Actueel

Bloed, zweet en aria's: een kijk achter de schermen bij De Nationale Opera

  1. Klassiekchevron right
  2. Bloed, zweet en aria's: een kijk achter de schermen bij De Nationale Opera

De tv-serie 'Bloed, zweet en aria's' geeft je een exclusieve kijk in de wereld van De Nationale Opera (DNO).

Dit is John Osborn

In de eerste aflevering van 'Bloed, zweet en aria's' maak je kennis met gastsolist John Osborn. Hij vertolkt de hoofdrol in de door Terry Gilliam (Monty Python) geregisseerde opera Benvenuto Cellini. Hoe is het voor de internationaal succesvolle Osborn om met elke nieuwe productie ook ergens op de wereld een nieuw thuis te moeten maken? Als vast lid van het Koor van De Nationale Opera heeft zanger Harry Teeuwen een meer geregeld leven dan Osborn. Vermindert zijn positie als koorlid de mogelijkheden tot creatieve expressie?

Bekijk de eerste aflevering:

Video niet beschikbaar

Door de ogen van productieleider Bob

We maken kennis met Pierre Audi. In 2018 nam hij afscheid, 30 jaar lang het creatieve brein achter De Nationale Opera te zijn geweest. DNO staat bekend om zijn durf en vernieuwingsdrang. De opera Lulu, in een regie van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge, past in die omschrijving. Deze aflevering zie je de voorbereidingen daarvoor. Productieleider Bob Brandsen neemt je mee in de voorbereidingsdrukte, naar de rekwisietenafdeling en de afdeling special effects.

Bekijk aflevering 2:

Video niet beschikbaar

Koor in de spotlight

Het Koor van De Nationale Opera is onmisbaar, maar het is maar zelden dat het op de voorgrond staat. Bij een uitvoering van het Requiem van Verdi in het Concertgebouw is het podium voor hen. Freelancers Anna en Vincent hebben voor dit optreden een plek in het Koor weten te bemachtigen, maar hun echte droom is het krijgen van een vaste aanstelling. De kostuumafdeling van DNO werkt ondertussen alweer hard aan de volgende productie: de romantische opera Der Rosenkavalier.

Aflevering 3:

Video niet beschikbaar

De voorbereidingen voor Der Rosenkavalier

Het is de start van het jubileumseizoen van de De Nationale Opera. Terug naar 50 jaar geleden, naar de eerste opera die het operahuis toen opvoerde: een feestelijke herneming van Der Rosenkavalier. Een rol in een opera vraagt veelzijdigheid van de zanger. Een rol bestaat niet alleen uit zingen, maar er komt ook veel acteerwerk bij kijken. De Finse soliste Camilla Nylund bereidt zich samen met dirigent Marc Albrecht voor op haar zware rol in Der Rosenkavalier.

Aflevering 4:

Video niet beschikbaar

Hoe bouw je een gigantisch decor?

Er wordt druk gebouwd door de toneeldienst van Peter aan het gigantische decor voor Il Trovatore van Verdi. De Spaanse regisseur Alex Ollé - die ook de openingsceremonie voor de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona verzorgde - gaat met deze populaire opera aan de slag. Ook het gezinsleven gaat door: voor koorzangeres Mariette is het een bijzondere tijd. Terwijl de repetities voor Il Trovatore in volle gang zijn doet haar dochter eindexamen zang aan het conservatorium.

Bekijk de vijfde aflevering:

Video niet beschikbaar

De terugkeer van Robert Carsen

Het combineren van een privéleven met een leven op het podium is niet eenvoudig. Francois Soons was ooit solist, maar toen dit hem steeds vaker wegvoerde van zijn gezin koos hij voor een regelmatiger leven en is hij in het koor gaan zingen. De internationaal zeer succesvolle productie van de opera Dialogues des Carmélites van Francis Poulenc keert onder de leiding van de Canadees Robert Carsen terug bij De Nationale Opera.

Aflevering 6:

Video niet beschikbaar

Op zoek naar talent

De Nationale Opera is jarig! De voorbereidingen voor het jubileumgala zijn in volle gang en de beroemde Nederlandse sopraan Eva Maria Westbroek maakt haar opwachting. Ook wordt er aan de toekomst van DNO gewerkt en start Peter van de afdeling talentontwikkeling een zoektocht naar jong talent. De 24-jarige bariton Ruben Plantinga mag zijn debuut maken bij DNO.

Bekijk aflevering 7:

Video niet beschikbaar

Een grote bewegende cornflakes doos

Een van de spannendste producties van dit jaar: Hänsel und Gretel in een eigentijdse versie van de Nederlandse, inmiddels internationaal veelgevraagde, regisseur Lotte de Beer. De mensen van het decoratelier en Ruud van de afdeling special effects halen alles uit de kast om het decor spectaculair te maken: het huis van Hans en Grietje wordt een grote bewegende cornflakesdoos, die in de tweede akte op een enorme snoepjesberg staat.

Bekijk de laatste aflevering:

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie