Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol, Annemieke Bosman

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Simon Heijmans

    Simon Heijmans is theatermaker en werkt deze week aan zijn nieuwe solovoorstelling.

    Beluisteren

    Even voorstellen
    Simon is acteur en theatermaker en momenteel bezig met het schrijven van zijn nieuwe solovoorstelling. In 2011 studeerde Simon op eenentwintigjarige leeftijd af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Hij speelde voor toneel en televisie, en was afgelopen jaren te zien in onder meer War Horse en de Gijsbrecht van Aemstel.

    Zijn eerste solovoorstelling ‘aan mij heeft het nooit gelegen’ werd erg goed ontvangen (**** Theaterkrant). Simon wil zich verder ontwikkelen als autonoom theatermaker en werkt in de Torenkamer aan zijn nieuwe voorstelling ‘Voor altijd duurt een jaar’.



     

    Torenkamerplan
    
In deze voorstelling doe ik onderzoek naar de houdbaarheid van de duurzame liefde aan de hand van het verhaal van Eric en Pim. Ze komen elkaar ’s nachts tegen in de stad, allebei op een dieptepunt, en maken de afspraak om vanaf dat moment precies 1 jaar bij elkaar te blijven. Misschien wordt het verschrikkelijk, ook dan moeten ze de liefde een jaar de kans geven. Misschien wordt het fantastisch, ook dan gaan ze na een jaar weer uit elkaar om deze te conserveren op haar hoogtepunt.

    Dit fictieve verhaal biedt voor mij een aanleiding om, tijdens de voorstelling, in gesprek te gaan met mijn publiek over verschillende fases van de liefde. Dit omdat ik merk dat er tegenwoordig veel geëxperimenteerd wordt met nieuwe manieren om de liefde vorm te geven, denk aan open relaties, driehoeksverhoudingen of andere afspraken. Een relatie tot-de-dood-ons-scheidt heeft nog steeds een romantische status, maar wordt in de praktijk steeds minder nagestreefd. Om dit in kaart te brengen zie ik mijn publiek als denk-tank en zo leg ik in de voorstellingsperiode een document aan van de liefde in de huidige tijd. De mooiste verhalen die ik hierin zal gaan vinden leg ik vast in een podcast.
    De voorstelling, die in januari in première gaat in theater Bellevue, zal worden geregisseerd door Mark Rietman en in de gesprekken word ik gecoacht door Marc-Marie Huijbrechts. Voor de voorstelling word ik financieel ondersteund door enkele fondsen en ik speel in januari/februari door het hele land. 
Mijn tijd in de Torenkamer besteed ik aan repeteren, het bijschaven van de tekst en in de avonden werk ik aan de podcast. 

    • De Torenkamer - Simon Heijmans - Dag 5

      Mijn laatste dag in de Torenkamer! Oh nee! Met pijn in mijn hart zal ik zometeen het pasje dat me toegang gaf tot VondelCS inleveren. Wat een goede week was het. De rust en concentratie die de torenkamer en mijn repetitieruimte me gaven hebben ontzettend geholpen in het totaal geconcentreerd werken.Deze week zijn er veel dingen concreet geworden. De tekst is af (en ik ken al 30 pagina uit mijn hoofd!), de eerste mise en scenes zijn gemaakt, de derde aflevering van de podcast staat online en het publiciteitsmateriaal is de wereld in. De komende dagen is het kerst en zal ik dus war minder kunnen werken dan de afgelopen dagen, maar ik zal op geen enkele manier dit project ‘uit’ kunnen zetten. De tekst moet elke dag herhaald om in te slijten en er moet gewoon een nieuwe aflevering van de podcast online. Maar dat is zeker geen straf. Ik voel me gezegend dat een idee dat ik in januari van dit jaar had nog voor de jaarwisseling ineens daadwerkelijk begint te bestaan. Daar werk ik met alle liefde aan verder.Dank torenkamer voor je rust, je afwisseling en de lieve mensen die er werken die allemaal elke dag met oprechte warmte vroegen hoe het ermee ging. Ik weet niet of dat wel mag, maar ik zeg graag tot ziens!Ik nodig graag iedereen uit om het eindresultaat te zien, de voorstelling is in januari en februari 2018 te zien. Voor de speellijst zie: https://www.simonheijmans.com/vadej De podcast is en blijft gratis te beluisteren,Zoek via je podcast app op: ‘Voor altijd duurt een jaar


      simon heijmans dag 5 2.jpg

    • De Torenkamer - Simon Heijmans - Dag 4

      Dag 4 van mijn torenkamer week. Het zit er alweer bijna op. Vandaag dan toch echt de vloer op geweest. Tijdens het schrijven heb ik veel van het artistieke werk al gedaan: het ritme van de voorstelling heb ik al in mijn hoofd, de intenties bij de scènes al in theorie uitgeplozen en gevoel dat ik over wil brengen heb ik deels al bepaald. Dus nu is het ook veel praktisch uitvoeren van die ideeën: de juiste muziek zoeken, mise en scène maken (waar sta ik op het toneel) en hoe maak ik mooie overgangen tussen scènes. Een artistiek proces gaat vaak met pieken en dalen en dat is ook hier niet anders. Het ene uur is het al best leuk allemaal en gaat het bijna vanzelf. En het andere uur slaat de existentiële twijfel toe. Gaar het überhaupt wel lukken? Waarom wilde ik dit ook alweer? En al zou ik pas in de zomer premiere hebben dan was er nog niet genoeg tijd. Dan valt er weer iets op z'n plek en denk ik: januari gaan we wel halen. Ik heb inmiddels geleerd dat dat erbij hoort. Juist op de momenten dat je bang bent dat je het nooit gaat kunnen, komen de ideeën die je anders nooit zou hebben. Alsof die leegte af en toe nodig is om iets nieuws te laten ontstaan. Alsof paniek af en toe juist de motor is. Dus ik probeer ook die momenten in een dal te koesteren, te vertrouwen dat er dan wel weer iets komt. Alleen fijn als het dal niet toeslaat net als ik in bed lig en wil gaan slapen.


      heijmans 4 9.jpg

    • De torenkamer - Simon Heijmans - Dag 3

      woensdag 20 december 2017

      Deze eerder dag was er dus de openbare repetitie. Weer een heel aparte niche binnen het theater. Mijn openbare repetitie werd minimaal bezocht maar met de mensen die er waren kon ik meteen een paar dingen uitproberen. Ik ga tijdens de voorstelling ook met mijn publiek in gesprek om hun liefdes verhalen te horen en deze weer te verzamelen in de podcast. De openbare repetitie was een mooie mogelijkheid om de vragen die ik heb bedacht te testen. Ik wil dat ze bij iedereen een gevoel oproepen en mijn vermoeden is dat de vragen die ik heb bij iedereen in het publiek op zijn eigen manier spelen. Dit bleek voor dit testpubliek zeker het geval. We hadden een mooi gesprek en dat was voor mij weer even een bevestiging dat ik het allemaal niet voor niets doe, al dat solitaire werk. Voor de openbaar toegankelijke deel van de dag en erna heb ik vooral tekst geleerd. Ik heb ‘m natuurlijk zelf geschreven, dat vergemakkelijkt de boel enorm. Maar dan is het juist oppassen dat er geen slordigheidjes insluipen. ‘Het zal er wel ongeveer zo staan’ is niet genoeg om uiteindelijk helemaal vrij met de tekst te kunnen spelen.En aan het einde van de dag heb ik samen met productieleider Laura al ons publiciteitsmateriaal ingepakt voor de theaters waar we gaan spelen. Een lekker tastbaar klusje zo in deze creatieve dagen. Ze krijgen allemaal een aantal posters en meer dan genoeg van de vijf ansichtkaarten die we hebben laten drukken. Op de vijf kaartjes staan kleine tekstjes uit de voorstelling. Houd je ogen open, er zijn er 25000 gedrukt dus voor je het weet heb je er zelf één in je handen!


      simon dag 3.png

      Beluisteren
    • De Torenkamer - Simon Heijmans - Dag 2

      Vandaag was een dag van aandacht verdelen. Mijn project bestaat uit een voorstelling en een podcast dus soms ben ik ineens de helft van de dag met iets heel anders bezig. 

      Vanochtend paste ik de laatste scène nog aan, aan de hand van wat ik bij de lezing had opgestoken. De tekst is nu dan toch echt af! Er zal nog wel iets mee gebeuren als ik er de vloer mee op ben, maar alle scènes zijn er, ik ben blij met de lijn en volgens mij vertelt het inhoudelijk wat ik graag zou willen overbrengen. De vloer op, dat is altijd een spannend moment in een repetitieproces. Voor het eerst zonder de veiligheid van de tafel iets gaan proberen. Nu werk ik vooral alleen, dus het zal denk ik meevallen met de zenuwen en ik heb er vooral zin in. Omdat ik de voorstelling die ik heb geschreven ook in mijn eentje ga spelen heb ik tijdens het schijven al veel dingen bedacht, ik ben benieuwd of ze als ik het hardop doe ook zo werken als in mijn gedachten. En vanavond werkte ik in mijn torenkamertje aan de podcast. Vanavond zet ik de nieuwe aflevering online, dus die kunnen jullie als deze blog uit is ook beluisteren. Bijvoorbeeld op 

      iTunes: https://itunes.apple.com/nl/podcast/voor-altijd-duurt-een-jaar/id1321077405?mt=2 
      of via Podbean, als je geen iPhone hebt: https://simonheijmans.podbean.com 

      Een podcast is voor iedereen gratis toegankelijk en ik vind het een geweldig medium. Je hoort er de meest prachtige verhalen terwijl je fietst, de afwas doet of er juist even goed voor gaat zitten. In mijn podcast hoor je gesprekken met liefdesexperts. Dat zijn gewone mensen die de liefde op een bijzondere manier hebben vormgegeven of beleven. Ik hoop dat jullie allemaal gaan luisteren! Dan richt ik me morgen weer helemaal op de voorstelling met ook een openbare repetitie hier in VondelCS. Wees welkom!


      simon heijmans dag 2 3.jpg

    • De Torenkamer - Simon Heijmans - Dag 1

      maandag 18 december 2017

      Vandaag was meteen een spannende dag. Niet alleen omdat het mijn eerste dag in de Torenkamer was. Maar ook omdat ik vandaag voor het eerst de tekst van de voorstelling hardop heb gelezen voor mijn creatieve team. Ik maak dan wel een solo-voorstelling, maar ik werk gelukkig niet alleen. Vandaag hoorden de kostuum/decor-ontwerpster, de lichtontwerper en mijn productieleider na maanden van alleen maar over mijn ‘idee’ gehoord te hebben en van ‘hoe het zou gaan worden,’ voor het eerst de tekst die daar dan bij hoort. Ze waren ontzettend enthousiast gelukkig, en zelfs even stil toen ik de laatste woorden uitgesproken had. Voor hen betekent dit moment dat ze concreet kunnen gaan nadenken over hoe ze het geheel theatraal willen gaan vormgeven. De lichtontwerper had meteen een idee van in welke stijl hij kan gaan werken. Voor het decorontwerp had ik alleen maar gezegd: ‘Ik wil iets om op te zitten en iets waar ik achter kan.’ Ook dat werd veel helderder na deze lezing.En het grappige is dat als er frisse oren zijn die luisteren, ikzelf meteen hoor welke dingen ik nog aan moet scherpen. De anderen hoeven daar eigenlijk niet eens over te zeggen wat ze dachten. Enkel het feit dat er andere mensen luisteren naar wat ik de afgelopen maanden op papier heb gezet, maakt dat ik het zelf opnieuw kan horen. Een productieve eerste dag dus!

      torenkamer dag 1.jpg



      Beluisteren