jpeg


      P1140629.jpeg

      Beluisteren
    • De Torenkamer: Su Tomesen - Dag 2

      Deze dag ben ik een beetje gaan rommelen en opruimen om me vervolgens te concentreren op kleurgradaties. Ik heb net vier torens gemaakt: een groene, rode, blauwe en roze. Groen, daar is geen ontkomen aan, omdat ik erg van -zoals ik het noem- “Javaans groen” houd. Dat is een zeegroen die je veel op Java ziet, waar ik dus de afgelopen jaren veel tijd heb doorgebracht. Ik heb de vier torens voor de vier ramen geplaatst, omdat de zon naar binnenviel en sommige voorwerpen semi-transparant zijn. Dat leverde mooie plaatjes op. Het stapelen van al die verschillende objecten is een kwestie van balanceren en ik wil (nog) geen tape gebruiken. Soms zitten er nog rare ‘pieletjes’ van het productieproces aan de onderkant, of er zit bijvoorbeeld een lastige ronding in een deksel. Het zal je niet verbazen, de torens zijn een paar keer omgevallen. De mensen op de redactie in de aanpalende ruimte keken bij het geluid van het vallende plastic op van hun computers: “Dynamisch werk”, zei Stephan.


      P1140585.jpeg


      P1140593.jpeg


      P1140596.jpeg


      P1140599.jpeg


      P1140604.jpeg

    • De Torenkamer: Su Tomesen - Dag 1

      maandag 18 september 2017

      In De Torenkamer wil ik komende week torens bouwen met kleurrijke plastic gebruiksvoorwerpen, die ik tijdens mijn reizen overal ter wereld heb verzameld. Na de ‘verhuizing’ heb ik deze dag besteed aan het uitpakken, schoonmaken, ordenen en ook al wat fotograferen van de materialen. Bij het door mijn handen laten gaan van alle emmers, mandjes, rijstlepels, teiltjes, etc. mijmerde ik over de plekken waar ik ze gekocht had en las ik nog eens de teksten van de stickers op de onderkanten. Ik kon me niet herinneren dat die roze emmer met de palmbomen erin gestanst, die ik in Gambia had gekocht, geproduceerd was in Senegal (“Siplast Senegal” staat er met sierlijke letters op de onderkant). “Ecoplast” staat onderop de blauwe Napolitaanse hijsemmer; zou die dan gemaakt zijn van gerecycled plastic? Hier komen we op mijn haat-liefde verhouding met plastic: ik gruw van ’single use’ plastic - we moeten minder plastic gebruiken! - maar mijn hart gaat sneller kloppen van bijvoorbeeld een babyblauwe hartvormige gayung (dat is een Indonesisch emmertje met een steel eraan, om te mandi-en). Ik besloot vandaag om eerst alle 82 verschillende objecten van mijn Plastic Indonesia-verzameling op kleur te sorteren. Toen kwam ik erachter hoe klein De Torenkamer is, of hoe groot mijn verzameling is! Wordt morgen vervolgd...


      P1140525.jpeg


      P1140533.jpeg


      P1140534.jpeg


      P1140557.jpeg

      Beluisteren