Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol, Annemieke Bosman

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Atelier x Eva Roefs

    Fotograaf Eva Roefs en textielvormgever Lotte van Dijk doen deze week in de Torenkamer een onderzoek naar de Nederlandse klederdracht.

    Beluisteren

    Even voorstellen
    Lotte van Dijk is mode- en textielontwerper. In 2017 haalde zij haar master aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten en werd haar afstudeercollectie geselecteerd voor het mode- en fotografiefestival in Hyères en de Frans Molenaar Prijs. In haar werk onderzoekt ze de relatie tussen schilderkunst en het lichaam.


    Fotograaf Eva Roefs studeerde in 2015 af aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost. De belangrijkste thema’s in haar werk zijn identiteit, jongerencultuur en subculturen. In 2016 startte ze als beeldredacteur en fotograaf bij Volkskrant Magazine. Van Dijk en Roefs werkten eerder samen, onder andere aan een installatie voor de tentoonstelling ‘Uit de Mode’ van het Centraal Museum Utrecht. 

     

    Torenkamerplan
    In de torenkamer willen we ons onderzoek starten naar wat voor soort relatie mensen met hun kleding aangaan. Is het echt zo vluchtig geworden, door de opkomst van fast fashion? Of wordt kleding ook nog gekoesterd wat vroeger bij bijvoorbeeld klederdracht aan de orde was. Deze manier van omgaan met je kleding, herstellen wanneer iets kapot is en doorgeven aan volgende generaties vinden wij inspirerend en we vragen ons af of dit nog bestaat. Tijdens deze week willen we een aantal experimenten doen met onder anderen mensen op straat om dit in beeld voelbaar te maken. In een later stadium worden de beelden omgezet in geweven doek, waardoor er door middel van verschillende structuren een extra laag van textiel-ambacht over het beeld wordt gelegd.

    • De Torenkamer: Atelier x Eva Roefs - Dag 5

      vrijdag 15 juni 2018

      Op de laatste dag hebben we op zolder van VondelCS een fotostudio gebouwd om een stilleven te fotograferen. We hebben hiervoor Mo Veld uitgenodigd om kledingstukken mee te nemen die zij koestert. We hebben specifiek haar gevraagd, omdat ze over mode schrijft. Ze had een aantal bijzondere stuks meegenomen,waaronder een Afghaans ceremonieel gewaad. 

       

      "Kun je ons wat vertellen over dit stuk en waarom je het koestert?"

      Ik weet niet voor welke ceremonie dit werd gebruikt, maar ik weet wel dat dit helemaal met de hand is gemaakt door de vrouwen in de familie. Er zitten eindeloos veel kleuren en details in en het is allemaal met de hand geborduurd. Maar het is helemaal niet af, dus soms zie je ineens een halve bloem zitten. Dat is wel heel geestig. Ik ging hem echt heel mooi ging vinden toen ik hem binnenstebuiten keerde. Ze hebben om de zijde en het borduurwerk te verstevigen allerlei restanten van lapjes gebruikt. Ik draag hem dus ook binnenstebuiten. Je ziet dan de achterkant van het borduurwerk met die gekke lapjes die dan gek genoeg met de verkeerde kant naar boven zijn gebruikt.  Ik vind dit zo magisch: dan zie je dus hoe ze met textiel omgaan, veel vrijer dan de manier waarop wij dat doen. Wij zouden dat heel netjes als volledige patroondelen maken, maar zij hebben dit gevoelsmatig gemaakt. Een stukje stof erbij als het te klein blijkt te zijn, zoals je dat ook bij kimono’s ziet: met hele grote steken vastgezet, alleen is dat weer vaak heel perfectionistisch gedaan.


      Je krijgt hier design-inspiratie van. Voor ontwerpers en modestudenten is het ook heel goed om naar historische kleding te kijken. En dan niet zozeer om die hele kostuumgeschiedenis uit je hoofd te kennen; die vind ik eerlijk gezegd helemaal niet relevant. Maar wel om te kijken met welke verschillende technieken kledingstukken in het verleden gemaakt zijn, en dat is natuurlijk heel erg inspirerend.” 

       

      "Waarom denk je dat dit belangrijk is voor mensen nu om dat nog te weten?"

      “De mode wordt steeds vlakker: dadelijk dragen we allemaal alleen nog maar een T-shirt met een print erop. Het wordt steeds meer cookie cutter, heel generiek, en daarmee is het de dood in de pot van het hele ambacht en daarmee ook van de waarde van iets. Want het feit dat ik dit koester omdat ik voel dat een hele familie met tantes en oma’s eraan heeft zitten borduren, zegt genoeg.”

       

      We hebben Mo en haar Afghaanse jurk geportretteerd in een stilleven-setting. De verschillende beelden die je bij deze blog ziet, is het procesbeeld. Deze worden tot één clean beeld samengevoegd. Ook hebben we een stilleven-setting gemaakt van een simpele jeans en T-shirt met industrieel borduurwerk uit onze eigen garderobe, wat eigenlijk de vlakke variant is van Mo haar kledingstuk. 

       

      Deze week wilden we onderzoeken welke relatie mensen met hun kleding hebben: of het echt zo vluchtig is geworden, of dat mensen hun kleding ook nog koesteren. Onze uitkomst van ons straatonderzoek is dat mensen inderdaad vrij vluchtig met kleding omgaan en het als iets inwisselbaar zien. Mode is zeker wel gelinkt aan hun identiteit en dit is zeker van belang voor hen, maar het kledingstuk zelf is vrij inwisselbaar geworden.  Mensen die iets meer kennis hebben over maak-technieken en de ambacht van textiel kunnen het beter op waarde schatten en herkennen het als een stuk echt bijzonder is. De kleding van nu is heel plat geworden, waardoor je vergeet dat die ambacht nog steeds bestaat.

       

      Het beeldonderzoek dat we hebben gedaan deze week gaan we de komende maanden verder uitbouwen en verfijnen. De serie die hieruit komt, vertalen we naar geweven textielpanelen, die later dit jaar worden tentoongesteld. 

       Volg ons werk op ​www.evaroefs.com​ en​ www.atelier.today​. 


      Atelier x Eva Roefs dag 5 afb1.jpg


      Atelier x Eva Roefs dag 5 afb2.jpg


      Atelier x Eva Roefs dag 5 afb3.jpg

      Beluisteren
    • De Torenkamer: Atelier x Eva Roefs - Dag 4

      Vandaag heeft Eva gewerkt aan verschillende stilleven-settings die we morgen verder gaan uitwerken. Lotte heeft in het TextielLab nieuwe kleurkaarten geweven. Deze gebruiken we om de gemaakte foto's in textiel te kunnen vertalen.


      Atelier x Eva Roefs dag 4 1.JPG

    • De Torenkamer: Atelier x Eva Roefs - Dag 3

      woensdag 13 juni 2018

      Vandaag zijn we de Albert Cuyp opgegaan met een extra groot wit T-shirt aan een hengel om mensen mee te portretteren. We stelden ze één vraag, namelijk: "Hoe denk je dat de wereld eruit ziet als iedereen hetzelfde witte T-shirt zou dragen?" Hier kwamen onverwachte antwoorden uit, die gelijk iets zeggen over het kleedgedrag van mensen. Gisteren hebben we gemerkt dat het lastig was voor mensen als we op de man af vroegen wat kleding voor hen betekent, terwijl wij ze vandaag lieten fantaseren over een ander soort wereld, met andere gewoontes. Visueel gezien werd het gemaakte beeld ook interessanter.


      Jessie
      "Dan zou er in ieder geval geen klassenverschil zijn; de segregatie zou dan opgelost zijn. Dit is hetzelfde als bij Engelse scholen: dat er uniformen gedragen worden, waardoor iedereen gelijk wordt getrokken. Het zou wel een beetje saai zijn, maar ik begrijp de gedachte. Dat én Trump, én jij, én de lepralijder die altijd aan het zingen is daar op de Albert Cuyp: als die altijd hetzelfde witte T-shirt dragen, dan is dat eigenlijk fantastisch. Het zou in ieder geval voor minstens één dag en één nacht worldwide moeten gebeuren. Ik denk ook dat de mensen die niet eens een T-shirt kunnen betalen, er ook heel blij mee zijn."


      Mildred

      "Als iedereen hetzelfde witte T-shirt zou dragen, dan ziet de wereld er prachtig uit, sprankelend! Ik houd ervan als mensen in harmonie en vrede met elkaar samenleven. Ik ben in Suriname grootgebracht en daar staat multiculturaliteit op de eerste plaats."


      Zou u het niet jammer vinden als u uw mooie kleding niet meer kunt dragen?


      "Helemaal niet. Ik heb toch iets? Ik ben in mijn Adam en Evakostuum geboren en ik ben trots op mijn body. Ik ben down to earth. Ik heb in Afrika gewerkt en ik weet wat het is. Ik kan lekker op de grond slapen op een papaya-mat, I feel happy, als ik maar te eten en te drinken heb, want daar gaat het in het leven om!"


      Atelier x Eva Roefs dag 3 afb1.jpg


      Atelier x Eva Roefs dag 3 afb2.jpg


      Beluisteren
    • De Torenkamer: Atelier x Eva Roefs - Dag 2

      Vandaag zijn we de dag begonnen met het kopen van props en het opzetten van een kleine studio in het park naast de Torenkamer. We hebben voorbijgangers benaderd voor het maken van een portret en een gesprek over de relatie die ze hebben met hun kleding. Daarna hebben we mensen gevraagd om van kleding te wisselen met een wildvreemde, maar daar was eigenlijk niemand toe bereid.


      Loes

      “Ik vind winkelen een van de moeilijkste dingen, om de juiste keuzes te maken. Ik ga altijd naar een winkel en daar laat ik me min of meer aankleden. Dan betaal ik wel de hoofdprijs, maar dan hoef ik niet meer verder te zoeken.”


      Heeft u ook stuks in uw kast die bijzonder voor u zijn?


      “Ik bewaar kleding veel te lang, want dan denk ik dat ik het nog wel aan zal doen. Maar je figuur verandert ook veel als je ouder wordt, dus dan kan het niet meer. Ik kan er qua maat nog wel in, maar dan ben ik er te oud voor geworden, voor bepaalde type jurkjes of pakjes.”


      Ludi

      “Ik gaf vroeger heel veel om kleding, maar nu draag ik alleen maar makkelijke en sportieve kleding. Tegenwoordig heb ik geen relatie meer met mijn kleding. Vroeger moest dat allemaal perfect zijn: de schoenen en de tassen. Nu alleen maar sportief, eigenlijk allemaal op de fiets gericht. Iets wat wel bij elkaar past, maar verder ga ik ook niet meer.”


      Bewaart u die kleding van vroeger wel?


      “Nee, ik ben heel makkelijk met weggeven naar de kringloop. En dan kom ik weer wat anders tegen.”


      Serge

      “Ik heb een raar policy met mijn vrouw: we kopen eigenlijk niks nieuws, we kopen alles tweedehands. En als er een gat zit in mijn jeans, dan knip ik de pijpen eraf.”


      Zou je zomaar kunnen ruilen van kleding met een ander?


      “Ik zoek mijn kleding wel uit. Ik kan me niet zomaar comfortabel voelen in een outfit van een vriend of collega. Ik kijk daar wel kritisch naar. Dat zeg ik natuurlijk niet tegen die mensen, maar die schoenen van jou die vind ik een beetje over de top.”


      Atelier x Eva Roefs dag 2 afb1.jpg


      Atelier x Eva Roefs dag 2 afb2.jpg


      Atelier x Eva Roefs dag 2 afb3.jpg

    • De Torenkamer: Atelier x Eva Roefs - Dag 1

      maandag 11 juni 2018

      De eerste dag hebben we gebruikt om onderzoek te doen naar ons onderwerp en om een stap verder te gaan in het weef-onderzoek. Lotte is al een tijd bezig met een kleuronderzoek op de industriële weefgetouwen van het Textielmuseum. De garens gedragen zich hetzelfde als verf die je kunt mengen, waardoor er honderden verschillende kleuren en tinten ontstaan, in verschillende bindingen en structuren. Uiteindelijk gaat ze op pixelniveau de beelden omzetten in verschillende weefsels.


      Atelier x Eva Roefs dag1 afb1.jpg


      atelier x eva roefs dag1 afb2.jpeg


      atelier x eva roefs dag1 afb3.jpeg


      atelier x eva roefs dag1 afb4.jpg


      Beluisteren