Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol, Annemieke Bosman

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Karlijn Kistemaker

    Karlijn Kistemaker (1986) studeerde in 2013 cum laude af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam.

    Beluisteren

    Even voorstellen
    Karlijn Kistemaker (1986) studeerde in 2013 cum laude af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam. Ze won de Top Naeff prijs 2013, een aanmoediging voor veelbelovend talent. Karlijn´s werk is contrasterend, grappig en persoonlijk. Met haar analytische blik, bizarre humor en inlevingsvermogen maakt ze herkenbaar theater dat de zwaarte verzacht van het leven dat nooit gaat zoals wij dat willen.

    In 2015 werd Karlijn geselecteerd voor de AFK 3packagedeal. Door deze selectie heeft ze de kans gekregen om haar eigen gezelschap Kompagnie Kistemaker op te richten en een begin te maken met de 12-delige serie Missie Márquez. Deel 4, 5 & 6 zijn genomineerd voor de BNG Bank nieuwe theatermakerspijs 2017. In de Torenkamer gaat Karlijn verder met schrijven van de tekst voor deel 7, 8 & 9.

    Plan
    Missie Márquez is theaterserie geïnspireerd op het beroemde boek Honderd jaar eenzaamheid van de Colombiaans schrijver Gabriel García Márquez. Door een speling van het lot ben ik onlosmakelijk verbonden met dit meesterwerk, want mijn oudoom Kees maakte de Nederlandse vertaling. Op mijn 4e ging Kees dood en erfde ik de royalty’s. Jaren later is het mijn missie geworden om samen met mijn kompanen van Kompagnie Kistemaker een theatrale vertaling te maken van het boek.

    De komende week werk ik in de Torenkamer aan het script van deel 7, 8 & 9. Daarvoor ga ik de avonturen die wij beleefd hebben in Colombia verbinden met de inhoud van het boek. De komende delen behandelen wij pagina 172 t/m 350. Daarnaast ga ik samen met mijn scenografe Calle de Hoog en video technicus Daan Hazendonk filmbeelden selecteren uit de 80 uur film die wij gedraaid hebben tijdens onze reis.

    Missie Márquez deel 7, 8 & 9 gaan deze zomer in première tijdens het Oerol Festival 2018. In het najaar van 2018 op tour door het hele land.
    www.kompagniekistemaker.nl

    • De Torenkamer: Karlijn Kistemaker - Dag 5

      vrijdag 23 maart 2018

      Dag 5 Torenkamer – 23 maart 2018

      De laatste dag in de Torenkamer. Een beetje een grauwe dag vandaag, dus ook erg fris achter de schrijftafel. Van lang stilzitten en typen krijg je het sowieso niet warm. Gelukkig kreeg ik een extra kacheltje waardoor ik snel weer ontdooide. Ik ben begonnen met het schrijven van deel 8 van de theaterserie Missie Márquez. Elk deel heeft een hele eigen sfeer met weer een nieuw verhaal. Ik moest even zoeken naar de toon. Ik wil dat dit deel licht en grappig wordt en dus besloot ik om dit deel te openen met een scene over ‘Muchos gracias papa’. Tijdens onze reis in Colombia zijn wij bij het geboortehuis van schrijver Gabriel Garcia Márquez geweest in het dorp Aracataca dat in het boek Macondo heet. Voor de deur van het huis, waar het grootste gedeelte van het boek zich afspeelt, kwamen wij een man in een blauwe polo tegen. Hij kwam zomaar aangefietst en begon uit het niks een lied te zingen met het refrein ‘Muchos gracias papa’. Later werd hij bijgevallen door een zingende man zonder benen en door de stokoude buurman van Márquez. Het was een bijzondere aangelegenheid, al helemaal omdat het huis een museum bleek te zijn dat die dag gesloten was. Als dat geen magisch realisme is weet ik het ook niet meer.

      Op dit moment ben ik me aan het voorbereiden op een viewing van de Missie Márquez filmbeelden. Vanavond komen er 25 donateurs in Vondel CS filmfragmenten bekijken. Zij hebben ons financieel gesteund voor de montage daarvan. Een heel leuk exclusief moment. Na de viewing hol ik meteen naar de studio omdat ik dan weer op te radio te horen ben. Ik ga een monoloog voorlezen uit het kersverse deel 7.

      Na vanavond zal ik de torenkamer weer verlaten met 41 beschreven pagina’s. Het was een hele productieve week met veel aanloop in mijn tijdelijke kantoortje. Hopelijk komt iedereen die mij gevolgd heeft op Oerol naar de voorstelling kijken en anders elders in het land tijdens de tour. ‘Adios Amigos!’

      Muchos gracias papa.JPG2018-03-24.jpg

      Beluisteren
    • De Torenkamer: Karlijn Kistemaker - Dag 4

      Dag 4 Torenkamer – 22 maart 2018

      Deel 7 van Missie Márquez is af! Tenminste de allereerste ruwe versie. Het is wel 37 pagina’s en dat is veel te lang. Dit deel mag maar 45 minuten duren. Maar beter te veel dan te weinig, want schrappen kan altijd. En nu kan ik samen met mijn dramaturge Céline Buren bespreken welke elementen we het beste vinden werken. Een dramaturg helpt de schrijver/regisseur bij het maken van een goede structuur voor de voorstelling. Cèline checkt ook altijd de feiten en weet alles over de achtergrond van onze onderwerpen. Zij is als het ware de bewaker van de inhoud. Volgende week ga ik met haar het script van deel 7 doorspreken. Op dit moment zit geluidsontwerper Chris Koopman naast mij. Beter bekend als Chrook. Wie kent hem niet!? Afgelopen maandag was hij in de Torenkamer via de Face-Time aanwezig, maar nu is hij er live. Chris ken ik al vanaf mijn 14e. Hij is mijn trouwe vriend en collega. Hij maakt muziek en speelt mee in. Chris is de sfeermaker van al mijn voorstellingen. Hij zet letterlijk de toon en is zo bot als een trom. Op dit moment bespreken we de muziek voor deel 7 en hoe we de Colombiaanse salsa top 100 deze keer gaan ontwijken. Chris is lekker aan het spelen op zijn digitale piano, want er moet een strijdlied gecomponeerd worden. Vervolgens ook weer een vredeslied. Ik wil dat dit een indrukwekkend koorstuk wordt voor alles spelers. We hebben het ook gehad over de kracht van de natuur die in het boek Honderd jaar eenzaamheid altijd voelbaar is. Chris is als muzikant altijd een beetje de natuur. Hij tovert overal vogels, oerwoud geluiden, krekels, donder en bliksem vandaan. Ook nu zal hij weer de natuursjamaan van de nieuwe delen worden. Morgen begint ik met het schrijven van deel 8!

      PR beeld voorstelling.JPGfoto boek.JPG

    • De Torenkamer: Karlijn Kistemaker - Dag 3

      woensdag 21 maart 2018

      Dag 3 Torenkamer – 21 maart 2018 

      Vanochtend heb ik twee monologen geschreven. De eerste gaat over het personage Remedios de Schone, een verstandelijk beperkt meisje dat zo mooi is dat de mannen door haar van het dak vallen. De tweede gaat over mijn acteur Simon Heijmans. Hij is tijdens onze reis in Colombia heel ziek geweest en er is een heel duidelijk moment waarop zijn ziek zijn begon. Op een avond gingen we zwemmen in zee. Het was een prachtig strand. De zon ging net onder en de palmbomen wiegden zachtjes. Wij hadden alleen dat ene Spaanstalige bord niet gezien waarop stond dat het riool daar in zee uit kwam. We renden gillend het water in en Simon heeft vervolgens zijn hele gezicht gewassen met strontwater. In het boek Honderd jaar eenzaamheid zit ook een personage dat constant pech heeft, veel zweet en ziekelijk is. Die link heb ik in mijn script ook gemaakt.

      Begin van de middag had ik een vergadering over de randprogrammering. Naast de het spelen van de voorstellingen van Missie Márquez organiseren we er ook nog van alles omheen. Voor de komende delen gaan we zelfs een expositie inrichten met foto’s, rekwistien en teksten van Missie Márquez deel 1 t/m 6. Zo blijft het publiek dat instroomt bij deel 7 niet achter. Daarbij hebben we altijd een bar, verkopen we popcorn, snoep, ansichtkaarten en boekenleggers. Op Oerol is het zelfs de bedoeling dat eilandbewoners van Terschelling gaan deelnemen aan onze voorstellingen. We willen de volksdansvereniging uitnodiging en het zeemanskoor.

      Aan het einde van de middag kwam acteur Freek den Hartogh langs in de torenkamer. Hij is nieuw en gaat dus voor het eerst meespelen met Missie Márquez. We hebben samen lang gepraat over het boek. Wat hij ervan vond. Wat hem op viel. Wat hij mooi vond enz. Ik heb om ook al verteld wat de inhoud van de nieuwe delen gaat worden. Dat hij een medewerker van de uitgeverij gaat spelen en 17 bastaardzonen. Nu ga ik nog even rustig verder schrijven. Vanavond om 23.00 weer op de radio!

      Freek den hartogh.JPGKarlijn schrijven.JPG

      Beluisteren
    • De Torenkamer: Karlijn Kistemaker - Dag 2

      Dag 2 Torenkamer - 20 maart 2018

      De tweede dag in de Torenkamer is een hele gezellige dag. Er klinkt Colombiaanse vallenautomuziek en ik zit vandaag niet alleen te werken.Het is nogal proppen in het kleine kamertje, want scenograaf Calle de Hoog en videotechnicus Daan Hazendonk zitten bij mij aan tafel.

      Ook het portret van mijn oudoom, vertaler Kees van den Broek, staat in de vensterbank. Naast het boek Honderd jaar eenzaamheid en situaties uit mijn persoonlijke leven krijgen de nieuwe delen van Missie Márquez een derde element. Voor het eerst ga ik in de voorstellingen gebruikmaken van film. Samen met mijn theatergezelschap Kompagnie Kistemaker ben ik afgelopen zomer op reis gegaan naar Colombia. Professionele cameraman Hans Bouma heeft ons avontuur vastgelegd en dat heeft ons 80 uur film opgeleverd.Tijdens onze reis in Colombia zijn we op zoek gegaan naar de inhoud van Honderd jaar eenzaamheid. Het boek is voor een groot gedeelte een journalistiek werk.Het dorp waar het boek zich afspeelt bestaat echt en vele situaties die in het boek beschreven worden maken nu nog onderdeel uit van het dagelijks leven in Colombia. Samen met Calle en Daan heb ik stukken film uitgekozen die we in de voorstellingen gaan gebruiken. Op die manier krijgt de magisch realistische stijl die wij hanteren veel verschillende lagen. Geselecteerde filmfragmenten zijn o.a. beelden van de oude bioscoop waar schrijver Márquez als kind kwam,guerrillastrijders in het oerwoud, de gigantische regenbui die deed denken aan de zondvloed en een huil scene. Naast filmbeelden moest er vandaag ook stof gekozen worden voor de gordijnen van ons filmtheater-decor. De gouden glimmende stof is het geworden. Goud is altijd goed. Ik heb zelf onderhand 27 pagina’s geschreven van het script van deel 7 van Missie Márquez, dit staat gelijk van pagina 200 van Honderd jaar eenzaamheid.

      Calle en Daan in Torenkamer.JPGStof kiezen.JPGkees2.jpg

    • De Torenkamer: Karlijn Kistemaker - Dag 1

      maandag 19 maart 2018

      Torenkamer dag 1 – 19 maart 2018

      Vandaag aangekomen in de Torenkamer. Hele zonnige dag, dus veel licht door de grote ramen van het torentje. Ik heb eerst een beetje met de tafels en stoelen lopen schuiven, want ik vind het altijd fijn om een nieuwe plek eigen te maken. Uiteraard heb ik daarna het boek Honderd jaar eenzaamheid uit mijn tas tevoorschijn getoverd. Daar draait het deze week allemaal om. Het als altijd vertrouwd om de kaft te zien. De eerste dag in de Torenkamer begon met een gezamenlijk overleg. Mijn scenograaf Calle de Hoog en productieleider Laura Savelkoul kwamen bij mij langs en zelfs mijn geluidsontwerper Chris Koopman was aanwezig via de Face-Time. Zij werken al geruime tijd mee aan het mogelijk maken van mijn 12-delige theaterserie Missie Márquez. Het was een spannend moment, want ik ging vertellen wat de precieze inhoud gaat worden van de nieuwe delen 7, 8 & 9.

      Vers van de pers! Voor de nieuwe delen behandelen we pagina 172 t/m 350 van het boek Honderd jaar eenzaamheid, maar we gebruiken nooit letterlijk de inhoud van het boek. Wij maken een hele eigen versie van het verhaal bestaande uit slechts waargebeurde situaties uit ons eigen leven. Deze waargebeurde situaties geven we in de voorstelling theatraal vorm en worden weer gekoppeld aan voorgelezen fragmenten uit het boek. Zo doen we de magisch realistische schrijfstijl van Gabriel García Márquez eer aan. Je wordt continu in verwarring gebracht over wat nou wel of niet waar is. Er werd enorm gelachen in de Torenkamer, want het is altijd heel leuk om uit de doeken te doen welke mensen, scenes en gebeurtenissen ik heb uitgekozen en hoe deze gelinkt zijn aan het boek. Calle, mijn scenograaf, is deze keer ook een personage en ook mijn geluidsontwerper Chris gaat met de billen bloot. Hij is recentelijk vader geworden en het verhaal van zijn vaderschap komt overeen met een gebeurtenis op pagina 350, het einde van deel 9. Nu de inhoud van de nieuwe delen duidelijk is kan ik beginnen met het uitwerken daarvan. Ik heb nu 17 pagina’s geschreven van het script van deel 7, pagina 175 uit het boek. Nog even doorwerken dus! Ik hoop aan het einde van deze week een eerste versie van heel deel 7 te hebben.

      Blog foto dag 1 Torenkamer.jpg

      Beluisteren