Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Mark Brouwers, Andrea van Pol, Annemieke Bosman, Lennart Booij

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    In De Torenkamer van VondelCS wordt wekelijks een jonge kunstenaar 'opgesloten' om, niet afgeleid door dagelijkse prikkels, te werken aan een magnum opus. Er is dagelijks contact met de kunstenaar in de uitzending en op vrijdag haalt Andrea van Pol de kunstenaar op uit De Torenkamer en wordt het voltooide werk gepresenteerd.

    Via ons Instagram account houden de kunstenaars je op de hoogte van hun voortgang:

    Torenkamer

    Peter Vigh

    Saxofonist en componist Peter Vigh is te gast in De Torenkamer.

    Beluisteren

    Even voorstellen:
    Peter Vigh (1987, Den Haag) speelt sinds zijn negende jaar saxofoon en componeert muziek voor de meest uiteenlopende bezettingen. Hij debuteerde als componist tijdens het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble in 2003. Peter studeerde klassiek saxofoon bij Jean Pennings (Tilburg), Jean-Denis Michat (Lyon) en Arno Bornkamp (Amsterdam) en ronde de masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam af met een “cum laude” onderscheiding. Compositie studeerde hij bij Willem Jeths , Fabio Nieder en Klaas de Vries.

    Peter is altsaxofonist, huisarrangeur en -componist van het Berlage Saxophone Quartet en vormt een duo met pianist Tobias Borsboom (Duo Borsboom en Vigh).

    www.petervigh.com

    Torenkamerplan:

    Op het moment werk ik aan een cyclus waar “oneindigheid en vervorming van ruimte en tijd” centraal staan. Het heeft tot nu toe geresulteerd in stukken voor uiteenlopende instrumentaties: orgels met saxofoonensemble, vier elektrische gitaren en een negenkoppig ensemble. Met de titels 'Cirkel', 'Perpetuum mobile' en 'Aus unendlicher Ferne'. De grammofoonplaat staat in dit project vaak centraal: In de zwarte schijf is de tijd gegraveerd met verharde trillingen en wordt muziek als een soort fossiel bewaard. Het spelen met LP’s geeft me de mogelijkheid om met een andere snelheid of richting door de tijd te gaan. Met dit gegeven als uitgangspunt ga ik in de Torenkamer een stuk voor bastrombone en LP-samples schrijven. De fantastische musicus Brandt Attema zal aan het eind van de week het stuk gaan spelen, alleen al dat gegeven is super inspirerend.

    • Te gast: Dagmar Slagmolen en Peter Vigh

      Theatermaker en actice Dagmar Slagmolen en componist Peter Vigh komen praten over de voorstelling ‘Breaking the Silence’ van Via Berlin. Breaking The Silence is het liefdesverhaal van een vrouw onder het juk van een dictatoriaal regime. Haar man was een begenadigd en dwarse componist, de vrouw – gespeeld door Dagmar Slagmolen - een talentvol celliste in dienst van het regime. Wanneer de man op een dag spoorloos verdwijnt, begint de vrouw een koortsachtige en gevaarlijke zoektocht die haar dwars door hun verleden voert. Via muziek van Sjostakovitsj en oude tape-opnamen probeert zij de gebeurtenissen te reconstrueren. De muziek van Sjostakovitsj en Ligeti is speciaal bewerkt voor het Berlage Saxophone Quartet. Peter Vigh schreef ook nieuwe composities voor ‘Breaking the Silence’.

    • De Torenkamer - Peter Vigh - Dag 5

      vrijdag 17 oktober 2014

      Tot nu toe heb ik gewerkt onder de werktitel: ‚Brandt New’, maar vandaag is de torenkamercompositie omgetoverd tot ‚VerTragisch’.

      Nu er een nieuw stuk is toegevoegd aan de cyclus, nog een korte toelichting hierover:

      Ik heb me een tijd, zo goed en kwaad als dat ging, verdiept in Einstein’s ontdekking: ‚ruimtetijd'. Het gegeven dat de ‚kloktijd’ zoals we die dagelijks ervaren in werkelijkheid een relatief begrip is, fascineert me. Wat voor een schilder een leeg doek is, is voor een componist: tijd. De, in theorie, mogelijke vervorming (versnelling/vertraging) en zelfs eventuele omdraaiing van tijd prikkelt mijn fantasie. In het nadenken hierover realiseerde ik me dat dit gegeven zich al in enkele oude stukken heeft genesteld. Ik speel vaker graag met vertraging, versnelling en ontsporen. 'Cirkel', een stuk dat ik schreef voor saxofoonensemble en orgels, is met terugwerkende kracht het begin geworden van deze cyclus. Een cyclus; omdat ik het gevoel heb dat ik een reeks stukken moet maken om mijn muzikale fantasie over dit gegeven kwijt te kunnen. Een ander werk is 'Perpetuum Mobile' geworden, het mechanische principe van oneindigheid dat al meerdere malen door componisten is gebruikt. 'Aus unendlicher Ferne’ is tot nu toe het grootste werk, vervorming van klanken, versnelling, vertraging en oneindigheid leiden in dit stuk. ‚Vertragisch’ is dus het nieuwe werk in de reeks. Naast de langzame tragische passages zijn er ook een aantal absurdistische momenten te beleven. Het brede pallet aan kleuren dat ik heb kunnen gebruiken: vertraagde platen, versnelde platen, glissando's, verschillende dempers en twee trombones (bas en contra) en hebben een aantal bijzondere versmeltingen en contrasten tussen de samples en trombone opgeleverd.

      Beluisteren
    • De Torenkamer - Peter Vigh - Dag 4

      De eindstreep staat. Een fijn gevoel. Ik ben er deze week achter gekomen hoeveel tragiek in vertraging schuilgaat en dat versnelling de nodige hilariteit met zich mee kan brengen. Dat zijn dan ook de twee belangrijke kenmerken van het stuk geworden. (Ja, ik noem het stuk nog steeds 'het stuk', want over de titel twijfel ik nog.) De platen op de foto heb ik onder andere gebruikt voor de samples. Zojuist heb ik alle samples in een logische volgorde gezet in het programma Ableton om tijdens het spelen alles op het juiste moment in te sturen. Voor een volgende uitvoering ga ik kijken of Brandt het zelf kan doen met een pedaal.


      peter vigh dag 4 crop.jpg

    • De Torenkamer - Elske van Lonkhuyzen - Dag 3

      woensdag 15 oktober 2014

      Vanmiddag heb ik intensief kunnen werken met Brandt. Wat een luxe om mijn vers verzonnen muziek zo snel terug te kunnen horen. Hier en daar hebben we wat aangepast en andersom werkte sommige momenten veel beter dan ik had verwacht. Wat een geluk dat Brandt ook contrabastrombone speelt (dat is vrij exceptioneel heb ik vandaag begrepen), want de extreem vertraagde stemmen van de platen kunnen prachtig een conversatie aangaan met de laagte van de contra. Verder kunt u verwachten: een ritmische ruis passage, een muur van geluid opgebouwd uit een klein fragmentje Beethoven en een vertragende passage waar de trombone doormiddel van glissando’s in verdwijnt en uit verschijnt.Het merendeel is dus helder. Het einde ga ik vandaag en de komende dagen schrijven. Niet onbelangrijk is dat ook ik voor vrijdag moet oefenen. Ik heb de belangrijke taak om alle samples op het juiste moment in te starten, uit zetten of weg te faden. 

      Beluisteren
    • De Torenkamer - Peter Vigh - Dag 2

      Beetje bij beetje krijgt de muziek een vorm. Gisteren heb ik veel heen en weer gepasst met Brandt. De verse noten stuur ik door naar hem, hij neemt ze op en zo kunnen we dingen aanpassen, verbeteren, herzien en laten zoals ze zijn. Een langzame passage, die ik door zijn vertragende en dalende karakter associeer met een lamento bas, is zo goed als voltooid. Het is bijzonder om de dag langs te zien gaan vanuit dit uitkijkpunt. Gisteren was een prachtige avond, vanochtend stroomde het van de regen. De regenpijp, wiens route door de torenkamer gaat, laat het druppelen niet onopgemerkt. Bij vlagen kwam het liedje „zachtjes tikt de regen tegen het torenraam” in mijn hoofd, om natuurlijk direct weer terug te keren naar mijn eigen muziek. Gelukkig was het zojuist droog en kon ik de ideeën iets meer laten stromen doormiddel van een verfrissende wandeling in het park. Een fietser riep verontwaardigd dat ik eerst moet kijken voor ik oversteek (hoort erbij geloof ik). Nu verder met de conversatie tussen "Slowmo LP” en de Contrabass trombone.

    • De Torenkamer - Peter Vigh - Dag 1

      maandag 13 oktober 2014

      Even voorstellen:

      Peter Vigh (1987, Den Haag) speelt sinds zijn negende jaar saxofoon en componeert muziek voor de meest uiteenlopende bezettingen. Hij debuteerde als componist tijdens het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble in 2003. Peter studeerde klassiek saxofoon bij Jean Pennings (Tilburg), Jean-Denis Michat (Lyon) en Arno Bornkamp (Amsterdam) en ronde de masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam af met een “cum laude” onderscheiding. Compositie studeerde hij bij Willem Jeths , Fabio Nieder en Klaas de Vries.


      Peter is altsaxofonist, huisarrangeur en -componist van het Berlage Saxophone Quartet en vormt een duo met pianist Tobias Borsboom (Duo Borsboom en Vigh).


      www.petervigh.com


      Projectomschrijving:

      Op het moment werk ik aan een cyclus waar “oneindigheid en vervorming van ruimte en tijd” centraal staan. Het heeft tot nu toe geresulteerd in stukken voor uiteenlopende instrumentaties: orgels met saxofoonensemble, vier elektrische gitaren en een negenkoppig ensemble. Met de titels 'Cirkel', 'Perpetuum mobile' en 'Aus unendlicher Ferne'. De grammofoonplaat staat in dit project vaak centraal: In de zwarte schijf is de tijd gegraveerd met verharde trillingen en wordt muziek als een soort fossiel bewaard. Het spelen met LP’s geeft me de mogelijkheid om met een andere snelheid of richting door de tijd te gaan. Met dit gegeven als uitgangspunt ga ik in de Torenkamer een stuk voor bastrombone en LP-samples schrijven. De fantastische musicus Brandt Attema zal aan het eind van de week het stuk gaan spelen, alleen al dat gegeven is super inspirerend.


      Blog dag 1

      Geïnstalleerd! Het ziet eruit alsof ik hier al jaren mijn studio heb. Wat een uitzicht. De komende dagen zijn de oude siemens platenspeler en de audio-technica, die meer van deze tijd is, mijn vrienden. Het onderzoek wordt hoe ik met deze jongens het geluid van een grammofoonplaat zo kan vervormen dat het gaat mengenen communiceren met de bastrombone (en misschien ook contrabastrombone) van Brandt Attema. Ik zal heel veel geluidsfragmenten van de platenspelers opnemen met de computer en verwerken tot samples die ik uiteindelijk kan triggeren tijdens de uitvoering op vrijdag. Zo heb ik vandaag een vervormend cluster in elkaar gezet waaruit in de verte Beethoven’s muziek te horen is: Acht verschillende snelheden door elkaar levert een soort geluidsmonster op wat zich langzaam vervormt naar de laagte en traagheid waar ik heen wil. Daarna zullen er extreem lage en trage samples volgen die een gesprek aangaan met de lage klanken en glissando’s van de trombone. Na een halve dag samples opnemen ga ik nu noten schrijven voor Brandt.


      peter vigh dag 1 crop.jpg

      Beluisteren