Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol, Annemieke Bosman

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    Uitzending

    Annemieke-Bosman.jpg

    Uitzending

    van maandag 15 januari 2018

    Presentatie: Annemieke Bosman

    Luister terug

    Vandaag in de uitzending

    Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

    Fragmenten

    • Slaapservice: Yolanda Entius uit Abdoel en Akil

      De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

      Yolanda Entius uit de roman Abdoel en Akil

      Yolanda Entius (1961) studeerde geschiedenis en ging naar de toneelschool. Ze werkte jarenlang als actrice en regisseuse. In 2005 debuteerde ze met de roman Rakelings, die werd bekroond met de Selexyz Debuutprijs. Daarna volgden Alleen voor helden, De gelukkigen en Het kabinet van de familie Staal. Deze laatste roman stond op de longlist van de AKO Literatuurprijs en werd genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs. Recent verscheen van haar hand de roman Abdoel en Akil.

      Foto: Tessa Posthuma de Boer

    • Te gast: Herien Wensink

      Herien Wensink (1977) was tien jaar theaterrecensent en redacteur bij NRC Handelsblad, en is dat sinds kort bij de Volkskrant. Wensink studeerde af op literatuur uit de Eerste Wereldoorlog, waar ze ook in NRC Handelsblad diverse artikelen aan wijdde.

      In 2009 schreef ze een zevendelige serie voor het Cultureel Supplement over artistieke uitingen uit, of geïnspireerd door, W.O. I. In haar prozadebuut Kleihuid vertaalt ze haar fascinatie voor die tijd in een spannende historische roman, over afkomst, identiteit, traumaverwerking en vriendschap, en, natuurlijk, kunst.

      Kleihuid
      Vlaanderen, 1918. In een geïmproviseerd revalidatieoord achter het front delen de Britse officier Rupert Atkins en soldaat Harvey Cole noodgedwongen een kamer. Harvey herstelt moeizaam van zware verwondingen aan zijn gezicht, met Rupert is ogenschijnlijk niets mis maar hij verzet zich tegen zijn verblijf en weigert over zijn frontervaringen te praten. In eerste instantie wordt hun contact getekend door afkeer, maar gaandeweg ontstaat een wederzijdse fascinatie. In de confronterende nabijheid van de ander moeten ze zich leren verzoenen met de schade die de oorlog geestelijk en lichamelijk heeft aangericht.

    • Live muziek: Elke Prinsier

      Gitariste Elke Prinsier studeert aan het Prins Claus bij Sabrina Vlaskalic en treedt vanavond op bij ons in de studio.

      The European Guitar Concerto Competition & Festival
      Van 29 januari tot en met 4 februari 2018 organiseert de Dutch Guitar Foundation de eerste editie van The European Guitar Concerto Competition & Festival in Groningen. Met dit project wil de stichting jonge gitaristen uit alle windstreken de kans geven de bekende gitaarconcerti uit hun repertoire te spelen. Hoewel dit een droom is van velen, is het helaas vaak niet mogelijk binnen het curriculum van de studie om met een pianobegeleider of orkest samen te werken om deze stukken uit te voeren. Daarom spelen de gitaristen in de eerste ronde van het concours al een cadenza van het concerto, werken de gitaristen in de tweede ronde samen met een pianist en in de finale met het Kamerorkest van het Noorden.

    • De Torenkamer: Nancy de Graaf - Dag 1

      Lief en licht moet ze zijn. En dat dat hoofd zo verschijnt uit het gele vlak -dat vind ik goed. Dat blijft zo. Maar de peuk moet nog wel echt een peuk worden. En dat is een probleem, want de peuk valt in het gele vlak. 
      En het gele vlak -dat vind ik goed. 
      Dat blijft zo. 

      Misschien is de peuk wel helemaal niet zo belangrijk. Misschien is juist belangrijk hoe de lippen om de peuk heen zitten en is het dus juist belangrijk dat de peuk niet echt een peuk is.

      De lippen zijn twee streepjes. Ze lijken op die van mama. En ze zijn nog niet goed. Ze moeten óf meer lippen worden óf meer twee streepjes -een beetje van allebei vind ik niet goed. Het roze vind ik tof. En het vlak achter de figuur, dat groene gebloktige -dat is geen woord, maar als het een woord was, dan vond ik het een mooi woord-  dat groene gebloktige, dat vind ik ook goed. Vooral in contrast met het roze.

      Peuk-achtig moet de peuk zijn. 

      Ik ken mensen die roken in hun toilet. Dat kan je dan zien aan de gele stukjes op de rand van de wasbak. Een beetje zo geel als het vlak waar dat hoofd uit verschijnt. Ik stel me dan zo voor dat ze dan ook koffie meenemen. Want koffie en een peuk, dat poept gewoon fijn.

      ’Uit mijn boekje ‘Zwarte gal’

      Ik werk meestal van associatie op associatie; dingen overlappen elkaar. Soms zie je dat letterlijk in mijn werk terug. Vanavond ga ik naar de livemuziek luisteren, hier bij VondelCS. En daarbij vraag ik mezelf:

      Welke kleuren heeft deze muziek?
      en
      Als deze muziek een boom was, hoe zag die er dan uit? 


      En dat ga ik dan morgen in een nieuw werk stoppen. 


      nancydag1.jpg

    Speellijst

    • 22:30 Britten, Benjamin Requiem, op.66, "War requiem" ; "Dies Irae" - "Out there, we walked quite friendly up to death" Pears, Peter [tenor] & Fischer-Dieskau, Dietrich [bariton] & Bach Choir London Symphony Orchestra Britten, Benjamin DECCA 414 383-2
    • 22:34 Rivera, Carlos Rafael Whirler Of The Dance Prinsier, Elke [Gitaar] NVT NVT
    • 22:45 Schubert, Franz Impromptu's voor piano (4) D.899, op.90 - nr.2 in Es gr.t. Pires, Maria Joao [piano] Deutsche Grammophon 457 550-2
    • 22:50 Barrios Mangoré, Augustin Julia Florida Prinsier, Elke [Gitaar] NVT NVT
    • 23:02 Monteverdi, Claudio L'Incoronazione di Poppea ; Akte III - duet, "Pur ti miro, pur ti godo" Prohaska, Anna [Poppea; sopraan] & Kozená, Magdalena [Nero; mezzosopraan] La Cetra Marcon, Andrea Deutsche Grammophon 002894794595
    • 23:10 Scarlatti, Domenico Sonate voor toetsinstrument K.443 in D gr.t. Pletnev, Mikhail [piano] Virgin Classics 5451232
    • 23:17 Rodrigo, Joaquin Junto al Generalife Prinsier, Elke [Gitaar] NVT NVT
    • 23:25 Prokofjev, Sergej Concert voor piano 1h en orkest nr.4, op.53 in Bes gr.t. - deel I, "Vivace" Ashkenazy, Vladimir [piano] London Symphony Orchestra Previn, André DECCA 4255 702
    • 23:29 Prokofjev, Sergej Concert voor piano 1h en orkest nr.4, op.53 in Bes gr.t. - deel II, "Andante" Ashkenazy, Vladimir [piano] London Symphony Orchestra Previn, André DECCA 4255 702
    • 23:38 Prokofjev, Sergej Concert voor piano 1h en orkest nr.4, op.53 in Bes gr.t. - deel III, "Moderato" Ashkenazy, Vladimir [piano] London Symphony Orchestra Previn, André DECCA 4255 702
    • 23:47 Prokofjev, Sergej Concert voor piano 1h en orkest nr.4, op.53 in Bes gr.t. - deel IV, "Vivace" Ashkenazy, Vladimir [piano] London Symphony Orchestra Previn, André DECCA 4255 702
    • 23:50 Skrjabin, Aleksandr Stukken voor piano 1h, "voor de linkerhand" (2), op.9 - nr.2, Nocturne in Des gr.t. Lisitsa, Valentina [piano] DECCA 478 8435