/block concert-->
Legendarisch archief: Haitink dirigeert Tweede Symfonie Schumann

De Tweede symfonie van Robert Schumann. Een duistere symfonie, conventioneel dat wel, en waarschijnlijk de minst populaire uit de reeks van vier die Schumann heeft geschreven. Al vanaf 1845 toen de symfonie in première ging is de ontvangst wat problematisch. "Onsamenhangend, sentimenteel en rommelig georkestreerd," zo luiden de kritieken. Gelukkig is daar weinig sprake van in deze uitvoering onder Bernard Haitink.

Symfonie nr.35, KV.385 in D gr.t., "Haffner symfonie" - compleetWolfgang Amadeus Mozart
  • Liederen voor alt en orkest (6), op.143a, "Gedichten van Marina Tsvetayeva" - compleetDmitri Sjostakovitsj
  • Symfonie nr.2, op.61 in C gr.t. - compleetRobert Schumann
  • /block concert-->
    De beginjaren van Bernard Haitink bij het Concertgebouworkest

    Een bijzondere opname uit de beginjaren van Bernard Haitink. Nadat hij in 1956 opeens als invaller voor de zieke Carlo Maria Giulini voor het orkest staat, keert Haitink in de jaren erna regelmatig terug bij het orkest. In 1958 dirigeert hij een programma met een aantal orkestliederen van Gustav Mahler, gezongen door Herman Schey, de Vierde Symfonie van Ludwig van Beethoven en de Symfonische Suite Elektra van Richard Strauss. Componisten die later min of meer zijn handelsmerk zouden worden.

    Na de plotselinge dood van chefdirigent Eduard van Beinum in 1961 wordt Haitink samen met Eugen Jochum tot opvolger benoemd.

    Symfonische Suite, "Elektra" - compleetAlphons Diepenbrock
  • Des Knaben Wunderhorn ; "Der Schildwache Nachtlied"Gustav Mahler
  • Des Knaben Wunderhorn ; "Des Antonius von Padua Fischpredigt"Gustav Mahler
  • Rückert Lieder - nr.5, "Ich bin der Welt abhanden gekommen"Gustav Mahler
  • Symfonie nr.4, op.60 in Bes gr.t. - compleetLudwig van Beethoven
  • /block concert-->
    Debussy en Ravel door Bernard Haitink en het Concertgebouworkest

    Met de Wereldtentoonstelling van 1889 raakt de interesse voor het Midden-Oosten in een stroomversnelling. Claude Debussy is de eerste Westerse componist die invloeden uit de Oriënt in zijn muziek verwerkt. Maurice Ravel volgt met zijn drieluik Shéhérazade, dat zich grotendeels afspeelt in een harem.

    Van Debussy staat ook werk op het concertprogramma, met zijn Preludes voor piano wordt dit concert geopend.

    Ook te horen in dit bijzondere archiefconcert werken van Alban Berg en Richard Strauss.

    Preludes voor piano boek 1 (12) ; Sel. (Arr.)Claude Debussy
  • Shéhérazade - compleetMaurice Ravel
  • Orchesterlieder nach Ansichtskartentexten von Peter Altenberg (5), op.4 - compleetAlban Berg
  • Also sprach Zarathustra, op.30Richard Strauss
  • /block concert-->
    Legendarisch archief 1979: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v Bernard Haitink

    De operacarrière van Bernard Haitink begint in 1978 met een aanstelling bij de Glyndebourne Opera. Ook bij het KCO dirigeert Haitink operaprogramma’s. In 1979 staat de eerste acte uit Wagners Die Walküre op de lessenaar, wat je al bijna een opera op zich kunt noemen. De muziek die Wagner schrijft voor de opbloeiende liefde tussen Siegmund en Sieglinde is schitterend. Een uitvoering waar nog steeds over wordt gepraat!

    Schuberts Derde symfonie is een jeugdwerk van de componist. Hij voltooit het werk als hij 18 jaar is, maar pas na zijn dood wordt het werk voor het eerst uitgegeven. Het is een opgewekte symfonie met een knipoog naar de volksmuziek uit Schuberts tijd.

    Symfonie nr.3, D.200 in D gr.t. - compleetFranz Schubert
  • Die Walküre ; Akte I - compleetRichard Wagner
  • /block concert-->
    Pianist Murray Perahia en Concertgebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink

    Concert uit 1985 door het Concertgebouworkest en dirigent Bernard Haitink. Op het programma het Eerste Pianoconcert van Ludwig van Beethoven. Solist is pianist Murray Perahia. Een gouden combinatie zo blijkt. Niet lang daarna nemen Haitink en Perahia met het Concertgebouw Orkest de andere vier pianoconcerten van Beethoven ook op. Een echte aanrader!

    Media
    Website Murray Perahia

    Fantasia on a theme by Thomas TallisRalph Vaughan Williams
  • Concert voor piano en orkest nr.1, op.15 in C gr.t. - compleetLudwig van Beethoven
  • Suite voor orkest nr.3, op.55 in G gr.t. - compleetPjotr Iljitsj Tsjaikovski
  • /block concert-->
    1999 ere-dirigent Bernard Haitink van het Koninklijk Concertgebouworkest

    In 1999 wordt Bernard Haitink benoemd tot ere-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest. Het is voor het eerst dat het orkest een ere-dirigent aanstelt.

    Haitink's relatie met het orkest begint in 1956: op 7 november van dat jaar maakt hij als 27-jarige zijn debuut bij het orkest als invaller voor de zieke Carlo Maria Giulini. De toenmalige chefdirigent Eduard van Beinum ziet in Haitink een potentiele opvolger. Na het overlijden van Van Beinum in 1959 deelt Bernard Haitink het chef dirigentschap eerst een paar jaar met Eugen Jochum, om vervolgens in 1963 als vaste chef dirigent aan te treden. Hij blijft die post vervullen tot 1988.

    In dit concert uit 1999 twee werken: het Vierde Pianoconcert van Ludwig van Beethoven met pianist Emanuel Ax  en de complete balletmuziek Daphnis et Chloë van Maurice Ravel.

    Concert voor piano en orkest nr.4, op.58 in G gr.t. - compleetLudwig van Beethoven
  • Daphnis et Chloé (complete balletmuziek) - compleetMaurice Ravel
  • /block concert-->
    Bruckner 5 door het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink

    Bernard Haitink neemt met het Koninklijk Concertgebouworkest de volledige Bruckner-cyclus op.
    Haitink wordt gezien als de ultieme interpretator van het werk van Anton Bruckner.

    “His plain-spoken humanity is fully in keeping with Bruckner’s humility. His flexible control of the music’s vast expanses of cathedral-like sound is matched by the sureness with which Haitink the arch-classicist illuminates detail.”
    - Chicago Tribunes -

    Hier dirigeert Haitink de Vijfde symfonie van Anton Bruckner. Ook wel Bruckners 'tragische' genoemd. Maar net als in Ludwig van Beethovens Vijfde wordt hier met succes de weg van het duister naar het licht afgelegd. 

    maartje_kco_r4.jpg

    Radio 4 presentator Maartje Stokkers heeft bijzondere herinneringen aan dit concert:

    "Wij hebben Bernard Haitink als een heel goede gids van dit prachtige landsschap van de vijfde symfonie van Anton Bruckner"

    Symfonie nr.5 in Bes gr.t., 1878 - compleetAnton Bruckner
    /block concert-->
    Bruckner 8 door het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink

    Als onderdeel van een trilogie van (voormalig) chef-dirigenten van het Koninklijk Concertgebouworkest staat in dit Zondagmiddagconcert Bernard Haitink op de bok.
    Hij neemt de Achtste symfonie van Anton Bruckner mee. Werk van een componist met wie Haitink en het Concertgebouworkest in de loop der jaren een bijzondere band hebben opgebouwd.

    Bruckner begint aan zijn Achtste in 1887 en stuurt de partituur drie jaar later aan dirigent Hermann Levi.

    “Halleluja! Tenslotte is mijn Achtste klaar en mijn artistieke vader moet de eerste zijn om hem te leren kennen… Hopelijk vindt hij genade!”
    - Anton Bruckner -

    Maar helaas, Levi begrijpt niets van het werk en weigert het uit te voeren.
    Bruckner zelf is tot dan toe in de veronderstelling zijn beste werk ooit voltooid te hebben. Deze tegenslag is dan ook de ergste uit het leven van de componist. Hij raakt gedeprimeerd, op het waanzinnige af, en overweegt zelfmoord.

    Toch weet hij zich te herpakken en herschrijft de symfonie.
    Het wordt een van zijn meest beroemde werken.

     

    Symfonie nr.8 in c kl.t., 1890 - compleetAnton Bruckner
    /block concert-->

    Bernard Haitink

    Andere thema's

    Fragmenten