Soundtracks luisteren

Ryuichi Sakamoto: Chinese klanken voor westers bioscooppubliek

foto: AFP / Jung Yeon-Je
  1. Klassiekchevron right
  2. Ryuichi Sakamoto: Chinese klanken voor westers bioscooppubliek

Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Klassiek. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze maand veel aandacht voor de muziek van Ryuichi Sakamoto, die ‘associate artist’ is van het Holland Festival dat begin juni weer van start is gegaan. De Japanse componist woont en werkt afwisselend in Tokio en New York en werkt al zijn hele carrière samen met de meest uiteenlopende kunstenaars wereldwijd – zijn werk overstijgt lands- en genregrenzen. De een kent hem misschien van zijn upbeat synthesizergeluid met de Japanse popformatie Yellow Magic Orchestra uit de jaren 70. De ander kent hem van zijn ingetogen minimalistische pianospel en van composities die hij schreef voor films als The Last Emperor (1987) en The Revenant (2015). Híer natuurlijk aandacht voor zijn prachtige filmmuziek.

The Last Emperor (China/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië 1987)

Biografie van Bernardo Bertolucci. Met o.a. John Lone, Joan Chen, Peter O'Toole, Ryuichi Sakamoto en Ying Ruocheng. Winnaar van negen Oscars en daarmee een van de best bekroonde films aller tijden. De adembenemende plaatjes van Vittorio Storaro vervelen nooit, maar de film is verder wel wat langdradig. Het is het verhaal van de laatste Chinese keizer Pu Yi, die al op driejarige leeftijd de troon besteeg. Pu Yi's leven in de Verboden Stad, de collaboratie met de Japanners, de Russische gevangenschap en de uitlevering aan communistisch China komen allemaal aan bod. Sakamoto zelf ook als acteur te zien, en natuurlijk - samen met David Byrne en Cong Su - verantwoordelijk voor de muziek, die een interessant mengsel is van Hollywood-achtige orkestklanken en (pseudo-)Chinese elementen. Prima te beluisteren zonder de film, juist ook voor westerse oren - dat heeft Sakamoto bijzonder goed gedaan, de vertaalslag naar wat we ‘herkenen’ als ‘Chinees’ richting aanpsrekende muziek voor een westers bioscooppubliek.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Ster advertentie
Ster advertentie