Facebook
Twitter
Google +
Luister live
Geen info beschikbaar
Afspeellijst
Afspeellijst
Uw afspeellijst is leeg
    huidig werk:
    Podium (NTR)

    Gepresenteerd door:

    Hans Haffmans, Dieuwertje Blok

    MA | DI | WO | DO | VR | ZA

    16:00 - 19:00

    De Schatkamer van Willem Jeths

     

    Willem Jeths

    Tussen 2014/16 was Willem Jeths Componist des Vaderland. Hij ontwikkelde een breed scala aan initiatieven om aan deze nieuwe functie inhoud te geven. Een van zijn initiatieven was de 'Schatkamer': een selectie van vergeten werken die volgens Jeths op grond van de kwaliteit en originaliteit nog steeds gehoord moeten worden.

    Na de tien 'portretten' en na het beëndigen van zijn functie als CDV besloot Podium (NTR) door te gaan met Jeths initiatief. Maandelijk zal de Schatkamer door hem verder worden aangevuld met een ten onrechte vergeten werken.

    Biografie Willem Jeths

    • De Schatkamer van Willem Jeths, afl. 16: Oidípous - Calliope Tsoupaki

      dinsdag 7 november 2017

      Biografie

      Calliope Tsoupaki (1963) is een Nederlands-Griekse componiste. Ze werd geboren in Piraeus, Griekenland, en woont en werkt al meer dan twee decennia hoofdzakelijk in Amsterdam. Van 1988 tot 1992 studeerde ze compositie bij Louis Andriessen en elektronischemuziek bij Gilius van Bergeijk aan het Koninklijk Conservatoriumin Den Haag, waar zij nu zelf compositie doceert.

      Componeerstijl

      Haar muziek doet tijdloos aan. Ze streeft ernaar de essentie zo eenvoudig en helder mogelijk uit te drukken en gebruikt in haar composities elementen uit oude én hedendaagse muziek en de muziek van Griekenland en het Midden Oosten. Ze combineert dat vakkundig tot een volkomen eigen muzikaal idioom.

      Haarwerk wordt wereldwijd uitgevoerd door gerenommeerde ensembles/orkesten.

      Bekijk interview met Calliope Tsoupaki over Oidipous (Holland Festival 2014)

      Oidípous - oratorium

      Na haar veelgeprezen Lucas Passie in 2008 kwam Calliope Tsoupaki in 2014 terug in het Holland Festival. Zij presenteert met schrijver Edzard Mik een semi-scenisch oratorium gebaseerd op Sophocles’ tragedie Oidípous te Kolonos.  Centraal staat een uitgerekte flashback naar het moment waarop Oidípous onbewust zijn vader vermoordde. Terugdenkend aan dit even ongelukkige als noodlottige moment lost de woede om zijn ellendig verlopen leven uiteindelijk op in berusting en verlichting uit zijn lijden. 


      Beluister compleet werk


      Uitvoerenden

      Nederlandse Bachvereniging olv. Jos van Veldhoven

      Solisten:

      Marcel Beekman, tenor - Koor

      Nora Fischer, sopraan - Antigone

      Harry van der Kamp, bas - Oidípous


      Opname NTR

      Première Holland Festival 28 juni 2014 Muziekgebouw aan ’t IJ


      Beluister interview  terug

      Hans Haffmans in gesprek met componist Willem Jeths 

      Beluisteren
    • De Schatkamer van Willem Jeths afl. 15 La Veille van Matthijs Vermeulen

      dinsdag 3 oktober 2017

      Matthijs Vermeulen (Helmond 8 februari 1888 - Laren 26 juli 1967) was bij leven al een omstreden componist. Zijn visionaire muziek sloeg niet aan bij de machtige dirigent Willem Mengelberg. Teleurgesteld vestigde Vermeulen zich in 1921 in Frankrijk, waar hij met journalistiek werk in zijn onderhoud voorzag. Zijn oeuvre omvat onder meer 7 hemelbestormende  symfonieën die door hun complexiteit echter zelden worden uitgevoerd. Toch is zijn muziek eerder expressionistisch dan modernistisch. Vermeulen stierf na een slopende ziekte op 79-jarige leeftijd in het Gooise Laren.

      La Veille

      La Veille schreef Vermeulen in 1917 voor mezzosopraan en piano. In 1932 maakte hij een ingrijpende nieuwe versie voor mezzosopraan en orkest. De tekst is afkomstig uit het prozagedicht van François Porché – een fragment uit diens Le Poème de la Tranchée, gepubliceerd in Le Figaro van 19november 1916.

      De handeling van La Veille speelt zich af in een stad, of in een stadje, of een dorp dicht bij het begin van de nacht, ergens in Frankrijk, of ergens overal. Het is oorlog, heel ver weg, misschien dichtbij, maar de dingen weten dat niet; hier hangt overal stilte en rust. Een vrouw sloot juist de luiken van een kamer waar een kind al sluimert. Zij kan de dochter zijn, de bruid, de zuster, de moeder van iemand daarginds waar het oorlog is. Een der miljoenen vrouwen als Antigone, geboren voor de liefde, niet voor de haat, die 's avonds mijmeren over hoe goed alles was en zou kunnen zijn, over al het schrikbarende dat er achter deze vredigheid verscholen ligt en om haar heen rondwaart, in gedachten die zij niet kan afschudden, die haar allengs overmeesteren en vervaard maken. Misschien zal het uur straks slaan voor iemand die haar lief is. Haar weerloos medelijden wordt bidden, zacht, luid en luider. Met alle dingen die reeds schijnen te bidden, bidt zij voor de mensen. 


      LEES MEER

      Opname 

      Utrechts Symfonie Orkest olv. Otto Ketting; Jard van Nes [mezzo-sopraan]; NOS, Opn 10 februari 1978; CD: Vermeulen Complete Composers Voice CV37 

      Beluister interview Hans Haffmans met Willem Jeths. Na verschillende fragmenten wordt het werk in z'n geheel afgespeeld. 

      Beluisteren
    • Afl.14: Reinbert de Leeuw 'Der nächtliche Wanderer'

      dinsdag 4 april 2017

      Reinbert de Leeuw leek met het grootse orkestwerk Abschied in 1974 het componeren vaarwel te zeggen, daarna componeerde hij slechts mondjesmaat. 

      In 2013 presenteerde De Leeuw onverwacht opnieuw een uitgebreid werk voor orkest: Der Nächtliche Wanderer, dat in 2013 in The Londense Proms in première ging. In 2014 was het in de NTR ZaterdagMatinee te horen en de reacties waren ook hier uitzinnig. 

      De Leeuw vond inspiratie in Hölderins gedicht: Der Nächtliche Wanderer. Een onheilspellende nacht waarin de uil op jacht gaat naar zijn prooi. 


      Der nächtliche Wanderer

      Hu!der Kauz! wie er heult,

      Wiesein Furchtgeschrei krächt.

      Erwürgen- ha! du hungerst nach erwürgtem Aas,

      Dunaher Würger, komme, komme.

       

      Sieh!er lauscht, schnaubend Tod -

      Ringsumschnarchet der Hauf,

      Des Mordes Hauf, er hörts, er hörts, im Traume hört' ers,

      Ich irre, Würger, schlafe, schlafe.


      De Leeuw gebruikte naast de symfonische bezetting ook een zg. 'Fernorchester' en voegde een accordeon toe en ook klinken er opgenomen geluiden, onder meer van nachtelijk geblaf van honden en wordt het gedicht letterlijk voorgelezen.


      Beluister het interview van Hans Haffmans met Willem Jeths.


      En beluister HIER het complete werk


      Opname:

      Reinbert de Leeuw

      Der Nächtliche Wanderer (2013)

      Radio Filharmonisch Orkest olv. Reinbert de Leeuw

      mmv. Bart Lelivelt [accordeon] & Steven Scharf [acteur] & Jan Panis sounddesign en techniek

      Opname"NTR ZaterdagMatinee 1 februari 2014

      Beluisteren
    • De Schatkamer van Willem Jeths, afl.13: Joey Roukens 'Morphic Waves'

      dinsdag 14 maart 2017

      MORPHIC WAVES

      Morphic Waves werd geschreven in opdracht van het Nederlands Philharmonisch Orkest, waar hij gedurende het seizoen 2015/16 'Composer in residence was. Roukens had het idee en stuk te schrijven dat uitsluitend bestond uit texturen opgebouwd uit repeterende noten. Een benadering die hij afzwakte omdat ook het intuïtieve voor hem evenzeer belangrijk is. Leidend werd het idee van in elkaar overvloeiende lagen van repeterende noten, die door hun dynamische beweeglijkheid het idee oproepen van een voortdurende golfbeweging. Het resultaat is een eendelige symfonie die onmiskenbaar het Roukens DNA bevat.


      BIOGRAFIE

      Joey Roukens (Schiedam, 28 maart 1982) is een Nederlands componist.

      Roukens studeerde compositie aan het Rotterdams Conservatorium bij Klaas de Vries en psychologie aan deUniversiteit Leiden. Verder had hij pianoles bij Ton Hartsuiker.

      Zijn idioom wordt gekenmerkt door een directheid en een hoge mate van eclecticisme: in veel van zijn compositiesstreeft Roukens naar een natuurlijk samengaan van elementen uit de meest diverse stijlen, genres en expressievormen. Daarbij is de componist niet wars van het gebruik van diatonische, drieklank-gebaseerde harmonieën, ee nregelmatige ritmische puls, referenties aan populaire muziek, het 'stelen' uit de muzikale erfenis van het verleden en een banale wending op zijn tijd. 

      MEER INFORMATIE

      Beluister het interview dat Hans Haffmans met Willem Jeths had over 'Morphic Waves'. 

      Beluister HIER het complete werk.

      Beluisteren
    • De Schatkamer van Willem Jeths, afl 12: Leo Samama ‘Clarinet Quintet’

      dinsdag 24 januari 2017

      Leo Samama geniet bekendheid als musicoloog en kenner van de Nederlandse muziek in de 20ste eeuw en als auteur van  een reeks boeken over Nederlandse muziek. Maar Samama componeert al sinds zijn jeugd, veelal in opdracht. 

      Willem Jeths werd getroffen door het derde deel uit zijn Clarinet Quintet.

      Gecomponeerd op verzoek van Internationaal Festival Joodse Muziek Kunst, ter gelegenheid van het vijftig jarige bestaan van de Staat Israël. 

      Het Joodse motief dat in verschillende gedaantes opduikt is ontleend aan een heilig gezang uit het Chazzanoet, een synagonaal zangboek dat Hans Bloemendal, hoofdcantor van de Portugese  Synagoge  van Amsterdam samenstelde. Het lied in kwestie is ‘Ki Hu L’waddô van A. Katz.

      Als componist gebruikt Samama geen vaste methode of systeem. Zoals hij zelf zegt 'Het is zoals een proces van improviseren achter de piano, veel componeren in het hoofd en diep nadenken over het gewenste  eindresultaat'. Hij componeert muziek die een logisch onderdeel is van wat hij zelf is of wie hij wil zijn. In een interview noemt hij dat symbolisch 'de verschillende jassen’ die hij kan aantrekken. In zijn klarinetkwintet trekt hij bijvoorbeeld een‘joodse jas’ aan.

      Samama componeert veelal in opdracht in uiteenlopende genres van kamermuziek tot concerten, van liederen tot koorwerken. In juli vorig jaar publiceerde hij zijn meest recente werk, het opus 89 – Ubuntu voor  (mezzo)sopraan, fluit en piano.

      Onlangs werd  op Etcetera een dubbel CD uitgebracht met zijn kamermuziek van de laatste 20 jaar.

      Beluister Clarinet Quintet

      Leo Samama

      Clarinet Quintet (1998) – 3e deel (Molto Tranquillo EMisterioso)

      Valerius Ensemble & André Kerver [klarinet]

      CD: Leo Samama ‘I fear not wave nor wind!’

      Etcetera  KTC 1561

      Beluister het interview van Hans Haffmans met Willem Jeths.

      Beluisteren