Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    Uitzending

    Annemieke-Bosman.jpg

    Uitzending

    van donderdag 9 november 2017

    Presentatie: Annemieke Bosman

    Luister terug

    Vandaag in de uitzending

    Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!

    Fragmenten

    • Slaapservice: Nicolien Mizee uit Faxen aan Ger

      De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

      Nicolien Mizee uit Faxen aan Ger

      Nicolien Mizee (1965) debuteert in 2000 met het boek Voor God en de Sociale Dienst, en haar tweede roman Toen kwam moeder met een mes werd in 2004 genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. 
Voor NRC Handelsblad schreef ze de veelgelezen column ‘Schrijfles’, over haar ervaringen als lerares proza schrijven. Die verzamelde columns verschijnen in 2009 onder de titel Schrijfles. 

      In juli van 2017 komt haar laatste boek De Kennismaking, Faxen aan Ger uit. Sinds Mizee in 1994 les in scenarioschrijven kreeg van Ger Beukenkamp, stuurt zij hem faxen. Deze brieven, die ze bijna dagelijks aan haar leermeester schrijft, en die Ger Beukenkamp nooit beantwoordde, lezen als een dagboek; over haar haar worsteling met de sociale dienst, geld, vrienden, familie, het schrijven en met relaties. Samen met haar zus Xandra maakt ze eens in de twee jaar een pastiche-opera. Twee jaar geleden ging die over het rampenschip Costa Concordia. Dit jaar nog brengen zij een nieuwe opera met de titel “De zaak Mata Hari”. Daarin ontmoet Paul Witteman - die als Bach-liefhebber een hekel heeft aan opera - een soort geestverschijning van Mata Hari. De opera is 17 en 18 november in Haarlem, en 27 december in Leeuwarden te zien. 

    • Te gast: Anna Tummers

      Zelden zijn er meer humoristische schilderijen gemaakt dan in de Nederlandse Gouden Eeuw. Ondeugende kinderen, dwaze boeren, malle dandy’s en drinkebroers, kwakzalvers, koppelaars, luie dienstmeiden en lustige dames – ze figureren in grote getalen in topstukken uit de Gouden Eeuw. De tentoonstelling De kunst van het lachen. Humor in de Gouden Eeuw biedt voor het eerst een overzicht van humor in de Nederlandse zeventiende-eeuwse schilderkunst. Deze tentoonstelling is van 11 november 2017 tot en met 18 maart 2018 te zien in het Frans Hals Museum.

      Anna Tummers is conservator oude kunst van het Frans Hals museum en stelde de tentoonstelling samen.

    • Live muziek - Johannes Möller

      De Zweedse gitarist Johannes Möller werd eens de mogelijke 'Zweedse Mozart van deze tijd' genoemd. Möller is behalve gitarist ook begenadigd componist. De eerste CD met werken van zijn hand verscheen toen hij veertien jaar oud was. Hij was toen al volop actief als uitvoerder van eigen én andermans werk. Johannes Möller speelt inmiddels in Europa, Azië en Zuid Amerika. In 2010 won hij de Concert Artist Competition van de Guitar Foundation of America, een prijs die onder andere bestond uit meer dan zestig concerten door de Verenigde Staten en China.

    • Wouter Klein Velderman - Dag 4

      Met één ferme sprong plonste ik vanochtend de torenkamer binnen. Hup, zo met mijn beide natte motorlaarzen in de bont gekleurde kolkende massa PVC doek. Twee rooie stoeltjes dreven mij tegemoed. Ik draaide er één een kwartslag, zodat ze elkaar recht in de ogen keken. Mijn eerste gast van vandaag kon zich ieder moment melden.

       

      We spraken over grote belangrijke Nederlandse firma’s met immens monumentale begrotingen. Over de mogelijkheid om de kunstenaar, zeg maar net als vroeger weer een plekje te geven binnen dit financiële landschap. Hoe er voortaan weer gelden zouden kunnen vloeien. Hoe beekjes en rivieren, vanuit de hoge bergen waar de firma’s staan, zo naar de groene weiden van de kunstenaar zouden kunnen stromen. Niet door de verkoop van kunstwerken, want die stroompjes staan droog, maar op een hele mooie nieuwe manier. Mijn eerste gast kan mooi denken. Fijn om zo de dag te beginnen.

       

      Voor mijn tweede gast blijft kunst altijd een raadsel, en daar schrijft hij mooie lange stukken over. Hij had al vaker gehoord van de torenkamer, maar was er nog nooit binnen geweest.

      Plons, plons. Vijf PVC-vogeltjes krulden wat onhandig van de muur en keken ons met één oog wat angstig aan. Hier en daar dreef nog een geknipt veertje, een snaveltje of een pootje. Ik keek om me heen en vroeg me af of wat hier gebeurde wel raadselachtig genoeg was.

       

      We raakten aan de praat. Eerst over de toren zelf. De toren die eigenlijk deel van het werk was geworden. ‘Waarom dan?’ vroeg mijn gast terecht. ‘Ik heb haar gevuld met mijn materiaal, het is nu een installatie.’ Antwoordde ik. ‘We zitten op een golf van restmateriaal, terwijl we betekenis maken met de zorgvuldig gekozen woorden die we gebruiken in ons gesprek.’ ‘Ah, ja.’ Zei hij. ‘En aan de wanden hangen rotsen. Grote ruimtelijke kleurvlakken, van PVC, dat zijn sculpturen. En in de ruimte zitten wij dus, en we praten over de vogels. De platte vogels die niet alleen door mij gemaakt zijn, maar ook door mijn gasten. Wil je misschien een vogel knippen?’ ‘Nee.’ Zei hij. ‘Mijn collega’s van de Avrotros zijn ook deel van het werk.’ Vervolgde ik. ‘Ze komen af en toe kijken. Soms ook als ik slaap.’ Hij keek ernstig en vroeg ‘Neem je dit dan op?’ ‘Nee.’ Antwoordde ik. ‘Ook niet alleen het geluid?’ ‘Nee. Antwoordde ik nogmaals. ‘En je schrijft er elke dag over in een blog die op Radio 4 bij Opium wordt geplaatst? Is dat ook kunst?’ ‘Het maakt deel uit van het werk.’ Zei ik. ‘Mooi.’ Slaakte hij krachtig. ‘En dit gesprek?’ ‘Dat ook.’ ‘Dank je wel, over ongeveer twee weken schrijf ik op mijn website waarom jouw kunst voor altijd een raadsel zal blijven.’ Ik voelde me vereerd.

       

      ‘s Avonds stonden drie mime-studenten van de academie voor Theater en Dans beneden in de regen op mij te wachten. Bij het verwelkomen liep ik naar buiten en voelde grote natte druppels op mijn kale hoofd vallen. Ik toonde ze de weg naar boven. De studenten gingen mij voor, de Torenkamer binnen: plons, plons, plons, hoorde ik in de verte vanuit het keukentje bij de koffiemachine.

       

      Toen ik even later met mijn volle dienblad de ruimte binnen kwam, wist ik niet wat ik zag. Alle vogels konden vliegen. In mooie sierlijke curves, krachtig aangezet door sterke mime bewegingen zwiepten ze door de ruimte. 

    Speellijst

    • 22:30 Kabalevski, Dimitry Suite voor orkest, op.26, "De komedianten" - deel II, "Galop" Philadelphia Orchestra Ormandy, Eugene BMG 09026 63313 2
    • 22:31 trad. Jasmine Flower Möller, Johannes NVT NVT
    • 22:34 Bredero, Gerbrand Adriaensz Arent Pieter Ghysen Silfhout, Sjabbe van & Camerata Trajectina VNM R 86003
    • 22:38 trad. Swan-Goose Möller, Johannes NVT NVT
    • 22:42 Huygens, Constantijn Que ferons nous (Arr.) Ornstein, Maarten [basklarinet] & Fentross, Mike [ theorbe] Zefir Records ZEF 9644
    • 22:47 Kabalevski, Dimitry Suite voor orkest, op.26, "De komedianten" - deel X, "Epiloog" Philharmonia Orchestra Kurtz, Efrem EMI 7677292
    • 22:49 Möller, Johannes Five Chinese Impressions - deel III, IV & V Möller, Johannes NVT NVT
    • 22:55 Lully, Jean-Baptiste Le bourgeois gentilhomme ; Orkestsuite - compleet Le Concert des Nations Savall, Jordi Alia VOX AV 9807
    • 23:12 Lully, Jean-Baptiste Alceste ; "La fête infernale. Premier air" + "Deuxième air. Les démons" Le Concert des Nations Savall, Jordi Alia VOX AV 9807
    • 23:16 Brahms, Johannes Stukken voor piano (4), op.119 - nr.1, "Intermezzo in b kl.t." (Arr.) Dudok Kwartet Resonus RES10150