Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    Uitzending

    Andrea-van-Pol-logo.jpg

    Uitzending

    van woensdag 8 november 2017

    Presentatie: Andrea van Pol

    Luister terug

    Vandaag in de uitzending

    Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

    Fragmenten

    • Slaapservice: Johan Goossens - Riem

      De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

      Johan Goossens - Riem

      Johan Goossens (Sprang-Capelle, 17 november 1982) is cabaretier, schrijver en docent. Hij schrijft elke zaterdag een column in het Parool, onder andere over zijn werk op een ROC. Momenteel is hij in de theaters te zien met Daglicht en zijn nieuwste boek: 'Jongens, ik wil nu toch écht beginnen' ligt nu in de winkels.


      Foto: Merlijn Doomernik

    • Te gast: Leonard van Munster

      Leonard van MunsterLeonard van Munster (1972, Amsterdam) staat bekend om het maken van installaties in de publieke ruimte. Idealiter werk dat onlosmakelijk is verbonden met de omgeving en je aan het denken zet. Zo bouwde hij een Fata Morgana onder de rondweg van de A10 in Amsterdam, compleet met palmbomen, bananenbomen en een waterval die vanaf een rotspartij naar beneden klettert. Het werk is afgeschermd met een metershoog stalen hekwerk. Onbereikbaar dus, in ‘the city of concrete’. Tevens bouwde Van Munster een boomhut op het 50 meter hoge Stedelijk Museum en liet hij een schip (Fortuna) van 15 meter kapseizen in het financiële centrum van Amsterdam. Het schip was een reactie op de het roerige tijdsbeeld van de maatschappij, een kritiek op grote bedrijven in tijden van financiële crisis.

      Voor RAUM (een maakplaats in Utrecht) bouwt Leonard van Munster de Berlijnpleinfontein: een metershoge rotspartij met fontein en begroeiing en bovenin een heuse ‘villa’ op schaal. Dat de villa in werkelijkheid nog geen 2 x 2 meter zal zijn, werkt vervreemdend. Van Munster: “Een fontein heeft een symbolische waarde: de verwijzing naar water en de bron van het leven. Het veranderlijke van water dat toch altijd een geheel is, de schittering en weerkaatsing. Fonteinen bieden daarnaast verfrissing, verfraaiing en van oorsprong ook drinkwater. Vanwege de grootse uitstraling zijn fonteinen vaak een statussymbool van machthebbers, overheden en projectontwikkelaars. De ‘gewone’ man kan echter tegenwoordig, met een ritje langs de bouwmarkt, zonder al te veel moeite een eigen fontein kan aanleggen. In menig Vinex wijk vindt men dan ook paradijselijke tuintjes met kabbelende waterval en vijver.” De fontein is een kruising tussen luxe symboliek en daadwerkelijk minimaal comfort: exact datgene waar de nieuwe inwoners van Utrecht volgens Van Munster naar op zoek zijn.

      Leonard-van-Munster-mountain-structure- klein.jpg

    • Live muziek: Misha Fomin

      Sinds zijn spectaculaire debuutrecital in Het Concertgebouw, Amsterdam (2002) is de pianist Misha Fomin niet meer weg te denken uit het Nederlandse muziekleven. Zijn optredens worden altijd als een niet-te-missen evenement beschouwd. Door zowel binnen- als buitenlandse pers wordt zijn spel geprezen om zijn vloeiend natuurlijke virtuositeit, rijk kleurenpalet en muzikale intelligentie.
      Fomin begon zijn pianostudie in zijn geboortestad Nalchik, Zuid Rusland. In Moskou studeerde hij cum laude afaan de befaamde Muziekacademie Gnessin bij Lina Bulatova (zelf leerlinge van Helena Gnessina en delegendarische Heinrich Neuhaus) en was gedurende twee jaar haar assistent. In Rusland had hij al op jonge leeftijdeen succesvolle carrière en gaf vele concerten door het hele land. Naast solistische optredens is hij ook actief in Kamermuziek- verband. Zijn samenwerking met hetgerenommeerde Atrium String Quartet, heeft geresulteerd in een prachtige Shostakovich opname, die met een10 werd bekroond in het blad Luister. Sinds 2015 maakt Fomin deel uit van het Balakirev Pianotrio.

      Foto: Hans van der Woerd.

    • Wouter Klein Velderman - Dag 3

      Ik overweeg al enige tijd om in mijn atelier een poes te nemen. Het lijkt me een fijn idee dat wanneer ik ’s avonds na een dag hard werken de deur achter me dicht trek, het leven daar gewoon doorgaat. Dat tussen de koude Sculpturen, de gedoofde kachel en de vieze afwas een lekkere warme pluizebol voortschrijdt, haar geur verspreidend door met gekrulde staart de slijpschijf te begroeten en in vol enthousiasme de PVC föhn, de bonkige naaimachine en de grote Nederlandsche Vogelen van Nozemann & Sepp gedag te koppen. 


      Afgelopen nacht heb ik daarom mijn torenkamer verlaten en ben naar het naastgelegen kantoor van mijn collega’s van de Avrotros geslopen. Tussen middernacht en heel vroeg in de ochtend gaat het alarm in het hele gebouw erop, met uitzondering van de bovenste etage. Dit gaf mij ruim de tijd om hier mijn geur te verspreiden. Ik heb vroeger vaak de poes die wij in huis hadden met zijn voorpootjes zien trappelen, alsof ze deeg aan het kneden was. Ik besloot bij de Avrotros op zoek te gaan naar een zachte ondergrond, waarop ik met mijn pootjes goed kon melktreden, want zo heet dat. 


      Iedere medewerker heeft in dit kantoor een identiek bureau met bijpassende verchroomde Eames stoel en heerlijk zachte witte bekleding. Deze stoelen bieden genoeg ruimte voor twee billen, en dus ook voor twee handen of vuistjes, maar is net te klein om ook nog eens twee voeten bij te plaatsen. Want mensen treden melk met zowel handen als voeten, had ik inmiddels bedacht. Geen punt, ik had die nacht 18 exemplaren tot mijn beschikking. Ik rolde ze allemaal de torenkamer binnen en zag dat er waarschijnlijk gestapeld moest gaan worden.


      Goed, lang verhaal kort, het werkte niet. De zachtste ondergrond binnen een werkvloer is toch altijd die van de kunstenaar. Door de drie kubieke meter stofresten kreeg ik het meubilair niet gestapeld. Ook niet wanneer ik ter ondersteuning de prullenbakken en de magnetron gebruikte. 


      Buiten werd het al licht. Ik hoorde de schoonmakers beneden. Ik besloot toch maar iets met vogels te doen. Ik knipte er vijf. Vijf platte, voor aan de muur. En viel vervolgens voldaan in mijn mandje in slaap.

    Speellijst

    • 22:30 Quilter, Roger Elizabethan lyrics (7), op.12 - nr.6, "By a fountainside" Bonney, Barbara [sopraan] & Martineau, Malcolm [piano] Onyx 4003
    • 22:32 Brahms, Johannes Intermezzi voor piano (3), op.117 - nr.2 in bes kl.t., "Andante non troppo e con molto espressione" Fomin, Misha NVT nvt
    • 22:37 Wagner, Richard Das Rheingold: Vorspiel Nederlands Philharmonisch Orkest Haenchen, Hartmut Etcetera KTC 5500
    • 22:41 Tsjaikovsk, Pjotr Iljitsj Les Saisons (De Seizoenen), op.37b ; Juni, "Barcarolle" Fomin, Misha NVT nvt
    • 22:46 Tarrega, Francisco Gran vals Sanchez, Rafael [gitaar] NVT nvt
    • 22:49 Prokovjev, Sergej Peter en de Wolf, op.67: De Eend Dijk, Ko van [verteller] Hamburgs Filharmonisch Orkest Walther, Hans Jurgen CBS 53518
    • 22:53 Prokofiev, Sergej Stukken voor piano (10), op.12 - nr.10, "Scherzo" Fomin, Misha NVT nvt
    • 22:56 Strauss, Richard Letzte Lieder (4) - compleet Hendricks, Barbara [sopraan] Philadelphia Orchestra Sawallisch, Wolfgang EMI 5555942
    • 23:15 Möller, Johannes Ten Times Farewell Möller, Johannes [gitaar] SFZ 2001