Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Opium (AVROTROS)

    Gepresenteerd door:

    Jan Mom, Andrea van Pol, Annemieke Bosman

    MA | DI | WO | DO | VR

    22:30 - 00:00

    Uitzending

    Jan-Mom-nieuw-logo.jpg

    Uitzending

    van vrijdag 15 juni 2018

    Presentatie: Jan Mom

    Luister terug

    Vandaag in de uitzending

    Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

    Fragmenten

    • Slaapservice: Nina Polak uit We zullen niet te pletter slaan

      De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

      Nina Polak uit We zullen niet te pletter slaan


      Nina Polak (1986) debuteerde in 2014 met het alom bejubelde We zullen niet te pletter slaan, dat werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft regelmatig voor De Gids. ‘Gebrek is een groot woord’ is haar nieuwste roman.
      Foto: Bob Bronshoff

    • Te gast: Kerim Göçmen

      Kerim Göçmen is te gast, onlangs verscheen zijn nieuwste boek: Kroniek van mijn schoolvakanties.

      Kroniek van mijn schoolvakanties
      Elke zomer reist een jongetje met zijn broertje en moeder af naar het geboortedorp van zijn ouders. Daar, op het platteland, maken we kennis met andere leden van de familie, zoals zijn opa die een zuivelfabriek bezit, en de oom die zich als chauffeur aan de lokale busmaatschappij verhuurt. De tantes proberen hem, het zwarte schaap van de familie, aan een jonge vrouw te koppelen om hem tot een regelmatiger leven te dwingen. Te midden van de roerige familieperikelen ontwikkelt de jongen de begeerte om als hulp mee te gaan op de bus van zijn oom, maar dit verlangen blijkt een onvervulbare droom.

      Met zijn fijnzinnige pen weet Kerim Göçmen in Kroniek van mijn schoolvakanties een weemoedig beeld op te roepen van het Turkse platteland van midden jaren zeventig. Hij toont zich een modern romanticus met zijn ingehouden lyrische beschrijvingen in een verhaal over ambities en illusies.

    • Live muziek: Lidy Blijdorp

      Lidy Blijdorp (1986) is een jonge gepassioneerde celliste met een enorme vertelkracht, alom geprezen vanwege haar ‘onthutsende muzikaliteit’. In 2011 behaalde zij in Parijs haar master met de hoogste onderscheiding, 1ière Prix avec félicitations. Op 19, 20 en 22 juni is zij te horen in de Lunchconcerten tijdens het Bach Festival Dordrecht.

      Bach Festival Dordrecht

      Een week lang komt de rijke wereld van Johann Sebastian Bach (1685-1750) tot leven tijdens de concerten en activiteiten op binnen- en buitenlocaties in de historische binnenstad van Dordrecht. Deze festivaleditie schakelt soepel van traditie en herkenning naar vernieuwing en verrassing met steeds de rijke muziek van Johann Sebastian Bach als uitgangspunt. Dit jaar staat oude muziek zij aan zij met hedendaagse muziek. Naast het klassieke Bachrepertoire vertellen ze met trots dat er drie nieuwe composities in première gaan. Gerenommeerde musici en ensembles maken een mooie verbinding van nieuwe naar oude muziek. Het thema ‘Licht’ klinkt in vrijwel alle programma’s door. 

    • De Torenkamer: Atelier x Eva Roefs - Dag 5

      Op de laatste dag hebben we op zolder van VondelCS een fotostudio gebouwd om een stilleven te fotograferen. We hebben hiervoor Mo Veld uitgenodigd om kledingstukken mee te nemen die zij koestert. We hebben specifiek haar gevraagd, omdat ze over mode schrijft. Ze had een aantal bijzondere stuks meegenomen,waaronder een Afghaans ceremonieel gewaad. 

       

      "Kun je ons wat vertellen over dit stuk en waarom je het koestert?"

      Ik weet niet voor welke ceremonie dit werd gebruikt, maar ik weet wel dat dit helemaal met de hand is gemaakt door de vrouwen in de familie. Er zitten eindeloos veel kleuren en details in en het is allemaal met de hand geborduurd. Maar het is helemaal niet af, dus soms zie je ineens een halve bloem zitten. Dat is wel heel geestig. Ik ging hem echt heel mooi ging vinden toen ik hem binnenstebuiten keerde. Ze hebben om de zijde en het borduurwerk te verstevigen allerlei restanten van lapjes gebruikt. Ik draag hem dus ook binnenstebuiten. Je ziet dan de achterkant van het borduurwerk met die gekke lapjes die dan gek genoeg met de verkeerde kant naar boven zijn gebruikt.  Ik vind dit zo magisch: dan zie je dus hoe ze met textiel omgaan, veel vrijer dan de manier waarop wij dat doen. Wij zouden dat heel netjes als volledige patroondelen maken, maar zij hebben dit gevoelsmatig gemaakt. Een stukje stof erbij als het te klein blijkt te zijn, zoals je dat ook bij kimono’s ziet: met hele grote steken vastgezet, alleen is dat weer vaak heel perfectionistisch gedaan.


      Je krijgt hier design-inspiratie van. Voor ontwerpers en modestudenten is het ook heel goed om naar historische kleding te kijken. En dan niet zozeer om die hele kostuumgeschiedenis uit je hoofd te kennen; die vind ik eerlijk gezegd helemaal niet relevant. Maar wel om te kijken met welke verschillende technieken kledingstukken in het verleden gemaakt zijn, en dat is natuurlijk heel erg inspirerend.” 

       

      "Waarom denk je dat dit belangrijk is voor mensen nu om dat nog te weten?"

      “De mode wordt steeds vlakker: dadelijk dragen we allemaal alleen nog maar een T-shirt met een print erop. Het wordt steeds meer cookie cutter, heel generiek, en daarmee is het de dood in de pot van het hele ambacht en daarmee ook van de waarde van iets. Want het feit dat ik dit koester omdat ik voel dat een hele familie met tantes en oma’s eraan heeft zitten borduren, zegt genoeg.”

       

      We hebben Mo en haar Afghaanse jurk geportretteerd in een stilleven-setting. De verschillende beelden die je bij deze blog ziet, is het procesbeeld. Deze worden tot één clean beeld samengevoegd. Ook hebben we een stilleven-setting gemaakt van een simpele jeans en T-shirt met industrieel borduurwerk uit onze eigen garderobe, wat eigenlijk de vlakke variant is van Mo haar kledingstuk. 

       

      Deze week wilden we onderzoeken welke relatie mensen met hun kleding hebben: of het echt zo vluchtig is geworden, of dat mensen hun kleding ook nog koesteren. Onze uitkomst van ons straatonderzoek is dat mensen inderdaad vrij vluchtig met kleding omgaan en het als iets inwisselbaar zien. Mode is zeker wel gelinkt aan hun identiteit en dit is zeker van belang voor hen, maar het kledingstuk zelf is vrij inwisselbaar geworden.  Mensen die iets meer kennis hebben over maak-technieken en de ambacht van textiel kunnen het beter op waarde schatten en herkennen het als een stuk echt bijzonder is. De kleding van nu is heel plat geworden, waardoor je vergeet dat die ambacht nog steeds bestaat.

       

      Het beeldonderzoek dat we hebben gedaan deze week gaan we de komende maanden verder uitbouwen en verfijnen. De serie die hieruit komt, vertalen we naar geweven textielpanelen, die later dit jaar worden tentoongesteld. 

       Volg ons werk op ​www.evaroefs.com​ en​ www.atelier.today​. 


      Atelier x Eva Roefs dag 5 afb1.jpg


      Atelier x Eva Roefs dag 5 afb2.jpg


      Atelier x Eva Roefs dag 5 afb3.jpg

    Speellijst

    • 22:30 Kizilok, Fikret Güzel ne güzel olmussun Kizilok, Fikret [zang] Sayan FS-230
    • 22:37 Bach, Johann Sebastian Suite voor cello nr.5, BWV.1011 in c kl.t. - deel III, "Courante" Blijdorp, Lidy [cello] NVT nvt
    • 22:47 Rota, Nino The Godfather ; Main title Nino Rota Orchestra Savina, Carlo Universal Music B.V. 00008811023126
    • 22:54 Bach, Johann Sebastian Suite voor cello nr.5, BWV.1011 in c kl.t. - deel IV, "Sarabande" Blijdorp, Lidy [cello] NVT nvt
    • 23:04 Del Re, Giancarlo Palavra Pekkan, Ajda [zang] & Türel, Cüneyt [spraak] Istanbul Plak ŞS.LP.15
    • 23:13 Dunhill, Thomas The cloths of heaven, op.30, nr.3 Terfel, Bryn [bas-bariton] & Martineau, Malcolm [piano] Deutsche Grammophon 00289 477 5336
    • 23:18 Bach, Johann Sebastian Suite voor cello nr.5, BWV.1011 in c kl.t. - deel V, "Gavotte I+II" Blijdorp, Lidy [cello] NVT nvt
    • 23:25 Jarre, Jean-Michel Oxygène Jarre, Jean-Michel [electronica] POLYDOR 2310 555
    • 23:50 Quilter, Roger Shakespeare Songs (5), op.23 - nr.1, ''Fear no more the heat o'the sun'' Willemse, Ruth [mezzosopraan] & Stahievitch, Vital [piano] Eigen productie Ruth Willemse nvt