Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Podium (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans, Dieuwertje Blok

    MA | DI | WO | DO | VR | ZA

    16:00 - 19:00

    De Schatkamer van Willem Jeths

     

    Willem Jeths

    Tussen 2014/16 was Willem Jeths Componist des Vaderland. Hij ontwikkelde een breed scala aan initiatieven om aan deze nieuwe functie inhoud te geven. Een van zijn initiatieven was de 'Schatkamer': een selectie van vergeten werken die volgens Jeths op grond van de kwaliteit en originaliteit nog steeds gehoord moeten worden.

    Na de tien 'portretten' en na het beëndigen van zijn functie als CDV besloot Podium (NTR) door te gaan met Jeths initiatief. Maandelijk zal de Schatkamer door hem verder worden aangevuld met een ten onrechte vergeten werken.

    Biografie Willem Jeths

    • De Schatkamer van Willem Jeths: Henriëtte Bosmans - Concertino for piano and orchestra (1928)

      dinsdag 27 maart 2018

      Biografie

      Henriëtte Hilda Bosmans (Amsterdam, 6 december 1895 –2 juli 1952) was de dochter van Henri Bosmans, solocellist bij het Concertgebouworkest, en pianiste Sara Benedicts. Haar vader overleed toen ze één jaar oud was. Haar moeder gaf haar pianoles en vanaf haar zeventiende trad ze geregeld op in het Amsterdamse Concertgebouw. Vanaf 1914 begon Henriëtte stukken voor piano te componeren en nam ze compositieles. Ze schreef vooral kamermuziek en liederen en – na orkestratielessen in 1921-22 bij Cornelis Dopper – ook orkestmuziek, veelal met een solistische rol voor de cello. Omdat ze  streefde meer een eigentijdse stijl, ging ze van 1927 tot 1930 bij Willem Pijper in de leer.


      Belangrijkste werken 

      1922-23: Poème voor cello en orkest

      1928: Concertino voor piano en orkest

      1934: Concertstuk voor viool en orkest

      1944-45: Doodenmarsch, declamatorium met orkest op tekst van Clara Eggink

      Diverse liederen.


      Interview

      Beluister interview van Hans Haffmans met Willem Jeths over de bijzondere kwaliteiten van dit Concertino van Henriëtte Bosmans.

      Aansluitend is het complete werk te beluisteren.

      Beluisteren
    • De Schatkamer van Willem Jeths, afl.18: Streepjes - Guus Janssen

      dinsdag 27 februari 2018

      Biografie

      Guus Janssen (1951) studeerde piano en compositie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Janssen heeft een dubbelcarrière, als improvisator en als componist. Voor beide disciplines ontving hij talloze prijzen.

      Janssen’s composities reiken van pianomuziek en kamermuziek tot symfonisch werk en worden gespeeld  door de diverse Janssen-formaties, en door gerenommerde ensembles en orkesten. 

      In samenwerking met Friso Haverkamp ontstonden tot nu toe de opera’s ‘Faust’s Licht’ (1988/1993), ‘Noach’ (1994), ‘HIERº’(1997/1999) en 'Blue, a Pinocchio in reverse' (2010). In 2015 componeerde hij de opera ‘Koeien operamisha’ voor het ICP Orchestra met een libretto van Cherry Duyns, muziek en tekst beiden gebaseerd op werk van Misha Mengelberg. 

      Prijzen:

      1981: Boy Edgarprijs voor Jazz en Geïmproviseerde Muziek

      1984: Matthijs Vermeulenprijs voor het kamermuziekwerk Temet

      2012: Johan Wagenaar Prijs voor het gehele oeuvre


      Streepjes (Tweede strijkkwartet, 1981) componeerde Janssen voor het Mondriaan Strijkkwartet.


      Willem Jeths

      "Geen groter contrast tussen de muziek van Guus Janssen en die van mijzelf. Toch bewonder ik hem zeer. Janssen is in zijn bondigheid en nuchterheid een oer-Hollandse componist. Streepjes is geniaal geconcipieerd, steeds voegt Janssen een nieuw element toe, en gebruikt al het materiaal optimaal, geen motief gaat verloren."


      Opname:

      Guus Janssen

      Streepjes(1981)

      MondriaanS tring Quartet

      opn.1983

      Geestgronden CD GG6

      9’56


      Luister naar het interview van Hans Haffmans met WilLem Jeths. 

      Beluisteren
    • De Schatkamer van Willem Jeths, afl.17: Musique pour l'esprit en deuil (1941/43)

      dinsdag 16 januari 2018

      Rudolf Escher (1912-1980) studeerde vanaf 1931 aan het toenmalige Toonkunst Conservatoriumin Rotterdam. Hij studeerde er piano en compositie bij Willem Pijper. Escher debuteerde als componist in 1935 met zijn Eerste Pianosonate. Bij het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940 ging zijn woning en zijn jeugdwerken verloren. Met Musique pour l'esprit en deuil (Muziek voor een rouwende geest) pakte hij de draad weer op. Het werk kreeg in 1946 de Muziekprijs van de gemeente Amsterdam en in 1977 ontving Escher de Johan Wagenaar prijs voor zijn gehele oeuvre.


      Rudolf Escher

      Musique pour l'esprit en deuil, 1941/43

      Rotterdams Philharmonisch Orkest olv. Hans Vonk

      NTR opn. 19 maart 1999


      Beluister het complete werk


      Beluisteren
    • De Schatkamer van Willem Jeths, afl. 16: Oidípous - Calliope Tsoupaki

      dinsdag 7 november 2017

      Biografie

      Calliope Tsoupaki (1963) is een Nederlands-Griekse componiste. Ze werd geboren in Piraeus, Griekenland, en woont en werkt al meer dan twee decennia hoofdzakelijk in Amsterdam. Van 1988 tot 1992 studeerde ze compositie bij Louis Andriessen en elektronischemuziek bij Gilius van Bergeijk aan het Koninklijk Conservatoriumin Den Haag, waar zij nu zelf compositie doceert.

      Componeerstijl

      Haar muziek doet tijdloos aan. Ze streeft ernaar de essentie zo eenvoudig en helder mogelijk uit te drukken en gebruikt in haar composities elementen uit oude én hedendaagse muziek en de muziek van Griekenland en het Midden Oosten. Ze combineert dat vakkundig tot een volkomen eigen muzikaal idioom.

      Haarwerk wordt wereldwijd uitgevoerd door gerenommeerde ensembles/orkesten.

      Bekijk interview met Calliope Tsoupaki over Oidipous (Holland Festival 2014)

      Oidípous - oratorium

      Na haar veelgeprezen Lucas Passie in 2008 kwam Calliope Tsoupaki in 2014 terug in het Holland Festival. Zij presenteert met schrijver Edzard Mik een semi-scenisch oratorium gebaseerd op Sophocles’ tragedie Oidípous te Kolonos.  Centraal staat een uitgerekte flashback naar het moment waarop Oidípous onbewust zijn vader vermoordde. Terugdenkend aan dit even ongelukkige als noodlottige moment lost de woede om zijn ellendig verlopen leven uiteindelijk op in berusting en verlichting uit zijn lijden. 


      Beluister compleet werk


      Uitvoerenden

      Nederlandse Bachvereniging olv. Jos van Veldhoven

      Solisten:

      Marcel Beekman, tenor - Koor

      Nora Fischer, sopraan - Antigone

      Harry van der Kamp, bas - Oidípous


      Opname NTR

      Première Holland Festival 28 juni 2014 Muziekgebouw aan ’t IJ


      Beluister interview  terug

      Hans Haffmans in gesprek met componist Willem Jeths 

      Beluisteren
    • De Schatkamer van Willem Jeths afl. 15 La Veille van Matthijs Vermeulen

      dinsdag 3 oktober 2017

      Matthijs Vermeulen (Helmond 8 februari 1888 - Laren 26 juli 1967) was bij leven al een omstreden componist. Zijn visionaire muziek sloeg niet aan bij de machtige dirigent Willem Mengelberg. Teleurgesteld vestigde Vermeulen zich in 1921 in Frankrijk, waar hij met journalistiek werk in zijn onderhoud voorzag. Zijn oeuvre omvat onder meer 7 hemelbestormende  symfonieën die door hun complexiteit echter zelden worden uitgevoerd. Toch is zijn muziek eerder expressionistisch dan modernistisch. Vermeulen stierf na een slopende ziekte op 79-jarige leeftijd in het Gooise Laren.

      La Veille

      La Veille schreef Vermeulen in 1917 voor mezzosopraan en piano. In 1932 maakte hij een ingrijpende nieuwe versie voor mezzosopraan en orkest. De tekst is afkomstig uit het prozagedicht van François Porché – een fragment uit diens Le Poème de la Tranchée, gepubliceerd in Le Figaro van 19november 1916.

      De handeling van La Veille speelt zich af in een stad, of in een stadje, of een dorp dicht bij het begin van de nacht, ergens in Frankrijk, of ergens overal. Het is oorlog, heel ver weg, misschien dichtbij, maar de dingen weten dat niet; hier hangt overal stilte en rust. Een vrouw sloot juist de luiken van een kamer waar een kind al sluimert. Zij kan de dochter zijn, de bruid, de zuster, de moeder van iemand daarginds waar het oorlog is. Een der miljoenen vrouwen als Antigone, geboren voor de liefde, niet voor de haat, die 's avonds mijmeren over hoe goed alles was en zou kunnen zijn, over al het schrikbarende dat er achter deze vredigheid verscholen ligt en om haar heen rondwaart, in gedachten die zij niet kan afschudden, die haar allengs overmeesteren en vervaard maken. Misschien zal het uur straks slaan voor iemand die haar lief is. Haar weerloos medelijden wordt bidden, zacht, luid en luider. Met alle dingen die reeds schijnen te bidden, bidt zij voor de mensen. 


      LEES MEER

      Opname 

      Utrechts Symfonie Orkest olv. Otto Ketting; Jard van Nes [mezzo-sopraan]; NOS, Opn 10 februari 1978; CD: Vermeulen Complete Composers Voice CV37 

      Beluister interview Hans Haffmans met Willem Jeths. Na verschillende fragmenten wordt het werk in z'n geheel afgespeeld. 

      Beluisteren