Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    Uitzending

    Annemieke-Bosman.jpg

    Uitzending

    van vrijdag 21 april 2017

    Presentatie: Annemieke Bosman

    Luister terug

    Vandaag in de uitzending

    Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

    Fragmenten

    • Te gast: Folkert de Jong

      Zaterdag 22 april opent in GEM, museum voor actuele kunst, de tentoonstelling Weird Science van Folkert de Jong (1972. Zijn figuratieve beelden van kleurrijk polyurethaanschuim en Styrofoam maken deel uit van toonaangevende collecties, waaronder Saatchi Collection Londen, Montreal Museum of Fine Arts en Gemeentemuseum Den Haag. Met de nieuwe installatie in GEM slaat de kunstenaar een nieuwe weg in. Hij verbreedt zijn materiële palet en presenteert een eigenzinnige mix van sculpturen, foto- en filmwerk, performance, (kunst)historische reflectie en zelfonderzoek.

      Voorproefje van de tentoonstelling:

      IMG_7781.JPG

         

      IMG_7782.JPG

    • Live muziek - Serena Jansen en Regina Albanez

      Sopraan Serena Jansen heeft samen met onder andere Regina Albanez op theorbe en barokgitaar de cd “Udite, amanti!”(Luister, geliefden!) opgenomen. De cd is een bloemlezing van vroegbarokliederen van componisten zoals Monteverdi, Merula, Strozzi, Caccini en Lambert.

    • Slaapservice: Els Quaegebeur uit Woodstock

      De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

      Els Quaegebeur uit Woodstock

      Els Quaegebeur (1974) is journalist en columnist. Ze schrijft onder andere voor Het Parool, Vrij Nederland, Opzij en de VARA Gids. Ruim vijf jaar geleden vertrok ze naar New York City. Tijdens haar verblijf in New York beschreef ze haar dagelijks leven in haar column in Het Parool. In 2006 verscheen haar debuutroman Mijn geheim, het verleidelijke leven van een minnares. In 2013 volgde Bij Starbucks heet ik Amy. Leven in New York City, over haar belevenissen in New York. Momenteel werkt zij aan een drieluik van Amerikaanse romans waarvan dit jaar het eerste deel Woodstock verscheen.
      Foto © Keke Keukelaar

    • Torenkamer - Linda Plaude - Dag 5

      Het is al bijna zover. Bijna tijd om weer terug te keren naar het ‘normale’ leven buiten het Vondelpark. Waar wij allemaal op wachten is natuurlijk ‘De Muzikale Chakra-Schoen’. Die laat even op zich wachten tot het allerlaatste moment voor de onthulling. Terwijl ik de zool met lampjes aan het voorbereiden was en het aan het verbinden was met de bovenkant met extreem dunne, flexibele ‘wires’, lag de gegoten hak ergens in de kelder te drogen. Het materiaal, kunsthars, moet maar liefst 16 uur lang uitharden voordat ik deze uit de mal mag halen. Een race tegen de klok, zou ik zeggen! Zoals ik al eerder heb gezegd, was dit een experiment en heb ik nog nooit dit materiaal gegoten of met een tweedelige mal gewerkt. Het kon natuurlijk gebeuren dat er ergens een gaatje in de mal is ontstaan, waardoor de vloeistof er weer uit is gelopen. Of het ontstaan van een grote luchtbel... daardoor zou er een deel van de hak kunnen ontbreken. Door de ingepakte non-transparante mal had ik totaal geen zicht op de situatie daarbinnen. Op het puntje van mijn stoel zittend, was ik even alle 'fashion-Goden' aan het bidden dat de hak ook als een HAK er uit komt!


      Na al deze excitement was het tijd om mijn ‘kerst cadeautje’ uit te pakken. Met een ingehouden adem opende ik de mal en was ik heel blij om te zien dat ik de hak er in herkende! Toen heb ik het voetbed (met de bovenkant) en de zool met de transparante hak verbonden, zodat de drie losse onderdelen samen één schoen vormden. Éénmaal de muziek aangezet te hebben, was ik heel blij om de gekleurde lichten door het transparante kunsthars te zien schieten: “It’s alive!”.


      De laagste muzieknoot, “C” gaf de kleur met de laagste frequentie – rood. En zo voort door het kleuren spectrum heen tot de hoogste muzieknoot “B” de kleur – violet activeerde, wat respectievelijk de kleur met de hoogste frequentie is. Deze schoen is een onderdeel van het door mij bedachte systeem tijdens mijn afstudeeronderzoek aan het AMFI: om je af te vragen of je kleding voor kleur- en geluid-therapie zou kunnen gebruiken. 


      “Als eerste zou er een scan van iemands chakra’s gemaakt moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld met een GDV-vingerscanner. Via de software komt er een uitslag waarin de staat van de chakra’s wordt gevisualiseerd. Aan de hand van dit resultaat zou er een muziek/toon samenstelling worden gemaakt. Als het persoon bijvoorbeeld een zwakke blauwe en groene chakra blijkt te hebben, zullen de daarbij behorende tonen het meeste naar voren komen en respectievelijk zullen dan ook DIE kleuren in de schoen het meest geactiveerd worden. Op deze manier zou de schoen je ‘energy healing op maat’ kunnen geven en de zwakkere chakra's weer op zou laden met de bijbehorende kleur en geluidsamenstelling. Ik hoop dat de technologie in de toekomst zodanig vordert, dat ook daadwerkelijk ALLE nodige componenten voor de kleur en geluidstherapie in een kledingstuk of een accessoire verwerkt kunnen worden.”


      Ik heb mijn weekje in de Torenkamer als heel meditatief ervaren. Een plek waar ik eigenlijk niets en iemand heb dan mijn werk en het mooie uitzicht. De lieve medewerkers van OPIUM waren er wel altijd voor mij, indien nodig! Met mijn handen bezig zijn en urenlang in ‘opsluiting’ doorwerken heeft mij tijd gegeven om na te denken over waar ik heen wil met mijn creaties en heeft mij even uit de dagelijkse sneltrein-chaos getrokken. Ik ben heel blij dat ik mijn afstudeerdroom, een interactieve schoen te maken, toch uit heb laten komen. Zonder Torenkamer was dit idee misschien nog heel lang op de plank blijven liggen! Heel erg bedankt voor de bijzondere ervaring...



      Falco Verholen

      Falco Verholen




      Bekijk de video:

    Speellijst

    • 22:30 Konijn, Sterre Ik kom Kobra Ensemble NVT nvt
    • 22:31 Monteverdi, Claudio Scherzi musicali ; Maledetto sia l'aspetto Jansen, Serena [sopraan] & Albanez, Regina [theorbe] NVT NVT
    • 22:33 anoniem A l'entrada del temps clar Clemencic Consort Clemencic, René Harmonia Mundi HMX 2908166
    • 22:36 Monteverdi, Claudio Madrigalen, boek 4 ; "Luci serene e chiare" Concerto Vocale Jacobs, René Harmonia Mundi HMC 901084
    • 22:39 Grofe, Ferde Gallodoro's serenade Gallodoro, Al [saxofoon] & Mayorga, Lincoln [piano] Bridge 9212
    • 22:45 Skrjabin, Aleksandr Etudes voor piano (12), op.8 - nr.11 in bes kl.t. Petkova, Marietta [piano] Bloomline 8512-092
    • 22:49 Lambert, Michel Goûtons un doux repos Jansen, Serena [sopraan] & Albanez, Regina [theorbe] NVT NVT
    • 22:52 Merula, Tarquinio Curtio precipitato et altri capricii, boek 2, op.13, 1638 ; "Folle è ben che si crede" Jansen, Serena [sopraan] & Albanez, Regina [theorbe] NVT NVT
    • 22:56 Bach, Johann Sebastian Cantate BWV.106, "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit" (Actus tragicus) - compleet Cantus Colln Junghänel, Konrad Harmonia Mundi HMC 801694
    • 23:14 Beethoven, Ludwig van Variaties voor piano WoO.70, nr.1-6 in G gr.t., "Nel cor più non mi sento" Tsalka, Michael [fortepiano] brilliant Classics 95301