Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol, Annemieke Bosman

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Fleur Ouwerkerk

    Fleur Ouwerkerk is beeldend kunstenaar, in 2011 afgestudeerd aan de HKU met haar Bachelor of Fine Arts.

    Beluisteren

    Even voostellen
    Fleur Ouwerkerk is beeldend kunstenaar, in 2011 afgestudeerd aan de HKU met haar Bachelor of Fine Arts. Zij zoekt naar de samenhang tussen identiteit en uiterlijk en combineert in haar werk verschillende technieken onder de noemer 'mixed media'. Het merendeel van haar werken is ontstaan vanuit de combinatie fotografie en tekenen, afgewisseld met het creëren van een ruimtelijk object. Met het tekenen of soms letterlijk met kracht krassen in de foto, heeft zij zichzelf een eigen en unieke beeldtaal aangemeten.

    Het werk van Ouwenkerk bestaat voornamelijk uit portretten, waaronder veel zelfportretten. Dit omdat ze zich voelt als een kameleon, vanwege diens mogelijkheden tot transformatie. In haar werk maakt ze gebruik van haar 'moeilijk te categoriseren'-look, door te transformeren in iets of iemand anders:

    "If I change my look, I feel different, as if I become somebody else. I like to become somebody else every now and then."


    Zij is geïnteresseerd in menselijk gedrag, etniciteit en excentriciteit. Deze interesses zijn de onderwerpen van haar visuele zoektochten en resultaten.

    Ouwerkerk combineert haar kunst met het werken in de mode-wereld. Zo werkte zij onder andere voor Nederlandse modeontwerpers als Ilja Visser, olsthoorn*vanderwilt en Aziz Bekkaoui.



    Torenkamerplan 
    'AMSTERDAM IS BURNING' Door tijdens een Netflix-chill momentje terecht te komen bij 'Ru Paul's Drag race', was ik direct totaal gefascineerd, en geïnspireerd. Ik ben toen begonnen mij te verdiepen in de esthetisch gezien prachtige wereld van Drag Queens, en raakte niet uitgelezen en uitgekeken over alle verschillende vormen daarbinnen. En daarbij de realisatie: dat achter de feestelijke look, vaak een hoop schuil gaat. Toen ik jaren geleden mijn haar millimeterde omdat ik toen vond (en nog steeds vind) dat die look mij het best past, kreeg ik met verrassend veel onbegrip en reacties op mijn kapsel te maken. De schoonheid en vrouwelijkheid van een vrouw is blijkbaar onlosmakelijk verbonden met het hebben van lang(er) haar. Daarom kies ik ervoor om mijn eigen hoofd te gebruiken voor een beeldend experiment tijdens mijn verblijf in De Torenkamer. Een beeldende zoektocht in de vorm van een zelfportret. Waar het normaliter een jongens- of mannenlichaam is dat wordt omgetoverd tot een vrouw, zal ik mijzelf, in het portret transformeren tot de meest uitvergroot-vrouwelijke versie van mijzelf. Daarnaast zal ik ook werken aan een draagbaar object. Een object dat tot de verbeelding spreekt. De verbeelding dat mijn alter ego *'FAUX QUEEN FLEUR' zal shinen in het betreffende draagbare kunstobject. *de term 'faux queen', ofwel 'bio queen' / 'diva queen' / 'female queen': "a drag queen trapped in a woman's body"

    • De Torenkamer: Fleur Ouwerkerk - Dag 5

      vrijdag 30 maart 2018

      Op de laatste dag in De Torenkamer heb ik mijn Wearable Art object de volgende titel gegeven: 'Body A(r)mor'. Hierin speel ik met de woorden 'Armor/Armour' wat verwijst naar iets draagbaars dat het lichaam beschermd en het woord 'Amor'; liefde. De aluminiumfolie heb ik gekozen als materiaal vanwege het reflecterende /spiegelende effect. En het object houdt als het ware een spiegel voor aan de drager. Drag Queen of niet, LGBTQIAP, man, vrouw of alles daartussenin; het aller belangrijkste is dat je liefde hebt voor jezelf! Voor wie je bent en hoe je eruit ziet. Ru Paul eindigt iedere aflevering van 'Ru Paul's Drag Race' met de zin: "And remember......If you can't love yourself, how in the hell are you gonna love somebody else?!" AMEN to that!

      Mijn portret 'Faux Queen Fleur' is af! Ik wist van tevoren niet dat ik alleen de helft van mijn gezicht op het doek zou veranderen, maar nu het proces mij daar naar toe heeft geleid ben ik daar zo tevreden mee, dat ik er verder niets aan toe wil voegen. Ik vind het nu interessant dat je de aanpassingen die ik aan de rechterkant van het gezicht heb gemaakt, direct kan vergelijken met de linkerkant van het gezicht, waar de foto intact is gebleven. Dit maakt het totaalbeeld gelaagder dan wanneer ik enkel uit streven naar symmetrie ook links aan zou passen.

      Ik twijfelde eerst of ik de haren die achter het oor vandaan komen weer terug achter haar schouder zou naaien. Maar nu het haar op het hoofd zo netjes z'n plek gevonden heeft, strak naar achter toe, vind ik de balans sterker door de haren vanaf schouderhoogte los te hebben hangen. Het haar is langer dan het canvas en de lijst zelf, wat zorgt voor een dynamisch effect. Hier in De Torenkamer heb ik geen schroef om het portret aan op te hangen, dus laat ik 'm rusten op de radiator. Maar ik kan mij goed indenken dat het doek op een mooie lege muur prachtig tot zijn recht zal komen.

      Op mijn laatste dag hier wil ik nog graag van de gelegenhied gebruik maken om mijn talent voor propjes NAAST in plaats van IN de prullenbak te gooien, met jullie te delen. (zie foto)

      Ik denk dat ik van iedereen die tot nu toe in De Torenkamer is verbleven, het meeste bezoek van iedereen heb gehad, wat een luxe! Een shout-out naar alle mooie mensen die kwamen supporten: Yerry Rellum, Brian Elstak, Frankie Boateng, Lieke & Benjamin, en Angie Stoner.

      Ik vind het een eer dat ik een week lang op deze mooie en bijzondere plek heb mogen werken, bedankt!

      2018-03-30 (1).jpgIMG-9062.jpgIMG-9061.jpgIMG-9056.jpgIMG-9039.jpg

      Beluisteren
    • De Torenkamer: Fleur Ouwerkerk - Dag 4

      Op de een na laatste dag van mijn verblijf in De Torenkamer was daar ineens het idee voor de geweven lapjes aluminium(folie).
      Een van de lapjes heb ik omgenaaid tot een kraag, de twee andere lapjes heb ik daar vervolgens aan bevestigd. Mijn Wearable Art-work was geboren!
      De draagbaarheid spreekt wat mij betreft al goed tot de verbeelding. Wel ga ik na deze week nog kijken of het mooi is om bijvoorbeeld de rug/de achterkant een lange sleep te geven; voor het dramatische effect. 
      Het geeft mij heel veel voldoening dat ik een (draagbaar) object 'from scratch' heb weten te maken. Ik heb mijn eigen stof gecreeërd en deze vervolgens gevormd, niet alleen tot iets draagbaars, maar tot een echte eye-catcher!

      Jill Scott, Tiombe Lockhart, Andreya Triana, Kendrick Lamar en Prince hebben mij vandaag fijn muzikaal begeleid. 

      Mijn portret 'Faux Queen Fleur' heb ik voorzien van meer haar. 
      Dat proces verloopt als volgt: ik pak een klein plukje uit een grote bos haar, strijk deze glad, draai het puntje zodat deze door de naald past en daarna begeleid ik deze door het canvas heen. Dat klinkt nog vrij soepel, maar dit haar gaat nog erger dan echt haar, ongelofelijk snel in de knoop! Ik ben soms echt in gevecht met een niet glad te krijgen haar-bal. Misschien morgen toch maar wat meer rustgevende klassieke muzikale begeleiding?!
      Het is een tijdrovend ritueel, vandaar dat ik daar ook morgen nog voor nodig heb.

      De week vliegt voorbij!

      IMG-8913.jpgIMG-8914.jpg2018-03-30.jpg

    • De Torenkamer: Fleur Ouwerkerk - Dag 3

      woensdag 28 maart 2018

      Op mijn derde dag in De Torenkamer ben ik na uren te hebben geweven en geborduurd, gestart met iets waar ik naar uit had gekeken: Ik heb haar toegevoegd aan mijn portret.

      Haar is een materiaal wat ik vaker gebruik in mijn kunst. Meestal weef ik het tot een lap en vervolgens naai ik het tot een draagbaar object: Wearable Art.
      Naast een zelfportret dat ik vorig jaar heb gemaakt waar ik mijn eigen afgeknipte haren na 7 jaar met mijn hoofd (middels een fotografisch zelfportret) heb herenigd door het door de foto heen te naaien, is dit de eerste keer dat ik synthetisch haar door een portret heen naai. 

      Lange donkere haren die wel een meter lang lijken te zijn. Ik voel mij nu écht Rapunzel, zo in 'mijn' torenkamer! De losse haren gaan een mooie dialoog aan met de lijnen van het in canvas gestikte garen.
      De Drag-versie van mijzelf komt meer en meer tot leven, en ik heb er ondanks dat mijn handen en rug inmiddels veel pijn beginnen te doen ongelofelijk veel plezier in!

      (Mocht u bij het lezen over mijn-2017 zelfportret nieuwsgierig zijn geraakt, het werk heet 'Reunited' en u kan het op mijn website www.fleurouwerkerk.com/work bekijken)

      2018-03-28 (4).png2018-03-28 (3).jpg2018-03-28 (2).png

      Beluisteren
    • De Torenkamer: Fleur Ouwerkerk - Dag 2

      Vandaag heb ik wederom aan zowel mijn portret als mijn (draagbaar) object gewerkt.
      De handgeweven aluminium-folie rolletjes vormen samen een mooie geweven lap. Ik heb er nu 2 af, maar voor het bepalen van de uiteindelijke vorm heb ik er nog wat meer nodig. De restjes op mijn werkblad gaan een leuk gesprek aan met de regendruppels op het raam; de druppels lijken ontsnapte stukjes spiegelend folie.

      Met het naaien/borduren in het canvas foto-portret heb ik wat meer de smaak te pakken. Het voelt soms ongemakkelijk om de bestaande lijnen in het gezicht totaal te negeren. Maar ik merk dat mijn vooruitgang vooral met lef en durf te maken heeft.
      Nu het oog af is kan ik pas zien dat mijn plan qua beeld en techniek ook daadwerkelijk zo uitpakt als ik vooraf hoopte. Ik probeer het tempo hoog te houden, want het opvullen van stukjes gezicht is behoorlijk arbeids-intensief. 

      Wanneer ik hulp nodig heb een vorm of lijn in het nieuwe 'drag' gezicht te begrijpen pak ik er foto's van Queen Violet Chachki en Kim Chi bij. Ze hebben een hele verschillende style, maar beide vind ik esthetisch enorm inspirerend. 

      2018-03-27 (1).jpg2018-03-27 (2).jpg2018-03-27 (3).jpg2018-03-27 (4).jpgkim chi 2.jpgviolet.jpg

    • De Torenkamer: Fleur Ouwerkerk - Dag 1

      maandag 26 maart 2018

      Ik ben bij binnenkomst in De Torenkamer begonnen met het branden van een heerlijk geurend stuk palo santa hout. Dit om de ruimte te reinigen van eerdere energieën. Daarmee voelde ik mij al snel thuis, en mijn kriebels om aan de slag te gaan kon ik direct omzetten in actie. Dit in een zon-overgoten ruimte ("bedankt Moeder Natuur!")

      Ik ben gestart met voorbereidingen voor mijn handgeweven (draagbare) object met een handeling die constant herhaald; het knippen van reepjes aluminiumfolie tot ik een bergje vol heb. Vervolgens deze reepjes draaien tot staafjes zodat ze klaar zijn om tussen de wol door te weven. De herhaling van deze handelingen, is net als het weven zelf haast meditatief. Dit kan ik goed gebruiken om te ontspannen aangezien ik het heel spannend vind dat ik vanavond in de Opium radio-uitzending zit.

      Toen de zon op het spiegelende folie mij wat te heftig werd ben ik begonnen aan mijn foto. Een zelfportret op canvas, wat zal eindigen als een mixed media werk.

      Ik ben begonnen mijn eigen wenkbrauw in de foto weg te krassen. Foto's van drag Queens als Violet Chachki en The Queen of Drag make-up: Kim Chi hebben gefungeerd als richtlijn voor de nieuw aan te brengen vormen in mijn gezicht. In plaats van te schetsen met potlood, verf of inkt, ben ik lijnen gaan trekken middels het naaien van garen door mijn foto heen. De komende dagen zal ik hiermee door blijven gaan. De precieze uitkomst kan ik niet voorspellen, aangezien tijdens het werkproces de ene vorm inspireert tot de volgende. 

      2018-03-26.jpg2018-03-26 (4).jpg2018-03-26 (3).jpg2018-03-26 (1).jpgIMG_8713.JPG

      Beluisteren