Fragment

"Volumes op orkestpodia zijn te hoog." Zijn oordoppen voor musici onvermijdelijk?

  1. Fragmentenchevron right
  2. "Volumes op orkestpodia zijn te hoog." Zijn oordoppen voor musici onvermijdelijk?

Op 30 november presenteerde de Gezondheidsraad een advies dat moet leiden tot vermindering van gehoorschade door harde muziek. Er moet wat gebeuren, vindt de raad. Vooral muziek in horeca en bij popconcerten is te hard. Versterkte muziek moet terug naar maximaal 100 dB(A). Een lager maximum zou nog beter zijn, maar de raad houdt er rekening mee dat harde muziek ook plezier op kan leveren.

In de klassieke concertzaal zijn de niveaus soms nog hoger en is er risico op gehoorschade. Bij musici maar ook bij componisten. Zo liet componist Joey Roukens in oktober weten tinnitus (oorsuizen) te hebben, wat hem hindert in zijn werk. Het is ook een taboe, vindt hij.

Hoe staat het met de gehoorschade en -bescherming bij klassieke orkesten? Ella Broekstra, personeelsmanager bij Phion en voorzitter van het HR-netwerk van Nederlandse Orkesten, reageerde.

Luister het gesprek hieronder terug.

Verder lezen?
- een onderzoeksrapport uit 2009 over de gehoorschade bij Nederlandse orkestmusici.
- een onderzoeksrapport van TU Eindhoven uit 2017, over het effect van akoestische maatregelen in zalen op geluidsniveaus op het podium.

Bekijk hieronder een element uit dat TU-onderzoek: een weergave van het aantal decibels bij muziek van Gustav Mahler.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.